Hypermiling w praktyce - jak oszczędzać paliwo?

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

/ 9Hypermiling - co to jest?

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

W Europie popularny jest ecodriving, czyli po prostu jazda ekonomiczna. Amerykanie poszli o krok dalej, stosując hypermiling. To prowadzenie pojazdu wymagające znacznie większego zaangażowania, ale i odwdzięczające się znacznie lepszymi wynikami spalania. Różnice mogą sięgać nawet 2 l benzyny czy oleju napędowego na 100 km. Do takiej ekonomicznej podróży trzeba się jednak przygotować.

/ 9Po pierwsze - opony

Obraz
© Fotolia | Gudellaphoto

Pierwsze przygotowania do hypermilingu odbywają się jeszcze przed podróżą. Kluczem jest sprawdzenie zbieżności kół i ustawienie odpowiedniego ciśnienia. Zamiast jednak pozostawać na poziomie zalecanym przez producenta, można je podnieść o około 20 proc. Większe wartości mogą już być niebezpieczne, dlatego warto obserwować zachowanie auta.

/ 9Rowery i boksy dachowe

Obraz
© Fotolia | B. Wylezich

Jednoślady na haku i boks dachowy to najgorsi przeciwnicy hypermilingu. Warto zastanowić się nad przeniesieniem bagaży do wnętrza auta i ograniczeniu pakunków na majówkę. Boks odpowiedzialny jest za zwiększenie spalania o około 5 proc., a najgorszy wpływ na ekonomię ma podczas jazdy autostradą przy wyższych prędkościach. Rowery na haku także nie pomagają – może lepiej wypożyczyć je na miejscu?

/ 9Klimatyzacja i chłodzenie

Obraz
© Materiały prasowe

Jednym z najbardziej paliwożernych elementów samochodu jest klimatyzacja. Oczywiście trudno wyobrazić sobie dojazd w upalne dni bez jej wykorzystania, lecz możemy oszczędzić jej sporo pracy. Przed wyruszeniem w trasę wietrzymy auto, zasuwamy rolety dachowe (jeśli auto ma szklany dach) i włączamy obieg wewnętrzny, przez co klimatyzacja nie musi cały czas chłodzić gorącego powietrza z zewnątrz. Finalnie – nie wybierajmy skrajnych ustawień. Nie tylko oszczędzimy paliwo, ale i nie przeziębimy się z racji różnicy temperatur.

/ 9Nie rozgrzewaj!

Obraz
© East News | eastnews

Ciepły silnik samochodu zużywa mniej paliwa, jednak nie warto rozgrzewać jednostki w trakcie postoju po uruchomieniu. Nie tylko jest to zabronione (i karane mandatem o wysokości 100 zł), ale i nie przynosi zdecydowanych korzyści. Zamiast tego lepiej od razu ruszyć w drogę. Jeśli naprawdę zależy nam na oszczędzaniu paliwa, można zdecydować się na wymianę oleju przed podróżą, najlepiej na syntetyczny, o niskiej lepkości.

/ 9Przyspieszaj z głową

Obraz
© Materiały prasowe | Autostrada A4

Zdecydowanie lepiej jest przyspieszyć nieco gwałtowniej niż powoli zwiększać prędkość. Wystarczy wykorzystać 2/3 dostępnej mocy i oczywiście zredukować wcześniej bieg. Dopuszczalna prędkość na autostradzie to 140 km/h, ale by oszczędzać paliwo najlepiej jechać w zakresie 100-115 km/h. Czym większa prędkość tym większy opór aerodynamiczny, a co za tym idzie, spalanie. Warto obserwować wyniki zużycia paliwa na komputerze pokładowym i dobrać odpowiednie tempo do zadowalających wyników.

/ 9Tempomat - tak, ale pod warunkiem

Obraz
© PAP | Marek Zakrzewski

Tempomaty pozwalają na relaks w trasie, jednak nie są rozwiązaniem idealnym. Jadąc na majówkę warto nauczyć się przewidywać sytuacje, które będą wymagać hamowania czy też przyspieszania – czy zmieni się światło zanim dojadę do skrzyżowania, czy kierowca przed nami wskazuje, że chce wjechać na nasz pas? Adaptacyjne tempomaty "widzą" jedynie do pewnej odległości – jeśli w oddali widać korek, lepiej zareagować samemu.

/ 9Hamowanie silnikiem

Obraz
© Shutterstock.com | penton

O ile Nissan chwali się, że nowego Leafa można prowadzić wykorzystując zaledwie jeden pedał, można spróbować podobnej techniki w "zwykłym" aucie.* Zamiast wrzucać na "luz" i toczyć się do skrzyżowania, lepiej zdjąć nogę z gazu i pozwolić mu powoli wyhamować.* Kiedy samochody wykorzystywały gaźniki, użycie biegu jałowego miało sens. Teraz komputer odcina po prostu dopływ paliwa, co oznacza ni mniej ni więcej a oszczędności.

/ 9Wyjedź nocą lub wczesnym rankiem

Obraz
© East News

Hypermiling kładzie nawet nacisk na porę dnia – to oczywiste, że chcesz dojechać na miejsce jak najwcześniej, ale mniejszy ruch to większe oszczędności. Zamiast wyjeżdżać w godzinach szczytu i przeciskać się przez korki, lepiej odłożyć wyjazd na noc czy wczesny ranek. Nie bez znaczenia jest również temperatura – upały czy poranne przymrozki przekładają się na większe zużycie paliwa.

Wybrane dla Ciebie

Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury