IIHS: producenci dbają o wyniki testów, a nie o bezpieczeństwo

Obraz
Źródło zdjęć: © IIHS

Niemal każda z firm motoryzacyjnych próbuje ukazać się jako dbająca o komfort i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażera. Prawda jest jednak znacznie bardziej brutalna. Większość producentów od lat serwuje nam dokładnie to, czego oczekujemy - i ani odrobinę więcej. Wydawało się, że stan rzeczy zmieni pojawienie się testów zderzeniowych. Poprawiły one sytuację, ale do ideału wciąż mamy daleko. Dowodem na to jest test przeprowadzony przez Amerykanów.

Kilka lat temu amerykańska agencja zajmująca się kwestią bezpieczeństwa w transporcie, IIHS, przeprowadziła rewolucyjne testy zderzeniowe. W próbach robionych przez Euro NCAP i podobne organizacje samochód uderza w przeszkodę 40 procentami szerokości maski. Analiza dokumentów z najpoważniejszych wypadków przyniosła jednak Amerykanom zaskakujący wniosek. Okazało się, że w większości zdarzeń, w których były ofiary śmiertelne i ciężko ranne, uderzenie następowało mniej więcej jedną czwartą szerokości maski. Odtworzenie takiego wypadku w laboratorium dało szokujące rezultaty.

Okazało się, że prawie wszystkie samochody z kretesem oblewały nowy test. Nawet te, które w standardowej próbie otrzymały komplet gwiazdek. Z sytuacji obronną ręką wyszło Volvo, Subaru i Honda. Skandal z testami „small overlap”, które w języku polskim można nazwać testami obrysowymi, odbił się szerokim echem, a projektanci samochodów rzucili się do uzupełniania braków. Dziś większość nowych modeli z testem obrysowym radzi sobie dobrze lub bardzo dobrze. Jest jednak jedno „ale”.

Amerykanie z IIHS postanowili wykonać kolejną woltę. Kilka popularnych SUV-ów przebadali testem obrysowym, ale zmienili stronę, w którą uderza przeszkoda. W końcu łatwo sobie wyobrazić, że tak właśnie może wyglądać wjechanie w drzewo. Efekty znów szokują. Na siedem badanych modeli, które w tradycyjnym teście obrysowym osiągnęły najwyższy wynik - 4 punkty na cztery możliwe - tylko jeden w takim samym zakresie oferował ochronę pasażerowi przedniego fotela. Oto wyniki IIHS:

Hyundai Tucson - 4/4
Buick Encore / Opel Mokka - 3/4
Honda CR-V - 3/4
Mazda CX-5 - 3/4
Nissan Rogue - 2/4
Subaru Forester - 2/4
Toyota RAV4 - 1/4.

Na razie nie wiadomo, czy Amerykanie na stałe włączą nowy test do repertuaru prób, jakim poddają opiniowane przez siebie auta. Producentów skłoni to zapewne do ulepszania swoich modeli. Źródło: IIHS

Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3