Dobry stan opon to podstawa

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Optymalne ciśnienie, głęboki bieżnik i brak uszkodzeń to cechy ogumienia, które poprawiają bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Regularna kontrola kondycji opony pozwoli zapobiec uszkodzeniu koła i kolizji.

Ile lat ma opona?
Wiek ogumienia zapisano jako ciąg czterech cyfr znajdujący się za kodem DOT na bocznej ścianie opony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym ona powstała, dwie kolejne rok, np. kod 3707 znaleźć można na produkcie powstałym w 37. tygodniu 2007 roku. Wiek opony jest jednym z podstawowych kryteriów oceny jej kondycji. Należy zwracać na niego uwagę zarówno podczas użytkowania, jak i kupowania ogumienia. Zgodnie z polską normą dotyczącą pakowania, przechowywania i transportu opon sprzedawany towar nie powinien być starszy niż 3 lata. Warto pamiętać, że nawet właściwie użytkowana i przechowywana opona zapewnia bezpieczną jazdę jedynie przez ok. 6 lat. Po tym czasie obniżają się jej wartości trakcyjne i wzrasta ryzyko uszkodzenia.

Czy bieżnik jest wystarczająco głęboki? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Oponeo.pl, dla większości kierowców właśnie głębokość bieżnika jest najważniejszym sygnałem do wymiany opon na nowe. Aż 71 proc. kierowców traktuje to jako główny argument. Dla 22 proc. istotny jest czas użytkowania opon. Liczba przejechanych na danym ogumieniu kilometrów skłania do wymiany opon jedynie 6 proc. użytkowników.

- Bieżnik jest tą częścią ogumienia, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią – mówi ekspert z Oponeo.pl. – Należy pamiętać o tym, że zbyt płytki zmniejsza przyczepność i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony.

Jego głębokość powinna wynosić minimum 3 mm w przypadku ogumienia na sezon letni i 4 mm w ogumieniu na sezon zimowy. Za jazdę na oponach z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm lub mniejszej grozi mandat i utrata dowodu rejestracyjnego.

Czy ciśnienie w oponie jest optymalne?
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach skutkuje szybszym i nierównomiernym zużyciem ogumienia. Wpływa ono również na pogorszenie parametrów jezdnych i bezpieczeństwa. Ciśnienie w oponach warto sprawdzać co dwa tygodnie oraz w ramach przygotowań do dłuższej podróży samochodem. Należy kontrolować je po minimum półgodzinnym postoju. Optymalna wartość ciśnienia określona jest przez producenta w instrukcji pojazdu. Znaleźć ją można również na klapce wlewu od paliwa, przy drzwiach kierowcy, w schowku, na progu lub słupku. Ciśnienie warto dostosować do obciążenia auta oraz prędkości.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇