Historia znaku firmowego Skoda
None
Jak zmieniał się logotyp marki Skoda
Logo marki Skoda przebyło długą drogę, by uzyskać swój dzisiejszy, charakterystyczny wygląd. Na kolejnych stronach przedstawiamy infografikę, która pozwoli prześledzić zmiany, jakie na przestrzeni lat zaszły w stylistyce znaku czeskiej marki.
mz/mw/mw
Slavia Logo (1895-1905)
Logo, prezentujące koło rowerowe z wplecionymi liśćmi lipy, symbolizowało słowiański rodowód marki i początkowy profil firmy - produkcję motocykli i rowerów.
L&K (1895-1905/1910)
W tych samych latach logo przeszło ewolucję, po której pojawiła się na nim twarz kobiety z warkoczem, przyozdobiona liśćmi lipy. Logo nawiązywało swoją stylistyką do Art Nouveau. Znak był wykorzystywany na rowerach, a później motocyklach.
Slavia Logo (1905-1911)
Kolejne logo dedykowane było wyłącznie motocyklom. Ze względu na kształt i kolorystykę, powszechnie nazywano je piernikiem. Oznaczono nim 4 tys. egzemplarzy motocykli wyprodukowanych w fabryce Laurin&Klement.
L&K (1895-1905/1910)
W 1905 roku, wraz z produkcją pierwszego samochodu, słynnego Voiturette A, firma Laurin&Klement zaprezentowała nowe logo w secesyjnej stylistyce. Były to inicjały założycieli, oplecione w laury. Liście laurowe miały symbolizować zwycięstwo i sławę.
L&K (1913)
W 1913 roku logo Skody przechodzi kolejną przemianę i zyskuje nowy, owalny kształt z wpisanymi w centrum - nazwiskami założycieli.
Przed rejestracją nowych znaków, Skoda Pilzno używała nieskomplikowanych opracowań graficznych - liter "S" i "SZ" (skrót od "Skodovy Zavody") wpisanych w koło.
Indianin i inne warianty (1923)
W końcu pojawiło się logo, które zainspirowało powstanie dzisiejszego, znanego wszystkim znaku marki. Przedstawiało ono głowę Indianina w pióropuszu.
Równocześnie pojawił się inny wariant logotypu, dedykowany wyłącznie samochodowej dywizji koncernu Skoda. Wykorzystywany był od schyłku 1925 roku po rok 1934 wyłącznie na produktach - w górnej części osłony chłodnicy.
Drugi ze znaków zarejestrowanych przez Skoda Pilzno u schyłku 1923 roku stał się ikoną marki.
Do dziś trwają spekulację na temat tego, kto był jego twórcą, skąd czerpał inspiracje i kto był ostatecznym projektantem.
Wynik współpracy (1993)
Kolejna wersja logotypu powstała po przejęciu marki przez koncern Volkswagen. Kolor niebieski ustąpił miejsca zielonemu, a pierścień wypełniła pełna, nowa nazwa fabryki - Skoda Auto.
Skrzydlata strzała po raz trzeci (1994)
W odmianie nowego logo z 1994 roku, zielony kolor pierścienia zastąpiono czarnym, powrócił także motyw roślinny.
Premiera znaku towarzyszyła pojawieniu się pierwszego modelu opracowanego wspólnie z niemieckim koncernem - była nim Skoda Felicia.
Mimo, że logo "skrzydlatej strzały" przechodzi kolejne kosmetyczne przemiany, to jego symbolika pozostaje niezmienna od lat:
- krąg: kula ziemska, światowy zasięg marki
- skrzydło: postęp techniczny, wolność wyboru, bogaty wachlarz oferty
- strzała: innowacja, szybkość działania, celność dokonywanych wyborów
- oko: czujność i przezorność
- zielony kolor: przyjazna środowisku produkcja
Trzeci wymiar (1999)
Na przełomie wieków delikatnie odświeżono wygląd znaku towarowego. Logo w wersji drukowanej zyskało wypukłość, tzw. "trzeci wymiar".
W roku 2006 ponownie uzupełniono je stylizowanym napisem Skoda.
Nowy design (2011)
Cała stylistyka Skody została odmłodzona. Zmienił się design marki, w tym również logo. Nowym symbolem będą oznakowane wszystkie samochody Skody, począwszy od 2012 roku.
mz/mw/mw