Ferrari z najlepszym silnikiem świata w konkursie Engine of the year
Włoski producent ma powody do zadowolenia, po otrzymaniu trzech nagród w międzynarodowym konkursie Engine of the Year. Firma z Maranello zgarnęła też główny tytuł za swoją jednostkę 3,9 l, montowaną m.in. w modelach 488 GTB i 488 Spider.
63-osobowe jury przedstawicieli 30 krajów przyznało nagrody w konkursie na międzynarodowy silnik roku 2016. Tym razem tryumfowało Ferrari, którego jednostki V8 3,9 Twin-turbo oraz 6,3 V12 wygrały w kategorii generalnej i w klasie o pojemności powyżej 4 litrów. V8 zajął także pierwsze miejsce w kategorii silników sportowych o poj. od 3 do 4 litrów.
Nagrodzony F154 z bezpośrednim wtryskiem, to jednostka V8 montowana w modelach 488 (670 KM) oraz California T (ze zmienionymi parametrami - 560 KM), a także w Maserati Quattroporte w wersji 530 KM. Natomiast silnik serii F140, to widlasta "dwunastka", która napędza modele Ferrari (wcześniej też Maserati) od 2002 r. Ostatnia generacja trafia m.in. do F12 tdf i LaFerrari oraz pojawi się w nowym GTC4 Lusso.
Jurorzy nagrodzili technologię podwójnego doładowania w V8, w której usunięto występowanie tzw. "turbodziury" (turbo lag) i płynne rozwijanie mocy w szerokim zakresie obrotów. Doceniono także dźwięk jednostki Ferrari, będący znakiem firmowym producenta z Maranello, w pełni zasługującego na tytuł lidera swojej klasy. Wysokie noty włoskie V8 zebrało także za wydajność, oszczędność i generowane osiągi oraz elastyczność. Jak podkreślono w werdykcie, to silnik ponadczasowy, który trwale zapisał się w historii inżynierii.
Borys Czyżewski