Dlaczego SUV-y i crossovery nie nadają się do jazdy w terenie?

Kupując SUV-a czy crossovera oczekujemy od takiego samochodu choćby minimum właściwości terenowych. Jak pokazuje praktyka, segment ten jest bardzo zróżnicowany. Od aut, które radzą sobie świetnie w lekkim terenie po takie, które nie nadają się nawet do przejażdżki łąką. Dlaczego tak jest?

Obraz
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Marcin Łobodziński

Konstrukcja aut typu SUV/crossover wyklucza jazdę w trudnym terenie. To, jak daleko dojadą zależy od trzech czynników: napędu na cztery koła, zawieszenia oraz pracy elektronicznych systemów przeciwpoślizgowych. *Napęd na cztery koła wbrew pozorom choć najważniejszy, nie jest wcale kluczowy. *

Dwa skrajne przykłady to Nissan X-Trail z napędem na przednią oś i Opel Mokka z napędem na cztery koła. Pierwszy ma duży prześwit, spory skok kół i bardzo sprawną kontrolę trakcji, która wspomaga kierowcę podczas jazdy po nawierzchni o bardzo niskiej przyczepności. Opel Mokka ma świetny napęd na cztery koła, sprawną elektronikę, ale jego zawieszenie ma ograniczony skok, a nadwozie ukształtowano w taki sposób, że zderzaki można uszkodzić nawet w mieście, na progach zwalniających czy krawężnikach.

Efekt jest taki, że na płaskiej nawierzchni o niskiej przyczepności sprawniejszy będzie Opel, ale Nissan lepiej poradzi sobie w terenie o pagórkowatej nawierzchni, pomimo braku układu 4x4. Dopóki napęd na przednią oś i elektronika zapewnią mobilność. Tak czy inaczej, Mokka pomimo napędu 4x4 i tak nie pojedzie za Nissanem z powodu ograniczeń nadwozia.

W poniższym wideo wyjaśniam podstawowe kwestie związane z działaniem zawieszenia i napędu oraz elektroniki, która nim zarządza. Odpowiadam na pytanie: dlaczego niektóre auta mogą, a inne nie mogą podjechać pod górkę, gdy dwa koła mają dobrą przyczepność, a pozostałe bardzo słabą lub w ogóle jej nie mają? Zapraszam.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇