Najbezpieczniejsze nowe samochody według IIHS
Warto wiedzieć więcej
Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych nowych samochodów.
Bezpieczeństwo staje się dla nas coraz ważniejsze. Do przeszłości należą czasy, gdy kupujący nowe auto zważali przede wszystkim na jego markę i urodę. Walka pomiędzy producentami nie słabnie, a kwestia ochrony pasażerów jest jednym z pól, na których bój ten jest najbardziej zaciekły. To oznacza, że produkt marki, której przed kilkoma laty nawet byśmy nie rozważali, może okazać się godny uwagi.
Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych nowych samochodów. Czy te dane są ważne dla Europejczyków? Jak się okazuje, tak. Choć Euro NCAP również udostępnia rezultaty testów zderzeniowych, metody badania poziomu bezpieczeństwa na Starym Kontynencie i za oceanem są różne. Nasz obraz danego modelu samochodu może więc zostać uzupełniony o nowe komponenty - w szczególności tzw. obrysowy test zderzeniowy oraz wynik prezentujący skuteczność systemu zapobiegania kolizjom.
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który wprowadzony w 2012 roku obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. To właśnie w wypadkach o takim scenariuszu najwięcej Amerykanów ginie lub odnosi poważne obrażenia.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu. Wymienione na kolejnych slajdach modele otrzymały najwyższe noty (Top Safety Pick+). W prezentowanym na kolejnych stronach zestawieniu wymieniamy tylko te modele, które można kupić w Europie, a także takie, które na Starym Kontynencie mają swoje blisko spokrewnione odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że ze względu na rozbieżność przepisów homologacyjnych wersje tego samego modelu przeznaczonego na rynek USA i europejski mogą się różnić.