Trwa ładowanie...
d1xte64

Dziś poznamy Samochód Roku 2010

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Dziś poznamy Samochód Roku 2010
(zdjęcie producenta)
d1xte64

Najpierw było ich 33. Teraz na placu boju pozostało już tylko 7 kandydatów, a jeszcze dziś mamy poznać zwycięzcę. Krążą plotki, że największe szanse mają Opel Astra i Volkswagen Polo. Tuż przed ogłoszeniem wyników konkursu Car of the Year 2010 rozmawiamy z polskim jurorem plebiscytu, dziennikarzem i publicystą motoryzacyjnym, Wojciechem Sierpowskim.

 (fot. zdjęcie producenta)

WP: – Jak można porównać tak różne samochody, np. Skodę Yeti i Volkswagena Polo?

d1xte64

W.S.: - W konkursie Car of the Year przywykliśmy już do porównywania samochodów różnych klas i gatunków. Wspólny mianownik można osiągnąć pośrednio poprzez porównanie tych aut na tle ich segmentu. Bierzemy pod uwagę również współczynnik ceny i praktycznej wartości pojazdu. W tym przypadku górą jest VW, bowiem oferowany jest w dobrej cenie, natomiast Skoda okazuje się dość kosztownym autem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że tego typu wozy w przeważającej mierze kupowane są dla szpanu, to w tym kontekście Skoda nie jest atrakcyjną marką.

* POZNAJ 7 FINALISTÓW CAR OF THE YEAR 2010! *

 (fot. Marek Wieliński)

WP: – Czy ten plebiscyt jest zdominowany przez interesy narodowe?

d1xte64

W.S.: - Wiele lat temu również i ja spodziewałem się takiej sytuacji, ale statystyka nie potwierdza takiej tendencji. Włosi niekoniecznie głosują na Fiata, a Niemcy na VW. Na szczęście stanowimy (59 jurorów) mieszankę dziennikarzy motoryzacyjnych aż z 23 krajów Europy. Oczywiście kraje założycielskie mają po 6 jurorów, ale z tego też nic nie wynika.

* ZOBACZ 33 KANDYDATÓW, KTÓRZY UBIEGALI SIĘ O TEN TYTUŁ * WP: - Polacy nie mają zatem zbyt dużego wpływu na wybór?

W.S.: - Jest nas dwóch, więc nasze głosy teoretycznie nie mają takiej mocy jak łączne Francuzów, Hiszpanów, Niemców, czy też Włochów. Jednak dla przykładu w ostatniej edycji COTY decydowały pojedyncze punkty, jak się okazuje, na wagę złota.

WP: - Jakie marki triumfują najczęściej?

 (fot. zdjęcie producenta)

W.S.: - Producenci kładący nacisk na wytwarzanie aut popularnych, a więc Fiat, Ford, Renault, itd. Przy tej okazji chciałbym podkreślić, że nasza fabryka w Tychach jest jedyną na świecie, która równocześnie produkuje dwóch zwycięzców konkursu Car of the Year - Fiata Pandę i Fiata 500.

d1xte64

* POZNAJ 7 FINALISTÓW CAR OF THE YEAR 2010! * WP: - Który zwycięzca z ostatnich lat na rynku okazał się gorszym od zdobywców dalszych miejsc? Kiedy jury się pomyliło?

 (fot. Jakub Wielicki)

W.S.: - Prawdopodobieństwo, że 59 facetów na okrągło przez cały rok testujących samochody się pomyli jest raczej małe. Problem w tym, że my wskazujemy który z rywali stanowi najlepsze wypośrodkowanie wielu cech, uwarunkowania techniczne i ekonomiczne. To wszystko uśrednia jeszcze wynik stanowiący sumę punktów, jaką otrzymują poszczególne modele. Nasz wybór nie jest wskazaniem, które z aut zostanie bestsellerem. Nawiasem mówiąc, niejednokrotnie po wyborze Samochodu Roku okazywało się, że auto idzie jak świeże bułeczki. Bywało też inaczej: występowały mocne opóźnienia w produkcji, bądź jak w przypadku Priusa, bez wsparcia ze strony rządu Europejczycy nie byli gotowi inwestować w ekologię.

* ZOBACZ 33 KANDYDATÓW, KTÓRZY UBIEGALI SIĘ O TEN TYTUŁ * WP: - Kto może wygrać w tym roku?

W.S.: - Na razie jest to tajemnicą organizatorów. Na to pytanie internautom z Wirtualnej Polski odpowiem dopiero po ogłoszeniu wyników.

Rozmawiał: Bogusław Korzeniowski

d1xte64

Podziel się opinią

Share

d1xte64

d1xte64