Hyundai Getz 1.1 kontra Kia Picanto 1.0

Obraz

Tym razem do porównania wybraliśmy dwa południowokoreańskie samochody pochodzące z jednego koncernu. Dwa miejskie maluchy wiele się od siebie różnią, ale mają też sporo wspólnych cech.

Biorąc pod uwagę np. długość całkowitą pojazdów, trafniejsze byłoby porównanie modeli Hyundai Getz i Kia Rio hatchback, ale pod względem silników Getz jest bezpośrednim konkurentem Picanto. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-1-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Poza tym w gamie oferowanych modeli, oba auta należą do najmniejszych (Getz jest nieco większy od Atosa), | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/kia-picanto-1-b.jpeg',500,307) ) |
| --- | a cenowo Hyundai (z rabatem 2000 zł.) jest bardziej zbliżony do Picanto, niż do Rio występującego nawet w najtańszej wersji wyposażenia.

Cechy szczególne

Zarówno Getz jak i Picanto mają wyróżniającą je wspólną cechę - duże wnętrze w stosunku do niewielkich wymiarów zewnętrznych. Picanto przy szerokości zewnętrznej 1595 mm posiada szerokość wnętrza – na wysokości ramion pasażerów siedzących z tyłu – 1292 mm.
Wyróżniającymi cechami porównywanych pojazdów są też: duża ilość miejsca dla kierowcy i siedzącego obok pasażera oraz możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej.
W Picanto o 90o odchyla się siedzisko tylnej kanapy i w jego miejsce można złożyć oparcie, tworząc płaszczyznę równą z podłogą bagażnika.
Getz ma jeszcze lepsze rozwiązanie składania tylnej kanapy - oparcie kładzie się na siedzisko i razem z nim odchyla o kąt 90o do przodu, uzyskując nisko przebiegającą, równą podłogę powiększonego bagażnika.

ZAPRASZMY DO GALERII HYUNDAIAZAPRASZMY DO GALERII HYUNDAIA

Silniki

W momencie wprowadzenia na polski rynek (w czerwcu 2004 r.) | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-2-b.jpeg',500,326) ) |
| --- | model Picanto można było kupić z silnikiem o pojemności skokowej 999 cm3 lub 1086 cm3 .

Obraz

Obie jednostki były benzynowe, a druga z nich miała identyczną konstrukcję jak ta, oferowana do napędu Getza. Obecnie do modelu Picanto nie oferuje się już tego silnika, który pozostał w Hyundaiu. Do małej Kii drugą z oferowanych jednostek napędowych jest teraz 3-cylindrowy diesel o pojemności skokowej 1120 cm3 .
Silniki 1,1 l Getza i 1,0 l Picanto należą do rodziny Epsilon i mają wspólne cechy konstrukcyjne: po 3 zawory przy każdym cylindrze sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, umieszczonym w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego osadzonego w żeliwnym kadłubie. Układ paliwowy z sekwencyjnie sterowanym, wielopunktowym wtryskiem benzyny pochodzi z firmy Bosch. Silniki te odznaczają się umiarkowanym zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.

Wrażenia z jazdy

Jak już wspomniano, kierowca w obu pojazdach ma dużo miejsca. Zarówno w Hyundaiu jak i Kii ma też dobrą widoczność przez duże szyby i lusterka zewnętrzne.
Z podobną precyzją działają urządzenia sterowania w obu pojazdach. Getzem jedzie się jednak wygodniej, bo jest nieco większy od Picanto.
Natomiast w obu pojazdach zawieszenie jest podobnej konstrukcji: przednie z kolumnami McPhersona, tylne z poprzeczną belką skrętną. Dlatego Hyundai i Kia podobnie zachowują się na nierównościach – zawieszenie jest dość twarde, ale za to dobrze stabilizuje pojazdy w ruchu.

Podsumowanie

Jeśli będziemy jeździli przede wszystkim po mieście, | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-3-b.jpeg',500,302) ) |
| --- | lepiej wybrać nieco tańsze Picanto. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/kia-picanto-3-b.jpeg',500,327) ) |
| --- | Samochód Kia ma mniejsze wymiary zewnętrzne, jest bardziej zwrotny i łatwiej nim manewrować, ale pod warunkiem dokupienia wspomagania kierownicy.
Jeśli natomiast chcemy używać samochód do jazdy miejskiej i pozamiejskiej, wybierzemy Getza. Jest wygodniejszy i na dalsze wyjazdy ma znacznie większy bagażnik.
Wprawdzie nie często łapie się „gumę”, ale komplet naprawczy w Picanto nie wzbudza zaufania – warto więc dokupić koło zapasowe. Na wyposażeniu Getza jest koło dojazdowe.
ZAPRASZMY DO GALERII KII

*Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem) *
| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City | |
| --- | --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | + | | |
| Poziom hałasu | remis | | |
| Hamulce | remis | | |
| Dynamika | remis | | |
| Zużycie paliwa (średnio) | | + | |
| Nowoczesność konstrukcji | remis | | |
| Wyposażenie | + | | |
| Cena – nadw. 5-drzw. | | + | |
| | | | |

Wybrane dane techniczne

| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/12 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1086 | 999 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 66-5500 | 61-5600 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 99-3200 | 86-2900 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 150 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 15,6 | 15,7 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3825/1665/1490 | 3495/1595/1480 |
| Rozstaw osi (mm) | 2455 | 2370 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 254-977 | 155-868 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 35 |
| Zużycie paliwa: miasto/ poza miastem (dm3 /100 km) | 6,9/4,7 | 5,9/4,4 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (bez limitu km)/6 | |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.) | 35 400*) | 31900 | *) podana cena bez udzielanego rabatu 2000 zł

Wybrane wyposażenie seryjne

| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
| --- | --- | --- |
| Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | - |
| Układ ABS | + | + |
| Poduszki bezpieczeństwa | 1 | 1 |
| Klimatyzacja | - | - |
| Elektr. Sterowanie szyb w drzwiach | - | - |
| Centralny zamek | - | - |
| Radio z CD | - | - |
Autor: Zdzisław Podbielski

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury