Buspasem na motocyklu. Lista miast, w których to dozwolone

Motocykle pozwalają na sprawne przemieszczanie się po miastach, a dzięki temu, że zajmują mniej miejsca na ulicach, pozwalają na ograniczenie korków. Dostrzegają to władze wielu aglomeracji i dają motocyklistom dodatkowe przywileje. Zobacz, w jakich miastach można jeździć motocyklem po buspasach. Trzeba przy tym pamiętać, że w przepisach jest haczyk, przez który można dostać mandat.

buspasW wielu polskich miastach motocykliści mogą jeździć buspasami.
Źródło zdjęć: © Getty Images | ollo
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Motocykle pozwalają omijać korki – to jedna z większych zalet jazdy jednośladem w mieście. Myśląc o niej, większość osób wskazuje na możliwość jazdy pomiędzy stojącymi lub powoli poruszającymi się samochodami. I tak, bez wątpienia pozwala to skrócić czas podróży. Jednak w wielu polskich miastach motocykliści mogą też korzystać z przywileju jazdy buspasami. W ten sposób mogą wygodniej i bezpieczniej ominąć korki, a czasem nawet skrócić drogę. To kolejny obok darmowego parkowania przywilej, który ma zachęcić do jazdy jednośladami.

O tym, czy w danym mieście motocykliści mogą korzystać z buspasów, decydują lokalne władze. Dlatego trzeba pamiętać, że nie jest to przepis ogólnopolski i w różnych miastach sytuacja wygląda inaczej. Dlatego warto wiedzieć, gdzie jazda motocyklem po buspasie jest dozwolona, a gdzie nie. Jednak jest jeden haczyk – sytuacja nie jest zerojedynkowa. Często w miastach motocykle są dopuszczone tylko na część buspasów. Z czego to wynika? Przede wszystkim z przepisów.

Prawo o ruchu drogowym wymaga, aby przy każdym buspasie była podawana informacja, jakie pojazdy mogą z niego korzystać. Co to oznacza w praktyce? Takim pasem można przemieszczać się na motocyklu tylko wtedy, gdy informuje o tym odpowiedni znak – najczęściej tabliczka z listą dopuszczonych pojazdów, czasem też np. słowo "motocykle" lub symbol motocykla są umieszczane na asfalcie.

Doprowadza to do sytuacji, że w niektórych miastach można poruszać się po części buspasów, a po innych już nie. Wynika to albo z polityki miasta, albo z powolnego wprowadzania nowych oznaczeń. Jednak plusem takiej sytuacji jest to, że w praktyce nie trzeba pamiętać, w jakich miastach można jeździć motocyklami po buspasach – wystarczy popatrzeć na znaki. Niestety często pod zakazem wjazdu umieszczana się sporych rozmiarów tabliczka z długą informacją, kogo ten zakaz nie dotyczy. W takiej sytuacji trudno przeczytać całą listę nie zatrzymując się. Trzeba przy tym pamiętać, że mandat za nieuprawnione korzystanie z buspasa wynosi 100 zł, a kierowca otrzyma też 1 punkt karny.

Komu wolno korzystać z buspasów? Ważne jest to, że motorowery (jednoślady z silnikami o pojemności do 50 cm3) są oddzielną klasą pojazdów, a zatem w praktyce na ogół nie mogą one korzystać z przywileju danego motocyklom. Warto też wspomnieć sytuacje, gdy buspasy tworzone są w miejscach, gdzie w ogóle nie ma ulicy dla samochodów (np. taka sytuacja ma miejsce przy budowie drugiej linii metra w Warszawie), wtedy dopuszczani tam motocykliści otrzymują możliwość jazdy skrótem. Z drugiej strony we Wrocławiu motocykliści mogą korzystać z klasycznych buspasów, ale już nie z tych, które prowadzą po torowiskach dla tramwajów. Ciekawie sytuacja wygląda w Rzeszowie, gdzie z buspasami mogą też jeździć kierowcy samochodów, którzy wiozą jeszcze przynajmniej dwóch pasażerów.

Lista miast, w których motocykliści mogą poruszać się po wszystkich lub części buspasów:

  • Bydgoszcz,
  • Gdańsk,
  • Kielce,
  • Kraków,
  • Łódź,
  • Poznań,
  • Rzeszów,
  • Sosnowiec,
  • Szczecin,
  • Warszawa,
  • Wrocław.
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła