Tym razem do porównania wybraliśmy dwa południowokoreańskie samochody pochodzące z jednego koncernu. Dwa miejskie maluchy wiele się od siebie różnią, ale mają też sporo wspólnych cech.
Biorąc pod uwagę np. długość całkowitą pojazdów, trafniejsze byłoby porównanie modeli Hyundai Getz i Kia Rio hatchback, ale pod względem silników Getz jest bezpośrednim konkurentem Picanto. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-1-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Poza tym w gamie oferowanych modeli, oba auta należą do najmniejszych (Getz jest nieco większy od Atosa), | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/kia-picanto-1-b.jpeg',500,307) ) |
| --- | a cenowo Hyundai (z rabatem 2000 zł.) jest bardziej zbliżony do Picanto, niż do Rio występującego nawet w najtańszej wersji wyposażenia.
Cechy szczególne
Zarówno Getz jak i Picanto mają wyróżniającą je wspólną cechę - duże wnętrze w stosunku do niewielkich wymiarów zewnętrznych. Picanto przy szerokości zewnętrznej 1595 mm posiada szerokość wnętrza – na wysokości ramion pasażerów siedzących z tyłu – 1292 mm.
Wyróżniającymi cechami porównywanych pojazdów są też: duża ilość miejsca dla kierowcy i siedzącego obok pasażera oraz możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej.
W Picanto o 90o odchyla się siedzisko tylnej kanapy i w jego miejsce można złożyć oparcie, tworząc płaszczyznę równą z podłogą bagażnika.
Getz ma jeszcze lepsze rozwiązanie składania tylnej kanapy - oparcie kładzie się na siedzisko i razem z nim odchyla o kąt 90o do przodu, uzyskując nisko przebiegającą, równą podłogę powiększonego bagażnika.
ZAPRASZMY DO GALERII HYUNDAIAZAPRASZMY DO GALERII HYUNDAIA
Silniki
W momencie wprowadzenia na polski rynek (w czerwcu 2004 r.) | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-2-b.jpeg',500,326) ) |
| --- | model Picanto można było kupić z silnikiem o pojemności skokowej 999 cm3 lub 1086 cm3 .
Obie jednostki były benzynowe, a druga z nich miała identyczną konstrukcję jak ta, oferowana do napędu Getza. Obecnie do modelu Picanto nie oferuje się już tego silnika, który pozostał w Hyundaiu. Do małej Kii drugą z oferowanych jednostek napędowych jest teraz 3-cylindrowy diesel o pojemności skokowej 1120 cm3 .
Silniki 1,1 l Getza i 1,0 l Picanto należą do rodziny Epsilon i mają wspólne cechy konstrukcyjne: po 3 zawory przy każdym cylindrze sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, umieszczonym w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego osadzonego w żeliwnym kadłubie. Układ paliwowy z sekwencyjnie sterowanym, wielopunktowym wtryskiem benzyny pochodzi z firmy Bosch. Silniki te odznaczają się umiarkowanym zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.
Wrażenia z jazdy
Jak już wspomniano, kierowca w obu pojazdach ma dużo miejsca. Zarówno w Hyundaiu jak i Kii ma też dobrą widoczność przez duże szyby i lusterka zewnętrzne.
Z podobną precyzją działają urządzenia sterowania w obu pojazdach. Getzem jedzie się jednak wygodniej, bo jest nieco większy od Picanto.
Natomiast w obu pojazdach zawieszenie jest podobnej konstrukcji: przednie z kolumnami McPhersona, tylne z poprzeczną belką skrętną. Dlatego Hyundai i Kia podobnie zachowują się na nierównościach – zawieszenie jest dość twarde, ale za to dobrze stabilizuje pojazdy w ruchu.
Podsumowanie
Jeśli będziemy jeździli przede wszystkim po mieście, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/hyundai-getz-3-b.jpeg',500,302) ) |
| --- | lepiej wybrać nieco tańsze Picanto. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10666/kia-picanto-3-b.jpeg',500,327) ) |
| --- | Samochód Kia ma mniejsze wymiary zewnętrzne, jest bardziej zwrotny i łatwiej nim manewrować, ale pod warunkiem dokupienia wspomagania kierownicy.
Jeśli natomiast chcemy używać samochód do jazdy miejskiej i pozamiejskiej, wybierzemy Getza. Jest wygodniejszy i na dalsze wyjazdy ma znacznie większy bagażnik.
Wprawdzie nie często łapie się „gumę”, ale komplet naprawczy w Picanto nie wzbudza zaufania – warto więc dokupić koło zapasowe. Na wyposażeniu Getza jest koło dojazdowe.
ZAPRASZMY DO GALERII KII
*Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem) *
| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City | |
| --- | --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | + | | |
| Poziom hałasu | remis | | |
| Hamulce | remis | | |
| Dynamika | remis | | |
| Zużycie paliwa (średnio) | | + | |
| Nowoczesność konstrukcji | remis | | |
| Wyposażenie | + | | |
| Cena – nadw. 5-drzw. | | + | |
| | | | |
Wybrane dane techniczne
| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
| --- | --- | --- |
| Liczba cyl./zaworów | 4/12 | |
| Pojemność skokowa(cm3 ) | 1086 | 999 |
| Moc maksymalna (KM – obr/min)
| 66-5500 | 61-5600 |
| Maks. moment obr. (Nm – obr/min) | 99-3200 | 86-2900 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 150 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 15,6 | 15,7 |
| Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3825/1665/1490 | 3495/1595/1480 |
| Rozstaw osi (mm) | 2455 | 2370 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 254-977 | 155-868 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 35 |
| Zużycie paliwa: miasto/ poza miastem (dm3 /100 km) | 6,9/4,7 | 5,9/4,4 |
| Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (bez limitu km)/6 | |
| Cena – nadwozie 5-drzwiowe (zł.) | 35 400*) | 31900 | *) podana cena bez udzielanego rabatu 2000 zł
Wybrane wyposażenie seryjne
| Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
| --- | --- | --- |
| Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | - |
| Układ ABS | + | + |
| Poduszki bezpieczeństwa | 1 | 1 |
| Klimatyzacja | - | - |
| Elektr. Sterowanie szyb w drzwiach | - | - |
| Centralny zamek | - | - |
| Radio z CD | - | - |
Autor: Zdzisław Podbielski