Trwa ładowanie...
Auto Świat
bezpieczeństwo
12-10-2010 12:13

Jak eksploatować opony RUN FLAT?

Jak eksploatować opony RUN FLAT?Źródło: zdjęcie producenta
d2ob5p5
d2ob5p5

Opony Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w kole, np. na skutek przebicia ogumienia. Jazda zazwyczaj obwarowana jest ograniczeniami (limit prędkości i odległości), ale w każdym razie pozwala dotrzeć do warsztatu wulkanizacyjnego.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Bezpieczna technologia, groźni partacze
Jednak ogumienie tego typu stosuje się przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Szczególnie w autach o wysokich osiągach liczy się nie tyle możliwość dojazdu do warsztatu bez wymiany koła, ile utrzymanie toru jazdy nawet po przebiciu opony! Ta właściwość nowoczesnego ogumienia może decydować o życiu pasażerów. Tymczasem w Niemczech, gdzie opony Run Flat są bardziej popularne niż w Polsce, eksperci z branży oponiarskiej odnotowują dużo wypadków, których przyczyną są uszkodzenia opon tego typu.

Czyżby bezpieczna technologia zawodziła w praktyce?
Nie - jak zwykle winę ponosi człowiek! Okazuje się, że nowe ogumienie wytrzymuje jazdę w trudnych warunkach i uszkodzenia bieżnika, ale nie brak profesjonalizmu przy zakładaniu. Opony typu Run Flat mają znacznie grubszą boczną ścianę oraz stopkę (fragment, który chowa się w feldze). Dlatego do ich montażu potrzebne są specjalne maszyny. Niestety, nie wszyscy wulkanizatorzy o tym wiedzą. A jeśli nawet wiedzą, to nie przyznają się do tego klientom, tylko próbują na siłę zakładać takie opony przy użyciu zwykłych, znacznie tańszych montażownic. Zazwyczaj się to nawet udaje, a przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

W rzeczywistości bardzo często dochodzi do uszkodzenia elementów nośnych opony. Trudno to zauważyć, bo zniszczona część ukryta jest pod krawędzią felgi. Usterka ujawnia się zwykle dopiero po pewnym czasie, najczęściej w sytuacji krytycznej, kiedy opona jest mocno obciążona, np. w czasie wykonywania gwałtownych manewrów czy przy dużej szybkości. Znane są np. przypadki, kiedy do rozerwania opony doszło przy prędkości 250 km/h.

d2ob5p5

Szukajmy fachowców z dobrym sprzętem
Wszyscy właściciele samochodów z oponami Run Flat powinni pamiętać o tym, że nie wolno ich zakładać gdziekolwiek. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usługi warsztatu wulkanizacyjnego należy zapytać wprost, czy jest on wyposażony w specjalną montażownicę do opon typu Run Flat. Jeżeli usłyszymy odpowiedź: "nie mamy, ale damy radę", to dla własnego bezpieczeństwa lepiej poszukać innego warsztatu. Ogumienie Run Flat może być stosowane tylko w autach przystosowanych do tego fabrycznie. Może wymagać m.in. specjalnych felg, a nawet dopasowania zawieszenia do innych właściwości jezdnych takich opon. Zdaniem eksperta
_ Mimo wyglądu zbliżonego do zwykłych opon ogumienie typu Run Flat powinno być montowane przez odpowiednio przeszkolonych pracowników i przy użyciu specjalnego sprzętu. Bez spełnienia tych warunków nie da się ich zamontować w sposób zapewniający późniejsze bezpieczeństwo użytkowania. Radzę starannie wybierać serwis, któremu powierzymy obsługę takiego ogumienia. _ - Piotr Chojnacki, Serwis RADIAL

d2ob5p5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ob5p5
Więcej tematów