Elipsa: elektryczny samochód z Polski

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Radomskie Zakłady Naprawczych Taboru Kolejowego zajmują się już nie tylko naprawą wagonów czy lokomotyw. Tamtejsi inżynierowie skonstruowali elektryczny samochód o bardzo szerokich zastosowaniach.

Elipsa, bo tak nazywa się polskie auto elektryczne, występuje w dwóch wersjach: ciężarowej oraz Verstyle. Obydwa modele napędzane są dwoma bezszczotkowymi silnikami prądu stałego umieszczonymi w tylnych wahaczach przestrzennych. Każdy z nich generuje 2 kW mocy. Magazynem energii jest osiem akumulatorów o pojemności 225 Ah/20h, 185 Ah/5h. Łącznie ważą 224 kg, a napięcie układu napędowego wynosi 48 V. Czas ładowania wynosi 8 godzin.

Wysokość ciężarowej Elipsy to 1 880 mm, długość - 3 620 mm natomiast szerokość wraz z lusterkami to 1 920 mm. Rozstaw osi wynosi 2130 mm zaś rozstaw kół przednich 1 327 mm (tylnych jest o 5 mm większy). Samochód ma bardzo szerokie zastosowanie - może służyć jako środek transportu bagażu np. na lotniskach czy dworcach, w logistyce do przewożenia drobnicy w magazynach, na polach golfowych oraz stadionach, jako wóz służb porządkowych w parkach czy jako samochód do rolnictwa. Możliwości są ogromne. Powierzchnia ładunkowa wynosi 2 europalety natomiast ładowność - 400 kg. Od 1 lipca Elipsa będzie rozwozić po ulicach Łodzi przesyłki dla firmy InPost.

Wymiary Verstyle wynoszą 1 800 mm (wysokość), 2462 mm (długość), 1 200 mm (szerokość). Nieco mniejsze są również rozstawy - zarówno osi jak i kół. W pełni załadowana Verstyle rozpędza się do 26,5 km/h i może przejechać dystans 70 km. Bez ładunku zasięg zwiększa się o 60 km. Elipsa Verstyle została stworzona głównie do przewozu drobnych elementów lub narzędzi o wadze nie przekraczającej 150 kg, które wymagają specjalnej ochrony przed zewnętrznymi uszkodzeniami oraz zabezpieczenia przed kradzieżą.

W obydwu autach hamulec zasadniczy jest typu hydraulicznego, dwuobwodowego natomiast awaryjny - mechanicznego. Zawieszenie kół przednich jest niezależne, na podwójnych wahaczach poprzecznych ze sprężyną śrubową i hydrualicznymi amortyzatorami. Koła tylne są zawieszone na wahaczach wleczonych o konstrukcji przestrzennnej, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami.

Producenci chwalą się, że przejechanie 100 km kosztuje jedynie... 6 zł. Po wielu chudych latach dla polskiej motoryzacji pojawił się model który ma szansę zrobić wielką karierę, czego serdecznie życzymy!

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇