Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Goodyear zaprezentował oponę przyszłości, która nie tylko zapewnia świetną przyczepność i cichą jazdę, ale też wytwarza energię elektryczną. Choć jest to dopiero model koncepcyjny, to został stworzony z myślą o samochodach, która za kilka lub kilkanaście lat będą jeździć po naszych drogach.
Najważniejszym kierunkiem, w którym podąża dziś motoryzacja jest maksymalizacja wydajności, czyli tracenie jak najmniejszej ilości energii. Co to oznacza? Szczególnie w przypadku samochodów elektrycznych, które wymagają czasochłonnego ładowania, występuje potrzeba odzyskiwania maksymalnie dużych ilości prądu, a także uzyskiwanie go w każdy możliwy sposób. Dzieje się tak na przykład podczas hamowania. Inżynierowie Goodyeara wpadli na pomysł, że do wytwarzania energii elektrycznej można też wykorzystać same opony. Tak powstał innowacyjny projekt pod nazwą BH03.
- Troska o energię i środowisko doprowadziła nas do zaprojektowania opony koncepcyjnej, która wytwarza energię elektryczną. Każda futurystyczna idea zaczyna się od społecznego wyzwania, któremu należy sprostać, aby budować lepszą przyszłość. Mamy nadzieję, że opona ta stanie się inspiracją, a obserwacje i wnioski znajdą odzwierciedlenie w przyszłych działaniach rozwojowych - powiedział Jean-Pierre Jeusette, Dyrektor Generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu, które opracowało ten koncepcyjny produkt.
Opona BH03 może zasilić akumulatory samochodu elektrycznego lub hybrydy, albo zostać wykorzystana do dostarczania prądu do urządzeń pokładowych. Jak działa to nietypowe ogumienia? Wytwarza ono prąd na dwa sposoby.
Pierwszym jest zamiana energii cieplnej na elektryczną. Zarówno podczas wystawienia opon na słońce, a tym bardziej podczas jazdy, się one nagrzewają. To ciepło przetwarzane jest na prąd. Druga metoda wykorzystuje fakt, że podczas poruszania się pojazdu, ogumienie się deformuje zmieniając tym samym ciśnienie w swoim wnętrzu. Wykorzystując przetwornik piezoelektryczny wahania te można zamienić na energię elektryczną.
Dodatkowo wewnętrzna struktura opony zbudowana jest z czujników i przypomina trójwymiarową siatkę, która w razie przebicia może podtrzymać ciężar samochodu. Oznacza to, że przy okazji inżynierowie uzyskali alternatywne rozwiązanie dla ogumienia run flat. Nie zapomniano też o podstawowych funkcjach opony. BH03 posiada duży obwodowy rowek zmniejszający ryzyko aquaplaningu oraz specjalny wzór bieżnika zmniejszający hałas.
- Koncepcyjna opona wytwarzająca energię elektryczną jest kolejną niezwykłą innowacją opracowaną przez Pracownię Projektów Zaawansowanych, działającą w ramach Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu, dlatego z dumą prezentujemy ją w Genewie - powiedział Jean-Pierre Jeusette, Dyrektor Generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. - Ta przełomowa technologia jest też efektem nieustających wysiłków Goodyeara na rzecz zrównoważonego rozwoju, jakości i bezpieczeństwa.
Opona BH03 jest produktem czysto koncepcyjnym i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do produkcji. Jednak Goodyear prezentuje w ten sposób możliwości nowej drogi rozwoju zwiększającej wydajność energetyczną samochodów, co przekłada się nie tylko na zużycie paliwa, ale też ekologię.