Czy można kontynuować jazdę, gdy wskaźnik poziomu paliwa pokazuje zero? Wszyscy producenci samochodów zdecydowanie to odradzają. W przypadku aut benzynowych straszą groźbą uszkodzenia katalizatora (w wyniku niewłaściwej pracy układów wtrysku i zapłonu), z kolei dieslom zagrażać ma zapowietrzenie aparatury wtryskowej, którego w skrajnie pechowej sytuacji nie będzie można usunąć na drodze.
Jednak nie panikujmy: redakcja "AŚ" przeprowadziła niedawno test 5 współczesnych aut. Każde z nich przejechało ponad 100 km od chwili zapalenia się lampki rezerwy do zatrzymania.
AUTA BENZYNOWE - We współczesnych samochodach z elektryczną pompą paliwa silnik kończy zwykle pracę jak nożem uciął. W starszych autach mogą najpierw pojawiać się objawy utraty mocy czy też "przerywania".
W pełni sprawny nowoczesny samochód z silnikiem benzynowym powinien po wlaniu paliwa do baku zapalić po pierwszym przekręceniu kluczyka. W starszych pojazdach, z mechanicznymi pompami, trzeba niekiedy "zakręcić" kilka razy rozrusznikiem, tak by pompa zassała benzynę ze zbiornika i wypełniła filtr paliwa, przewody itd.
DIESLE - Najczęściej zanim jeszcze dojdzie do zatrzymania auta, silnik uprzedza o tym, że paliwo się kończy, wyraźnie tracąc moc. Najlepiej wtedy jak najszybciej zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu, czyli poza jezdnią, i podjąć działania zmierzające do pozyskania paliwa "na dolewkę".
Można liczyć na pomoc ze strony kierowców samochodów ciężarowych, którzy często wożą kanistry z "oszczędnościami". Jeżeli silnik został wyłączony przed całkowitym wyczerpaniem paliwa, z rozruchem nie powinno być problemów. Jeśli jednak po dolaniu paliwa auto nie chce zapalić, należy odpowietrzyć układ zasilania, zwykle przy użyciu ręcznej pompki. Wskazówki znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.
Pamiętaj:
- Jeśli auto jeździ na benzynie E98, w sytuacji awaryjnej można dolać kilka litrów benzyny E95 i kontynuować jazdę do najbliższej stacji.
- Pod żadnym pozorem do zbiornika nowoczesnego turbodiesla nie dolewaj oleju opałowego ani żadnego innego niepewnego paliwa!
- Uzupełniając paliwo z kanistra, pamiętaj, że powinien on być czysty i nieskorodowany. Używaj lejków z siatką filtrującą!
- Wskazaniom komputera pokazującym zasięg zwykle nie warto ufać. W szczególności nie należy się nimi przejmować po kilkulitrowej dolewce paliwa - często komputer zupełnie jej nie zauważa i pokazuje, że zbiornik jest pusty.
Polecamy na Autoswiat.pl: Kłamstwa o zużyciu paliwa! (Test spalania)