Equa Index: benzynowe kompakty, które naprawdę palą najmniej
Alternatywa dla diesla
Samochody kompaktowe zyskały w Europie ogromną popularność. Nic w tym dziwnego – z jednej strony są na tyle duże, że zapewniają komfort podróżowania przeciętnej rodzinie, a z drugiej strony na tyle niewielkie, że pozwalają łatwo manewrować i parkować z mieście. Które modele napędzane silnikiem benzynowym palą najmniej?
By odpowiedzieć na to pytanie, nie wystarczy sięgnąć do oficjalnych katalogów. Producenci samochodów określają poziom konsumpcji paliwa i emisji szkodliwych substancji, posługując się laboratoryjnymi cyklami – do niedawna NEDC, a od 1 września 2017 r. WLTP. W danych fabrycznych nowych samochodów znajdziemy jeszcze wyniki tego pierwszego, a jest on niestety mocno skompromitowany. W 2016 r. rozbieżność pomiędzy oficjalnymi wynikami testów spalania a deklarowanym przez właścicieli aut apetytem na paliwo przekroczyła 40 proc.
Wiedzy na temat prawdziwego spalania mogą dostarczyć nam jednak dane zebrane w ramach projektu Equa Index. Jest to międzynarodowa inicjatywa polegająca na sprawdzaniu rzeczywistej konsumpcji paliwa w warunkach drogowych. Na Starym Kontynencie przebadano na razie 60 tys. samochodów – głównie na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii. Na kolejnych slajdach przedstawiamy najoszczędniejsze pięciodrzwiowe, benzynowe samochody kompaktowe według Equa Index. W zestawieniu znalazły się modele w różnych wersjach wyposażeniowych. Nie wszystkie zostały przebadane. W przypadku części na podstawie danych uzyskanych z testów drogowych danego modelu za pomocą algorytmu obliczono przewidywane spalanie innej jego wersji.
10. Nissan Pulsar oraz Toyota Auris - 6,79 l/100 km
Pierwszą dziesiątkę najbardziej oszczędnych samochodów kompaktowych z silnikami benzynowymi otwierają dwa japońskie modele, które w testach Equa osiągnęły taki sam wynik. W przypadku Nissana delikatnym obchodzeniem się z paliwem wykazał się Pulsar z silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 115 KM oraz z manualną skrzynią biegów. Cennik tego modelu rozpoczyna się kwotą 79,9 tys. zł. Alternatywą dla niego jest Toyota Auris, która w badaniach spaliła tyle samo. Za Aurisa 1,33 l o mocy 99 KM z manualną, sześciobiegową skrzynią zapłacimy przynajmniej 62,4 tys. zł.
9. Mazda 3 oraz Mini - 6,73 l/100 km
Dziewiąta pozycja Mazdy zasługuje na ogromny szacunek. Japońskim inżynierom udało się osiągnąć taki wynik bez zastosowania turbiny. Pod maską modelu 3 pracuje wolnossąca jednostka 2,0 SKYACTIV-G o mocy 120 KM, współpracująca z manualną, sześciobiegową skrzynią. Cena tego stylowego i oszczędnego samochodu wynosi co najmniej 74,9 tys. zł. Takim samym spalaniem jak Mazda może pochwalić się Mini. Tyle że tu mamy do czynienia z doładowaną jednostką o mocy 102 KM. Auto z takim silnikiem i manualną, sześciobiegową skrzynią kosztuje przynajmniej 84 tys. zł.
8. Ford Focus - 6,63 l/100 km
Bardzo dobrym wynikiem może pochwalić się również Ford Focus. Samochód z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM i manualną, pięciobiegową skrzynią pali naprawdę niewiele. Cennik tak wyposażonego samochodu rozpoczyna się kwotą 81 tys. zł.
7. Audi A3 i Mercedes Klasy A - 6,58 l/100 km
Siódme miejsce naszego zestawienia to dowód na to, że w dzisiejszych czasach samochód premium nie musi być drogi w utrzymaniu. Ex aeqo zajęły je dwa kompaktowe modele z wyższej półki - Audi A3 1,5 TFSI 150 KM oraz Mercedes Klasy A 1,6 l 102 KM. Obydwa samochody wyposażone były w manualne przekładnie. Za zdecydowanie mocniejsze Audi trzeba zapłacić przynajmniej 106,4 tys. zł, a za Mercedesa 74,5 tys. zł.
6. Kia cee'd - 6,49 l/100 km
Koreańska marka w testach Equa Index wypadła bardzo dobrze. Stało się tak mimo faktu, że kompaktowy model cee'd nie należy już do najnowszych w stawce. Samochód z silnikiem 1,6 GDI o mocy 135 KM i manualną skrzynią biegów okazał się jednak zaskakująco oszczędny. Cena tak skonfigurowanego auta to 64,5 tys. zł.
5. Seat Leon - 6,33 l/100 km
Model ten uważany jest w Polsce za usportowioną alternatywę dla Golfa. Samochód z silnikiem 1,0 TSI o mocy 115 KM z pewnością do szaleństw się nie nadaje, ale za to w połączeniu z manualną skrzynią biegów okazuje się całkiem oszczędny. Cennik Leona z taką jednostką rozpoczyna kwota 69,1 tys. zł.
4. Opel Astra i Skoda Rapid - 6,15 l/100 km
Czwarte miejsce zestawienia okupują dwa bardzo popularne w Polsce modele. Nieprzeciętną oszczędnością wykazały się produkowany w Gliwicach Opel Astra oraz Skoda Rapid. By liczyć na naprawdę niewielkie zużycie paliwa, trzeba wybrać Astrę z silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 105 KM lub Rapida 1,0 TSI o mocy 95 KM. Obydwa testowane auta wyposażone były w manualną skrzynię biegów. Za Opla zapłacimy przynajmniej 64,7 tys. zł, a za Skodę 57,6 tys. zł.
3. Citroen C4 - 6,04 l/100 km
Na najniższym stopniu podium swoje miejsce znalazł model C4. Samochód, który prosi się o zmianę pokoleniową, okazuje się wciąż ciekawą alternatywą dla tych, którzy stawiają na oszczędność. Citroen z silnikiem 1,2 PureTech o mocy 110 KM i manualną skrzynią biegów nie tylko mało pali, ale też odznacza się umiarkowaną ceną - od 60 tys. zł.
2. Volkswagen Golf - 5,90 l/100 km
Propozycja Volkswagena zyskała sobie w Europie status ikony. W segmencie samochodów kompaktowych często jest to model, do którego porównuje się konkurencję. Na Golfie nie zawiodą się osoby dobrze liczące każdy wydany grosz. Auto z silnikiem 1,0 TSI 85 KM i manualną skrzynią biegów według Equa Index pali średnio poniżej 6 l/100 km, a cena auta z taką jednostką napędową wynosi przynajmniej 67 tys. zł.
1. Peugeot 308 - 5,78 l/100 km
Tytuł najbardziej oszczędnego samochodu kompaktowego z silnikiem benzynowym według Equa Index należy do Peugeota 308. Auto z kulturalnie pracującą, doładowaną jednostką PureTech o pojemności 1,2 l i mocy 110 KM, współpracującą z manualną skrzynią biegów, okazało się bardzo oszczędne. Samochód w tej konfiguracji kosztuje przynajmniej 68 tys. zł. Peugeot przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 12 sekund i pozwala rozpędzić się do 188 km/h.
Średnie spalanie niższe od 6 l/100 km robi wrażenie, ale to jeszcze nie szczyt możliwości samochodów na benzynę. Jeszcze lepsze wyniki - i to niemal o dwa litry - osiągają pojazdy hybrydowe. O wiele wyższa cena zakupu sprawia jednak, że można traktować je jako inną kategorię pojazdów. Tym samym hybrydy nie znalazły się w niniejszym zestawieniu.