Miejskie samochody, które spalają najmniej
Equa Index, czyli rzeczywiste wyniki
Equa to projekt mający na celu sprawdzenie rzeczywistego spalania samochodów. Które miejskie modele są najmniej paliwożerne?
Jednym z poważniejszych wydatków eksploatacyjnych, jakie pokrywać muszą właściciele samochodów, jest zakup paliwa. By oszacować apetyt danego modelu, nie wystarczy już samo spojrzenie do danych zawartych w katalogu. Jak się okazuje, obecnie różnica pomiędzy rzeczywistym spalaniem i tym deklarowanym przez producenta wynosi 30-40 proc.
Nie każda marka rozmija się jednak z prawdą w równym stopniu. Wynika to z różnic pod względem ideologii budowania pojazdów. Dla niektórych producentów sprawa jak najkorzystniejszego przejścia laboratoryjnych testów spalania nie jest najistotniejsza. W efekcie zdarza się, że auta, które według danych fabrycznych są mniej oszczędne, na drodze potrzebują mniej paliwa od tych, których katalogi sugerują ponadprzeciętną ekonomikę jazdy.
Wątpliwości rozwiewają prawdziwe testy drogowe. Na opublikowanie takich oficjalnych danych zdecydował się na razie Peugeot i Citroen. Z pomocą przychodzi jednak Equa Index. Jest to międzynarodowa inicjatywa polegająca na sprawdzaniu rzeczywistej konsumpcji paliwa w warunkach drogowych. Na Starym Kontynencie przebadano na razie 60 tys. samochodów – głównie na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii.
Na kolejnych slajdach przedstawiamy najoszczędniejsze samochody miejskie według Equa Index. W zestawieniu znalazły się modele w różnych wersjach wyposażeniowych. Nie wszystkie zostały przebadane. W przypadku części na podstawie danych uzyskanych z testów drogowych danego modelu za pomocą algorytmu obliczono przewidywane spalanie innej jego wersji.
5,3/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Alfa Romeo MiTo 1,2 JTD, 86 KM
Audi A1 1,6 TDI, 106 KM
Skoda Fabia 1,4 TDI, 90 KM
5,2 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Seat Ibiza 1,4 TDI, 105 KM
Volkwagen Polo 1,4 TDI, 90 KM
5,1 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Fiat 500 1,3 Multijet, 95 KM
Hyundai i20 1,4 CRDi, 90 KM
Mazda 2 1,5 l, 105 KM
MINI 1,5 l, 115 KM
Peugeot 208 1,6 Hdi, 75 KM
Renault Clio 1,5 dCi, 90 KM
Toyota Yaris 1,4 l, 90 KM
5,0 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Fiat Panda 1,3 Multijet, 75 KM
4,9 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Dacia Sandero 1,5 dCi, 90 KM
4,8 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
DS3 1,6 Hdi, 110 KM
Kia Rio 1,1 CRDi, 75 KM
4,8 l/100 km
Samochody z silnikiem Diesla
Citroen C3 1,4 HDi 70 KM
W badaniu Equa udział wziął samochód poprzedniej generacji. W dziś oferowanym C3 również można wybrać jednak silnik Diesla o pojemności 1,4 l. Ma on jednak moc 75 KM.
6,8 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Ford Fiesta 1,0 l, 125 KM
Renault Twingo 1,0 l, 70 KM
Smart ForTwo 0,9 l, 90 KM
6,6 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Hyundai i10 1,0 l, 66 KM
Nissan Micra 1,2 l, 98 KM
6,4 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Peugeot 208 1,0 l, 69 KM
Skoda Fabia 1,2 l, 90 KM
6,3 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Toyota Yaris 1,3 l, 99 KM
6,2 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Hyundai i20 1,0 l, 100 KM
Kia Picanto 1,0 l, 67 KM
6,1 l/100
Samochody z silnikami benzynowymi
Seat Ibiza 1,0 l, 75 KM lub 95 KM
Seat Mii 1,0 l, 75 KM
Suzuki Swift 1,2 l, 90 KM
6,0 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Mazda 2 1,5 l, 90 KM
Volkswagen up! 1,0 l, 60 KM
5,9 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Citroen C1 1,0 l 69 KM
Toyota Aygo 1,0 l, 68 KM
5,6 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Skoda Citigo 1,0 l, 60 KM
5,5 l/100 km
Samochody z silnikami benzynowymi
Volkswagen Polo 1,0 l, 60 KM