Equa Index: benzynowe kompakty, które naprawdę palą najmniej

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

/ 11Alternatywa dla diesla

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

Samochody kompaktowe zyskały w Europie ogromną popularność. Nic w tym dziwnego – z jednej strony są na tyle duże, że zapewniają komfort podróżowania przeciętnej rodzinie, a z drugiej strony na tyle niewielkie, że pozwalają łatwo manewrować i parkować z mieście. Które modele napędzane silnikiem benzynowym palą najmniej?

By odpowiedzieć na to pytanie, nie wystarczy sięgnąć do oficjalnych katalogów. Producenci samochodów określają poziom konsumpcji paliwa i emisji szkodliwych substancji, posługując się laboratoryjnymi cyklami – do niedawna NEDC, a od 1 września 2017 r. WLTP. W danych fabrycznych nowych samochodów znajdziemy jeszcze wyniki tego pierwszego, a jest on niestety mocno skompromitowany. W 2016 r. rozbieżność pomiędzy oficjalnymi wynikami testów spalania a deklarowanym przez właścicieli aut apetytem na paliwo przekroczyła 40 proc.

Wiedzy na temat prawdziwego spalania mogą dostarczyć nam jednak dane zebrane w ramach projektu Equa Index. Jest to międzynarodowa inicjatywa polegająca na sprawdzaniu rzeczywistej konsumpcji paliwa w warunkach drogowych. Na Starym Kontynencie przebadano na razie 60 tys. samochodów – głównie na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii. Na kolejnych slajdach przedstawiamy najoszczędniejsze pięciodrzwiowe, benzynowe samochody kompaktowe według Equa Index. W zestawieniu znalazły się modele w różnych wersjach wyposażeniowych. Nie wszystkie zostały przebadane. W przypadku części na podstawie danych uzyskanych z testów drogowych danego modelu za pomocą algorytmu obliczono przewidywane spalanie innej jego wersji.

/ 1110. Nissan Pulsar oraz Toyota Auris - 6,79 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Pierwszą dziesiątkę najbardziej oszczędnych samochodów kompaktowych z silnikami benzynowymi otwierają dwa japońskie modele, które w testach Equa osiągnęły taki sam wynik. W przypadku Nissana delikatnym obchodzeniem się z paliwem wykazał się Pulsar z silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 115 KM oraz z manualną skrzynią biegów. Cennik tego modelu rozpoczyna się kwotą 79,9 tys. zł. Alternatywą dla niego jest Toyota Auris, która w badaniach spaliła tyle samo. Za Aurisa 1,33 l o mocy 99 KM z manualną, sześciobiegową skrzynią zapłacimy przynajmniej 62,4 tys. zł.

/ 119. Mazda 3 oraz Mini - 6,73 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Dziewiąta pozycja Mazdy zasługuje na ogromny szacunek. Japońskim inżynierom udało się osiągnąć taki wynik bez zastosowania turbiny. Pod maską modelu 3 pracuje wolnossąca jednostka 2,0 SKYACTIV-G o mocy 120 KM, współpracująca z manualną, sześciobiegową skrzynią. Cena tego stylowego i oszczędnego samochodu wynosi co najmniej 74,9 tys. zł. Takim samym spalaniem jak Mazda może pochwalić się Mini. Tyle że tu mamy do czynienia z doładowaną jednostką o mocy 102 KM. Auto z takim silnikiem i manualną, sześciobiegową skrzynią kosztuje przynajmniej 84 tys. zł.

/ 118. Ford Focus - 6,63 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Bardzo dobrym wynikiem może pochwalić się również Ford Focus. Samochód z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 1,0 EcoBoost o mocy 100 KM i manualną, pięciobiegową skrzynią pali naprawdę niewiele. Cennik tak wyposażonego samochodu rozpoczyna się kwotą 81 tys. zł.

/ 117. Audi A3 i Mercedes Klasy A - 6,58 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Siódme miejsce naszego zestawienia to dowód na to, że w dzisiejszych czasach samochód premium nie musi być drogi w utrzymaniu. Ex aeqo zajęły je dwa kompaktowe modele z wyższej półki - Audi A3 1,5 TFSI 150 KM oraz Mercedes Klasy A 1,6 l 102 KM. Obydwa samochody wyposażone były w manualne przekładnie. Za zdecydowanie mocniejsze Audi trzeba zapłacić przynajmniej 106,4 tys. zł, a za Mercedesa 74,5 tys. zł.

/ 116. Kia cee'd - 6,49 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Koreańska marka w testach Equa Index wypadła bardzo dobrze. Stało się tak mimo faktu, że kompaktowy model cee'd nie należy już do najnowszych w stawce. Samochód z silnikiem 1,6 GDI o mocy 135 KM i manualną skrzynią biegów okazał się jednak zaskakująco oszczędny. Cena tak skonfigurowanego auta to 64,5 tys. zł.

/ 115. Seat Leon - 6,33 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Model ten uważany jest w Polsce za usportowioną alternatywę dla Golfa. Samochód z silnikiem 1,0 TSI o mocy 115 KM z pewnością do szaleństw się nie nadaje, ale za to w połączeniu z manualną skrzynią biegów okazuje się całkiem oszczędny. Cennik Leona z taką jednostką rozpoczyna kwota 69,1 tys. zł.

/ 114. Opel Astra i Skoda Rapid - 6,15 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Czwarte miejsce zestawienia okupują dwa bardzo popularne w Polsce modele. Nieprzeciętną oszczędnością wykazały się produkowany w Gliwicach Opel Astra oraz Skoda Rapid. By liczyć na naprawdę niewielkie zużycie paliwa, trzeba wybrać Astrę z silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 105 KM lub Rapida 1,0 TSI o mocy 95 KM. Obydwa testowane auta wyposażone były w manualną skrzynię biegów. Za Opla zapłacimy przynajmniej 64,7 tys. zł, a za Skodę 57,6 tys. zł.

/ 113. Citroen C4 - 6,04 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Na najniższym stopniu podium swoje miejsce znalazł model C4. Samochód, który prosi się o zmianę pokoleniową, okazuje się wciąż ciekawą alternatywą dla tych, którzy stawiają na oszczędność. Citroen z silnikiem 1,2 PureTech o mocy 110 KM i manualną skrzynią biegów nie tylko mało pali, ale też odznacza się umiarkowaną ceną - od 60 tys. zł.

10 / 112. Volkswagen Golf - 5,90 l/100 km

Obraz
© Materiały prasowe

Propozycja Volkswagena zyskała sobie w Europie status ikony. W segmencie samochodów kompaktowych często jest to model, do którego porównuje się konkurencję. Na Golfie nie zawiodą się osoby dobrze liczące każdy wydany grosz. Auto z silnikiem 1,0 TSI 85 KM i manualną skrzynią biegów według Equa Index pali średnio poniżej 6 l/100 km, a cena auta z taką jednostką napędową wynosi przynajmniej 67 tys. zł.

11 / 111. Peugeot 308 - 5,78 l/100 km

Obraz
© WP.PL | Tomasz Budzik

Tytuł najbardziej oszczędnego samochodu kompaktowego z silnikiem benzynowym według Equa Index należy do Peugeota 308. Auto z kulturalnie pracującą, doładowaną jednostką PureTech o pojemności 1,2 l i mocy 110 KM, współpracującą z manualną skrzynią biegów, okazało się bardzo oszczędne. Samochód w tej konfiguracji kosztuje przynajmniej 68 tys. zł. Peugeot przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 12 sekund i pozwala rozpędzić się do 188 km/h.

Średnie spalanie niższe od 6 l/100 km robi wrażenie, ale to jeszcze nie szczyt możliwości samochodów na benzynę. Jeszcze lepsze wyniki - i to niemal o dwa litry - osiągają pojazdy hybrydowe. O wiele wyższa cena zakupu sprawia jednak, że można traktować je jako inną kategorię pojazdów. Tym samym hybrydy nie znalazły się w niniejszym zestawieniu.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie