Wciąż wielu kierowców w Polsce zadaje sobie pytane czy stosować opony wielosezonowe w warunkach zimowych. Z przeprowadzonych testów, jednoznacznie wynika, że ten rodzaj ogumienia nie zapewnia takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony typowo zimowe. Również latem spisuje się wyraźnie gorzej od modeli przystosowanych specjalnie do tej pory roku.
Polska leży w umiarkowanej strefie klimatycznej, w której występuje wyraźny podział na sezon letni i zimowy. Mimo braku regulacji prawnej, wprowadzającej obowiązek sezonowej wymiany opon w naszym kraju, zdecydowana większość kierowców tego dokonuje. Zimowe warunki drogowe: niska temperatura, śnieg, błoto pośniegowe i mokre nawierzchnie wymagają odpowiedniego ogumienia, które zapewni bezpieczeństwo. Ponadto używając zamiennie dwóch kompletów opon (zima/lato) oszczędzamy na zużyciu bieżnika. Zimowe ogumienie wykonane jest z miękkiej mieszanki z duża zawartością krzemionki, dzięki czemu zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Taka opona pozwala na utrzymanie trakcji na śliskiej nawierzchni, czyniąc jazdę pewniejszą i bardziej komfortową.
Sezonowa wymiana opon w naszym klimacie to podstawowa zasada zapewnienia bezpieczeństwa. Pomimo olbrzymich nakładów branży oponiarskiej na badania i rozwój, nie powstała jeszcze opona, która równie dobrze sprawowałaby się we wszystkich warunkach atmosferycznych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone wynika, że droga hamowania na śniegu tak zwanych opon całorocznych może być dłuższa nawet o 79 proc. od drogi hamowania zapewnianej przez "zimówki". Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku letniego ogumienia, gdzie dystans ten wzrasta ponad dwukrotnie.
Znaczącą różnicę dostrzeżemy też podczas ruszania i zmiany kierunku jazdy. Zimowe opony spiszą się lepiej nie tylko na śniegu i błocie, ale też na lodzie. Co ważne, testy pokazują również zaletę zimowego ogumienia na mokrej nawierzchni. Stworzone z myślą o jeździe po śniegu, posiada ono szersze rowki, które lepiej odprowadzają wodę, co sprawdzi się podczas ulewnych deszczy, albo wiosennych roztopów.
Opony całoroczne to tylko pozorna oszczędność. Nie zachowują się one szczególnie dobrze w żadnych warunkach, a w każdym przypadku się szybciej zużywają. Oznacza to, że posiadanie dwóch kompletów sezonowych opon nie tylko znacząco poprawia bezpieczeństwo, ale też nie uszczupli znacząco portfela.
źródło: Bridgestone
sj, moto.wp.pl