Duży silnik to droższa polisa OC 

Zakup samochodu z dużym silnikiem oznacza większe wydatki na paliwo i serwis, ale też nieco droższe ubezpieczenie. O ile droższe?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Osoby kupujące samochody z dużym silnikiem, powinny brać pod uwagę koszt przyszłej polisy OC. Dane pozyskane z porównywarki ubezpieczeń wskazują, że trzeba dość dużo dopłacić za ubezpieczenie auta z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 1,8 - 2,0 litra. Tymczasem samochody posiadające większe silniki wciąż cieszą się popularnością wśród Polaków.

Za duży silnik do składki możemy dopłacić nawet 100 procent

Wyniki kalkulacji prawie 100 000 użytkowników jednej z porównywarek nadają się do sprawdzenia zależności między pojemnością silnika oraz kosztem OC. Łączne wyniki wspomnianych kalkulacji zostały zaprezentowane poniżej. Dotyczą one samochodów o bardzo zróżnicowanej pojemności silnika. W badanej próbie znalazło się zarówno auto o pojemności skokowej 0,4 litra, jak i auto z V8 pod maską.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę średni poziom najniższej składki za OC oraz pojemność silnika, to okaże się, że zależność pomiędzy tymi wartościami jest bardzo dobrze widoczna. Wyjątek stanowią nieliczne samochody o pojemności skokowej silnika poniżej 600 centymetrów sześciennych. Składka dotycząca takich pojazdów jest relatywnie wysoka.

W przypadku większych samochodów związek między pojemnością silnika i poziomem składki za OC jest już bardzo dobrze widoczny. Jako przykład mogą posłużyć auta z silnikiem o pojemnościach od 1,0 do 1,4 litra.

Za najtańsze ubezpieczenie OC takich pojazdów użytkownicy porównywarki średnio płacą 1025 zł.

W przypadku aut posiadających silniki o pojemnościach od 1,4 do 1,8 litra analogiczny koszt ubezpieczenia wzrasta już do 1083 zł.
Większą różnicę można zaobserwować między innymi dla samochodów z pojemnością skokową 1,8 litra - 2,2 litra (średnia składka: 1164 zł) oraz aut posiadających silnik o pojemnościach z przedziału 2,2 litra - 2,6 litra (średnia składka: 1398 zł).

Właściciele aut z jeszcze większymi jednostkami napędowymi muszą się przygotować na spore wydatki. Średni poziom najniższej składki za OC wynosi około 1700 zł w przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika 3,8 litra - 4,2 litra.

W Polsce popularne są auta z silnikami o pojemności dwóch litrów

Konieczność dopłacenia pewnej kwoty za ubezpieczenie samochodu z większym silnikiem jest ważną kwestią ze względu na upodobania rodzimych kierowców. Na podstawie danych z porównywarki ubezpieczeń dotyczących składek ubezpieczeń OC i pojemności silnika można również sprawdzić, jak duże jednostki napędowe najczęściej wybierają Polacy.

Po przeanalizowaniu informacji podawanych przez prawie 100 000 właścicieli samochodów okazało się, że popularność silników o danej pojemności skokowej przedstawia się następująco:

  • 0,6 l - 1,0 l: 5,1% ubezpieczanych samochodów
  • 1,0 l - 1,4 l: 22,0% ubezpieczanych samochodów
  • 1,4 l - 1,8 l: 30,6% ubezpieczanych samochodów
  • 1,8 l - 2,2 l: 31,7% ubezpieczanych samochodów
  • 2,2 l - 2,6 l: 4,8% ubezpieczanych samochodów
  • 2,6 l - 3,0 l: 3,4% ubezpieczanych samochodów

Uwagę zwraca stosunkowo duży udział aut posiadających silnik o pojemności skokowej 1,8 litra - 2,2 litra. Bardziej szczegółowe dane wskazują, że pojemność silnika wynosząca 2000 centymetrów sześciennych jest najczęściej podawana przez użytkowników porównywarek ubezpieczeń.

Wśród samochodów osobowych z taką pojemnością silnika znajdziemy zarówno auta nowe, jak i starsze samochody importowane zza granicy (przykład: Audi A4 2.0 z 2003 r.). Posiadacze aut należących do tej drugiej grupy powinni zdawać sobie sprawę, że większa pojemność skokowa przełoży się na wyższy koszt ubezpieczenia podczas całej eksploatacji samochodu.

Źródło: Ubea.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025