Felgi aluminiowe dobre również na zimę?

Obraz
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Wielu kierowców zastanawia się, czy na zimę wybrać felgi stalowe czy też aluminiowe. Większość zakłada, że "alusy" nie przetrwają działania mrozu, soli i żwiru. Czy rzeczywiście tak jest?

- Felgi aluminiowe dobrej jakości to spory wydatek. Z jednej strony chcielibyśmy cieszyć się nimi jak najdłużej, nie tylko przez okres letni i zimowy. Z drugiej obawiamy się, że zima bezpowrotnie je zniszczy. Wystarczy jednak zastosować się do kilku porad aby przez cały rok bezproblemowo je użytkować - wyjaśnia Piotr Ciesielski z Allegro.pl.

Warto pamiętać, że to felgi stalowe są bardziej narażone na działanie korozji aniżeli ich odpowiedniki wykonane ze stopów lekkich. Te pierwsze nie posiadają zabezpieczenia antykorozyjnego. Ponadto brak możliwości umycia "stalówki" bez odkręcania kół zwiększa ryzyko zniszczenia, a nieuważny montaż kołpaków może uszkodzić warstwę lakieru. Problemem są także kamienie i rozsypywana na drogach mieszanka piaskowo-solna, które dostając się pomiędzy kołpak a felgę niszczy go.

Felga aluminiowa na pozór jest delikatna, jednak potrafi się oprzeć działaniu mrozu i żwiru rozsypywanego na polskich ulicach. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że proces jej malowania przebiega w trzech etapach. Pierwsza warstwa to podkład, który nakładany jest proszkowo - dzięki temu powierzchnia jest zabezpieczona przed korozją, uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi. Następnie nakładany jest tzw. lakier właściwy nadający feldze kolor. Na koniec całość pokrywana jest lakierem bezbarwnym pełniącym funkcję ochronną.

Obraz
© (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

- Pamiętajmy, że o felgi aluminiowe należy dbać. Dzięki temu utrzymamy je w formie przez długie lata. Nie ignorujmy nawet drobnych rys czy odprysków. Wszelkie ubytki i uszkodzenia lakieru należy na bieżąco czyścić i uzupełniać. Dobrym rozwiązaniem jest nakładanie od czasu do czasu na felgi wosku. Jeżeli dopuścimy się zaniedbania pokażą się odbarwienia, a lakier zacznie schodzić całymi płatami. Wtedy pozostaje nam tylko kosztowna regeneracja lub wymiana - dodaje Ciesielski.

Przeciwnicy używania felg aluminiowych w zimie argumentują, że są one bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne od "stalówek". Trzeba pamiętać, że silne uderzenie np. w krawężnik uszkodzi tak samo oba rodzaje felg. W przypadku poważniejszych kolizji "alusy" mogą jednak pęknąć, co wyeliminuje możliwość regeneracji. Koszty naprawy alufelgi są również nieporównywalnie wyższe od kosztów naprawy stalowego odpowiednika i nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko pęknięcie uniemożliwia naprawę - z racji, że struktura aluminium po odkształceniu nieodwracalnie się zmienia proces renowacji może być w niektórych przypadkach nieopłacalny lub niewykonalny.

Przy wyborze felg aluminiowych ważna jest jakość i gwarancja producenta. Jeśli planujemy jeździć zimą na "alusach" to unikajmy felg chromowanych - są one pokryte cieńszą warstwą ochronną w porównaniu do tradycyjnych felg aluminiowych, które są lakierowane. Sprawia to, że są bardziej narażone na zniszczenie. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę że im prostszy wzór, tym łatwiej dbać o czystość.

Źródło: Allegro.pl

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025