Fotoradar: gdzie może stać a gdzie nie?

Bywa, że można mieć wątpliwości czy dany fotoradar został prawidłowo ustawiony i oznakowany. Jakie są reguły ich rozstawiania, aby dokonywane pomiary prędkości były ważne?

40 miesięcy - na taki czas określa się lokalizację fotoradaru stacjonarnego. Podczas analizowania lokalizacji bierze się pod uwagę stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku 500 m w obu kierunkach od danego miejsca lub do najbliższych skrzyżowań z drogami takiej samej bądź wyższej kategorii. Na terenie niezabudowanym odległość między fotoradarami nie może być mniejsza niż 2 km, chyba, że urządzenia dokonują pomiarów w przeciwnych kierunkach ruchu. Stacjonarne fotoradary mogą zostać ustawione na takich odcinkach dróg, gdzie obowiązuje stała dopuszczalna prędkość, a ich długość nie przekracza 10 km w obszarze zabudowanym i 20 km poza nim.

Warto odnotować, że fotoradary stacjonarne nie powinny rejestrować przekroczenia dozwolonej prędkości o 10 km/h i mniej. Praktyka pokazuje jednak, że bywa z tym różnie. W zeszłym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła badanie, z którego wynika, że niejednokrotnie tolerancja fotoradarów była zawyżona i wynosiła nawet 25 km/h. W przypadku tych urządzeń istotną kwestią jest świadectwo legalizacji - fotoradar musi je posiadać, aby mandat wystawiony na podstawie zdjęcia był ważny. Lista urządzeń wraz z numerami seryjnymi i datą ważności legalizacji znajduje się na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Na kierowców czyhają też fotoradary przenośne, z których korzystają straże miejskie i gminne. Ustawienie takiego urządzenia musi zostać poprzedzone zgodą miejscowego komendanta policji, z którym uzgadniany jest czas i miejsce takiej kontroli, która może się odbyć tylko w terenie zabudowanym. Lokalizacja musi zostać poprzedzona znakiem D-51. Podobnie jak w przypadku fotoradarów stacjonarnych, przenośne urządzenie pomiarowe musi posiadać ważną homologację, aby wystawiony mandat był ważny.

Należy mieć na uwadze, że przenośny fotoradar to nie tylko skrzynka na trójnogu ustawiona w widocznym miejscu przy drodze. Nie chodzi tutaj o niezgodne z prawem maskowanie urządzenia, ale umiejscowienie go w nieoznakowanym pojeździe. Co istotne - pomiar taki może zostać dokonany tylko w sytuacji, gdy auto nie znajduje się w ruchu. Pojazd z fotoradarem przenośnym musi znajdować się w widocznym miejscu drogi, w którym nie będzie powodował utrudnień ruchu. Tego typu kontrole można spotkać tylko na drogach gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych (na obszarze zabudowanym).

Fotoradary, zarówno te stacjonarne i przenośne programuje się i ustawia w taki sposób, by pomiar prędkości nie obejmował miejsca znajdującego się przed znakiem D-51. Dodatkowo urządzenia przenośne (zarówno ustawione przy drodze, jak i ukryte w autach) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 500 m od innego urządzenia pomiarowego znajdującego się na tej samej drodze i dokonującego kontroli w tym samym kierunku (o ile na danym odcinku nie znajduje się skrzyżowanie).

Źródło: Yanosik

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła