Trwa ładowanie...

Dziś poznamy Samochód Roku 2010

Dziś poznamy Samochód Roku 2010Źródło: zdjęcie producenta
d1wuq1e
d1wuq1e

Najpierw było ich 33. Teraz na placu boju pozostało już tylko 7 kandydatów, a jeszcze dziś mamy poznać zwycięzcę. Krążą plotki, że największe szanse mają Opel Astra i Volkswagen Polo. Tuż przed ogłoszeniem wyników konkursu Car of the Year 2010 rozmawiamy z polskim jurorem plebiscytu, dziennikarzem i publicystą motoryzacyjnym, Wojciechem Sierpowskim.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

WP: – Jak można porównać tak różne samochody, np. Skodę Yeti i Volkswagena Polo?

W.S.: - W konkursie Car of the Year przywykliśmy już do porównywania samochodów różnych klas i gatunków. Wspólny mianownik można osiągnąć pośrednio poprzez porównanie tych aut na tle ich segmentu. Bierzemy pod uwagę również współczynnik ceny i praktycznej wartości pojazdu. W tym przypadku górą jest VW, bowiem oferowany jest w dobrej cenie, natomiast Skoda okazuje się dość kosztownym autem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że tego typu wozy w przeważającej mierze kupowane są dla szpanu, to w tym kontekście Skoda nie jest atrakcyjną marką.

d1wuq1e
(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

WP: – Czy ten plebiscyt jest zdominowany przez interesy narodowe?

W.S.: - Wiele lat temu również i ja spodziewałem się takiej sytuacji, ale statystyka nie potwierdza takiej tendencji. Włosi niekoniecznie głosują na Fiata, a Niemcy na VW. Na szczęście stanowimy (59 jurorów) mieszankę dziennikarzy motoryzacyjnych aż z 23 krajów Europy. Oczywiście kraje założycielskie mają po 6 jurorów, ale z tego też nic nie wynika.

d1wuq1e

* ZOBACZ 33 KANDYDATÓW, KTÓRZY UBIEGALI SIĘ O TEN TYTUŁ * WP: - Polacy nie mają zatem zbyt dużego wpływu na wybór?

W.S.: - Jest nas dwóch, więc nasze głosy teoretycznie nie mają takiej mocy jak łączne Francuzów, Hiszpanów, Niemców, czy też Włochów. Jednak dla przykładu w ostatniej edycji COTY decydowały pojedyncze punkty, jak się okazuje, na wagę złota.

WP: - Jakie marki triumfują najczęściej?

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W.S.: - Producenci kładący nacisk na wytwarzanie aut popularnych, a więc Fiat, Ford, Renault, itd. Przy tej okazji chciałbym podkreślić, że nasza fabryka w Tychach jest jedyną na świecie, która równocześnie produkuje dwóch zwycięzców konkursu Car of the Year - Fiata Pandę i Fiata 500.

d1wuq1e

* POZNAJ 7 FINALISTÓW CAR OF THE YEAR 2010! * WP: - Który zwycięzca z ostatnich lat na rynku okazał się gorszym od zdobywców dalszych miejsc? Kiedy jury się pomyliło?

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

W.S.: - Prawdopodobieństwo, że 59 facetów na okrągło przez cały rok testujących samochody się pomyli jest raczej małe. Problem w tym, że my wskazujemy który z rywali stanowi najlepsze wypośrodkowanie wielu cech, uwarunkowania techniczne i ekonomiczne. To wszystko uśrednia jeszcze wynik stanowiący sumę punktów, jaką otrzymują poszczególne modele. Nasz wybór nie jest wskazaniem, które z aut zostanie bestsellerem. Nawiasem mówiąc, niejednokrotnie po wyborze Samochodu Roku okazywało się, że auto idzie jak świeże bułeczki. Bywało też inaczej: występowały mocne opóźnienia w produkcji, bądź jak w przypadku Priusa, bez wsparcia ze strony rządu Europejczycy nie byli gotowi inwestować w ekologię.

* ZOBACZ 33 KANDYDATÓW, KTÓRZY UBIEGALI SIĘ O TEN TYTUŁ * WP: - Kto może wygrać w tym roku?

W.S.: - Na razie jest to tajemnicą organizatorów. Na to pytanie internautom z Wirtualnej Polski odpowiem dopiero po ogłoszeniu wyników.

Rozmawiał: Bogusław Korzeniowski

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj