Co robić kiedy zabraknie paliwa

Obraz
Obraz

Czy można kontynuować jazdę, gdy wskaźnik poziomu paliwa pokazuje zero? Wszyscy producenci samochodów zdecydowanie to odradzają. W przypadku aut benzynowych straszą groźbą uszkodzenia katalizatora (w wyniku niewłaściwej pracy układów wtrysku i zapłonu), z kolei dieslom zagrażać ma zapowietrzenie aparatury wtryskowej, którego w skrajnie pechowej sytuacji nie będzie można usunąć na drodze.

Obraz
© (fot. PAP/Piotr Polak)

Jednak nie panikujmy: redakcja "AŚ" przeprowadziła niedawno test 5 współczesnych aut. Każde z nich przejechało ponad 100 km od chwili zapalenia się lampki rezerwy do zatrzymania.

AUTA BENZYNOWE - We współczesnych samochodach z elektryczną pompą paliwa silnik kończy zwykle pracę jak nożem uciął. W starszych autach mogą najpierw pojawiać się objawy utraty mocy czy też "przerywania".

W pełni sprawny nowoczesny samochód z silnikiem benzynowym powinien po wlaniu paliwa do baku zapalić po pierwszym przekręceniu kluczyka. W starszych pojazdach, z mechanicznymi pompami, trzeba niekiedy "zakręcić" kilka razy rozrusznikiem, tak by pompa zassała benzynę ze zbiornika i wypełniła filtr paliwa, przewody itd.

Obraz
© (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

DIESLE - Najczęściej zanim jeszcze dojdzie do zatrzymania auta, silnik uprzedza o tym, że paliwo się kończy, wyraźnie tracąc moc. Najlepiej wtedy jak najszybciej zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, czyli poza jezdnią, i podjąć działania zmierzające do pozyskania paliwa "na dolewkę".

Można liczyć na pomoc ze strony kierowców samochodów ciężarowych, którzy często wożą kanistry z "oszczędnościami". Jeżeli silnik został wyłączony przed całkowitym wyczerpaniem paliwa, z rozruchem nie powinno być problemów. Jeśli jednak po dolaniu paliwa auto nie chce zapalić, należy odpowietrzyć układ zasilania, zwykle przy użyciu ręcznej pompki. Wskazówki znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.

Pamiętaj:

- Jeśli auto jeździ na benzynie E98, w sytuacji awaryjnej można dolać kilka litrów benzyny E95 i kontynuować jazdę do najbliższej stacji.
- Pod żadnym pozorem do zbiornika nowoczesnego turbodiesla nie dolewaj oleju opałowego ani żadnego innego niepewnego paliwa!
- Uzupełniając paliwo z kanistra, pamiętaj, że powinien on być czysty i nieskorodowany. Używaj lejków z siatką filtrującą!
- Wskazaniom komputera pokazującym zasięg zwykle nie warto ufać. W szczególności nie należy się nimi przejmować po kilkulitrowej dolewce paliwa - często komputer zupełnie jej nie zauważa i pokazuje, że zbiornik jest pusty.

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇