Czy opony całoroczne mają sens?

Wciąż wielu kierowców w Polsce zadaje sobie pytane czy stosować opony wielosezonowe w warunkach zimowych. Z przeprowadzonych testów, jednoznacznie wynika, że ten rodzaj ogumienia nie zapewnia takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony typowo zimowe. Również latem spisuje się wyraźnie gorzej od modeli przystosowanych specjalnie do tej pory roku.

Polska leży w umiarkowanej strefie klimatycznej, w której występuje wyraźny podział na sezon letni i zimowy. Mimo braku regulacji prawnej, wprowadzającej obowiązek sezonowej wymiany opon w naszym kraju, zdecydowana większość kierowców tego dokonuje. Zimowe warunki drogowe: niska temperatura, śnieg, błoto pośniegowe i mokre nawierzchnie wymagają odpowiedniego ogumienia, które zapewni bezpieczeństwo. Ponadto używając zamiennie dwóch kompletów opon (zima/lato) oszczędzamy na zużyciu bieżnika. Zimowe ogumienie wykonane jest z miękkiej mieszanki z duża zawartością krzemionki, dzięki czemu zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Taka opona pozwala na utrzymanie trakcji na śliskiej nawierzchni, czyniąc jazdę pewniejszą i bardziej komfortową.

Sezonowa wymiana opon w naszym klimacie to podstawowa zasada zapewnienia bezpieczeństwa. Pomimo olbrzymich nakładów branży oponiarskiej na badania i rozwój, nie powstała jeszcze opona, która równie dobrze sprawowałaby się we wszystkich warunkach atmosferycznych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Bridgestone wynika, że droga hamowania na śniegu tak zwanych opon całorocznych może być dłuższa nawet o 79 proc. od drogi hamowania zapewnianej przez "zimówki". Jeszcze gorzej wygląda to w przypadku letniego ogumienia, gdzie dystans ten wzrasta ponad dwukrotnie.

Obraz

Znaczącą różnicę dostrzeżemy też podczas ruszania i zmiany kierunku jazdy. Zimowe opony spiszą się lepiej nie tylko na śniegu i błocie, ale też na lodzie. Co ważne, testy pokazują również zaletę zimowego ogumienia na mokrej nawierzchni. Stworzone z myślą o jeździe po śniegu, posiada ono szersze rowki, które lepiej odprowadzają wodę, co sprawdzi się podczas ulewnych deszczy, albo wiosennych roztopów.

Opony całoroczne to tylko pozorna oszczędność. Nie zachowują się one szczególnie dobrze w żadnych warunkach, a w każdym przypadku się szybciej zużywają. Oznacza to, że posiadanie dwóch kompletów sezonowych opon nie tylko znacząco poprawia bezpieczeństwo, ale też nie uszczupli znacząco portfela.

źródło: Bridgestone

sj, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy