Dwie duże nowości Toyoty w Paryżu
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Toyota zaprezentowała dwie nowości - produkcyjną wersję auta zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz prototyp crossovera - C-HR.
Pierwszy z wymienionych samochodów, "Fuel Cell Sedan", powstał po 20 latach prac badawczych nad nowym rodzajem napędu. Czteroosobowa limuzyna będzie miała taki zasięg na jednym tankowaniu, jak tradycyjne auto benzynowe. Całkowite napełnienie zbiorników wodorem zajmuje 3 minuty, a pojazd emituje jedynie parę wodną. "Fuel Cell Sedan" jest rozwinięciem modelu koncepcyjnego FCV, który został zaprezentowany w 2013 r. w Tokio. Wersja produkcyjna pozostaje wierna konceptowi, jednak otrzymała nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych. Auto zadebiutuje na rynkach europejskich w 2015 r. Wiadomo już, że w Japonii auto będzie kosztowało 7 mln jenów (ok. 216 000 zł).
O wyjątkowości projektu decyduje zgromadzenie wszystkich elementów napędu (ogniw paliwowych, akumulatorów i zbiorników wodoru) pod podłogą pojazdu, dzięki czemu obniżony został środek ciężkości. W dwóch zbiornikach magazynowany jest wodór sprężony do 700 barów. W przedniej części auta znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica, która podnosząc napięcie z ogniw paliwowych pozwoliła na zmniejszenie rozmiarów jednostki elektrycznej i ograniczenie liczby ogniw, poprawiając osiągi przy zrównoważonych kosztach produkcji.
Drugim głośnym debiutantem Toyoty w Paryżu jest koncepcyjny C-HR, będący pierwszą interpretacją crossovera segmentu C japońskiej marki. Auto, które niebawem zadebiutuje na rynku, powstało w oparciu o nową platformę, zaprojektowaną z myślą o wysokiej precyzji prowadzenia. W połączeniu z pełnym napędem hybrydowym kolejnej generacji samochód ma dawać bardzo pozytywne wrażenia z jazdy przy niskich kosztach eksploatacji.
Kompaktowa i smukła kabina C-HR Concept kontrastuje z masywną dolną częścią nadwozia i wyraźnie narysowanymi błotnikami. Przednia część pojazdu jest rozwinięciem dotychczasowych koncepcji stylistycznych marki oraz zapowiedzią przyszłych modeli koncernu. Uzupełnieniem innowacyjnego wyglądu nadwozia jest oryginalny projekt tylnej części auta, z charakterystycznymi światłami i ściętą linią bagażnika. Powstały w dużej mierze dzięki wysiłkom europejskich struktur Toyoty pojazd mierzy 4 350 mm długości, 1 850 mm szerokości i 1 500 mm wysokości. Rozstaw osi to 2 640 mm. Pod maską będzie pracował system hybrydowy nowej generacji.
Źródło: Toyota
ll/tb/ll,moto.wp.pl