Co to przeciwskręt na motocyklu? Jeśli zrozumiesz, to nie zrobisz błędu
Przeciwskręt jest ciekawym zjawiskiem z kilku powodów. Przede wszystkim na początku brzmi dziwnie, bo jak to jest, że motocykl skręca w przeciwną stronę niż jego kierownica? Jednak jeszcze bardziej zaskakujące może być to, że każdy z niego korzysta, nawet gdy nie jest tego świadomy. Przychodzi to naturalnie. Jednak warto mieć świadomość o tym zjawisku, gdyż w razie niebezpiecznej sytuacji w zakręcie będziesz wiedzieć, jak zareagować i uniknąć wypadku.
Czym jest przeciwskręt?
Podczas manewrów parkingowych można powiedzieć, że wszystko działa jak należy. Po skręceniu kierownicy w prawo, motocykl kieruje się w tym samym kierunku. Gdy przednie koło skieruje się w lewo, to jednoślad pojedzie w tę samą stronę. Ale wystarczy nabrać tylko nieco większej prędkości i sytuacja się zmienia, ale przez to, że dzieje się to zupełnie naturalnie, a ruchy kierownicą są dużo mniejsze, dla wielu osób jest to niezauważalne.
O co chodzi? Zaczyna działać przeciwskręt, czyli w momencie, gdy skręca się (czy to na łuku drogi, czy zmieniając pas) w prawo, kierownica idzie w lewo. I na odwrót. Jeśli dopiero się zaczynasz przygodę z motocyklami i trudno ci w to uwierzyć, to warto zwrócić na to uwagę, skupiając się na ruchach motocykla i kierownicy podczas jazdy. O tym, dlaczego tak się dzieję, będzie za chwilę. Najważniejsze to zapamiętać ten fakt. Choć podczas normalnej jazdy przeciwskręt wykonuje się automatycznie, nawet o nim nie myśląc, to w sytuacji podbramkowej ta wiedza może uratować od wypadku.
W momencie, gdy wjedzie się szybko w zakręt i motocykl nie chce wystarczająco mocno skręcić, to wtedy trzeba działać świadomie i skręcić mocniej kierownicą w drugą stronę niż prowadzi droga. W takiej podbramkowej sytuacji już nie działa naturalny automatyzm – to trzeba wiedzieć i się tego nauczyć.
Jak wygląda jazda na wprost i skręcanie?
Motocykl bez ingerencji kierowcy będzie jechał na wprost. Wynika to z działających na niego sił. Łatwo się o tym przekonać puszczając na chwilę kierownicę i nie balansując ciałem. Analogicznie sytuacja wygląda na rowerze. Na czym zatem polega skręcanie? Na wybiciu motocykla z tej stabilności.
Opona motocyklowa posiada sporą krzywiznę (okrągły profil), przez co po przechyleniu motocykla na bok pokonuje on mniejszy dystans na jeden obrót kół. Wynika to z faktu, że koło (opona) ma większą średnicę na środku niż po bokach. Tak wyprowadzony z równowagi motocykl się pochyli i zacznie skręcać. Teraz powstaje pytanie, jak wyprowadzić jednoślad z równowagi? Odpowiedź jest prosta – skręcając kierownicę.
Pojawia się przeciwskręt
I w tym miejscu trzeba zauważyć, że w momencie skręcenia kierownicy w prawo motocykl pochyla się w lewo i na odwrót. A skoro jednoślad skręca w stronę, w którą się przechyla, to w efekcie skręcenie kierownicy w prawo powoduje zmianę kierunku jazdy w lewo. To zjawisko właśnie nazywa się przeciwskrętem, który służy temu, aby wyprowadzić motocykl z równowagi.
Przeciwskręt w praktyce
Z przeciwskrętu korzysta każdy motocyklista, ale (szczególnie w przypadku osób dopiero zaczynających swoją przygodę z jednośladami) wielu robi to nieświadomie. Łatwiej jest zauważyć efekt w postaci pochylenia się motocykla w stronę skrętu niż to, co je zainicjowało, czyli stosunkowo niewielki ruch kierownicą w przeciwną stronę. Warto zatem poćwiczyć świadome korzystanie z przeciwskrętu.
Najłatwiej jest go wykonywać na zasadzie odpychania od siebie kierownicy z tej strony, w którą chce się skręcić. Zatem np. popchnięcie jej z prawej strony spowoduje skręcenie przedniego koła w lewo, a całego motocykla w prawo. Skupiając się na tych wszystkich ruchach warto to przećwiczyć i obserwować zachowanie maszyny. Najlepiej sprawdzić to na pustej drodze nieco zmieniając kierunek jazdy. Takie ćwiczenie pozwoli zrozumieć i dobrze poznać działanie przeciwskrętu.
Ale po co to wszystko wiedzieć, skoro podczas jazdy każdy robi to odruchowo i naturalnie, nawet się nie zastanawiając? Dlatego, że są sytuacje, w których trzeba szybko zareagować i wykonać przeciwskręt świadomie. Chodzi o szybką jazdę w zakrętach. Jeśli podczas pokonywania łuku motocykl nie skręca dostatecznie mocno i zaczyna wyjeżdżać na zewnątrz zakrętu, wtedy należy odpowiednio zareagować zacieśniając linię jazdy poprzez wykonanie mocniejszego, ale płynnego przeciwskrętu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl