Co ciekawego na rynku crossoverów w Polsce?

Crossovery szturmem zdobywają rynek - samochód taki w swojej ofercie ma już niemal każdy producent. Z ogólnoświatowej mody nie wyłamuje się Polska, gdzie popularność miejskich "terenówek" bije rekordy. Na jakie modele mogą liczyć rodzimi klienci?

Obraz

/ 11Crossovery dostępne w Polsce - przegląd rynku

Obraz
© zdjęcie producenta

Ford Kuga został po raz pierwszy zaprezentowany w 2008 r. i spotkał się z ciepłym przyjęciem klientów. Drugie wcielenie zadebiutowało 5 lat później, a w tym roku miało miejsce odświeżenie. Kuga mierzy 4,52 m długości, 1,83 m szerokości i 1,70 m wysokości. Wizualnie upodobniło się do modelu Edge - uwagę zwracają takie elementy stylistyczne, jak duża, trapezoidalna osłona chłodnicy, smukłe reflektory czy tylne światła zespolone.

Zależnie od wersji, pojazd może posiadać napęd na przednią oś lub cztery koła. Do wyboru są silniki 1,5 EcoBoost (120, 150 lub 182 KM), 1,5 TDCi (120 KM) oraz 2,0 TDCi (150 KM). Najtańszy wariant wyceniono na 97 950 zł. W standardzie posiada on elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, klimatyzację manualną, światła przeciwmgielne czy konsolę centralną z USB i dwoma gniazdkami 12 V.

/ 11Honda CR-V

Obraz
© zdjęcie producenta

Honda CR-V to weteran wśrod crossoverów - ma ona aż 21 lat. Obecnie w salonach jest sprzedawana czwarta generacja tego samochodu, zaś w przyszłym roku zostanie ona zastąpiona nową wersją. CR-V może się podobać - ciekawym rozwiązaniem są reflektory łączące się z osłoną chłodnicy oraz tylne lampy LED, dodające tylnemu pasowi trójwymiarowego wyglądu.

Pod maskę mogą trafić jednostki 2,0 i-VTEC (155 KM), 1,6 i-DTEC (120 lub 160 KM). Bazowy egzemplarz kosztuje 99 400 zł i posiada elektrycznie sterowane szyby i lusterka, fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego, tempomat, podświetlenie wnętrza w podsufitce, kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny czy światła do jazdy dziennej LED.

/ 11Hyundai Tucson/ix35

Obraz
© zdjęcie producenta

Hyundai Tucson pierwszej generacji wszedł na rynek w 2004 r. Produkowana w latach 2009-2015 druga odsłona posiadała inne oznaczenie - ix35. W 2015 r. zdecydowano się na powrót do starej nazwy. Jest to jeden z najlepiej sprzedających się modeli koreańskiego koncernu - na jego kupno zdecydowało się przeszło milion klientów. Wymiarami nie wyróżnia się w segmencie (ma 4,47 m długości, 1,85 m szerokości i 1,65 m wysokości), jednak charakterystycznymi elementami są front z LED-owymi światłami do jazdy dziennej i niemal pionowa pokrywa bagażnika.

Dużą różnicę znajdziemy również w cenie - bazowy Tucson kosztuje 75 990 zł, o ponad 20 000 zł mniej niż wcześniej omawiani rywale. Wyposażenie obejmuje klimatyzację manualną, regulowany kąt oparcia tylnej kanapy, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne czy zestaw audio z RDS, MP3, USB, AUX i sześcioma głośnikami. Do wyboru są silniki 1,6 GDI (132 KM), 1,7 CRDI (115 lub 141 KM), 2,0 CRDI (136 lub 185 KM) oraz 1,6 T-GDI (177 KM).

/ 11Kia Sportage

Obraz
© zdjęcie producenta

Kia Sportage jest "siostrą" Hyundaia Tucsona. Model od 1993 r. doczekał się czterech generacji, z czego ostatnią można spotkać w salonach od tego roku. Model wygląda dość masywnie - wrażenie potęgują wysoko poprowadzona maska i duże zestawy świateł dziennych na wysokości kół. Sportage mierzy 4,48 m długości, 1,85 m szerokości i 1,64 m wysokości.

Gama dostępnych jednostek napędowych jest taka sama, jak u Tucsona i obejmuje motory 1,6 GDI (132 KM), 1,7 CRDI (115 lub 141 KM), 2,0 CRDI (136 lub 185 KM) oraz 1,6 T-GDI (177 KM). Podobna jest też cena, która rozpoczyna się od 74 990 zł. W zamian nabywca otrzyma egzemplarz z przednimi i tylnymi szybami sterowanymi elektrycznie, klimatyzacją manualną, centralnym zamkiem, gniazdem zasilania 12 V czy roletą przestrzeni bagażowej.

/ 11Mazda CX-5

Obraz
© zdjęcie producenta

Dość młodą, bo czteroletnią konstrukcją jest Mazda CX-5. Auto jako pierwsze zostało zaprojektowane ze stylistyką marki KODO-Dusza ruchu. Jego cechami charakterystycznymi są masywna, pochylona do przodu sylwetka oraz trójwymiarowe światła przednie. Całość zamyka się na 4,54 m długości, 1,84 m szerokości oraz 1,67 m wysokości. Co istotne, niebawem możemy spodziewać się drugiej generacji tego modelu.

Japoński crossover jest dostępny z silnikami 2,0 SKYACTIV-G (160 lub 165 KM) oraz 2,2 SKYACTIV-D (150 lub 175 KM). Wyjątkową odmianą jest 192-konna 2,5 SKYACTIV-G I-ELOOP z systemem odzyskiwania energii bazującym na superkondensatorze. Bazowa Mazda CX-5 kosztuje 89 400 zł i została wyposażona w klimatyzację manualną, komputer pokładowy, elektryczne szyby z przodu i z tyłu czy radioodtwarzacz z RDS, CD, MP3, czterema głośnikami, AUX i USB.

/ 11Mitsubishi Outlander

Obraz
© zdjęcie producenta

Mitsubishi Outlander jest produkowany od 2003 r. Od tego czasu model doczekał się trzech generacji. Jego wyróżnikiem są 12-diodowy panel świateł do jazdy dziennej, chromowane listwy umieszczone po obu stronach wydatnego grilla oraz tylne klosze nawiązujące swym kształtem do Jeepa Grand Cherokee. Mitsubishi ma 469,5 centymetra długości, 181 szerokości i 167 wysokości. Prześwit wynosi 190 cm.

Auto jest dostępne w dwóch wariantach - konwencjonalnej (ze 150-konnymi silnikami 2,0 MIVEC i 2,2 DI-D) oraz jako hybryda plug-in PHEV (z benzynowym silnikiem 2,0/121 KM oraz dwoma 82-konnymi, elektrycznymi motorami trakcyjnymi, po jednym na oś). Ceny rozpoczynają się od odpowiednio 118 990 i 227 990 zł. Na uwagę zasługuje bogate wyposażenie standardowe, obejmujące dwustrefową klimatyzację, tempomat, dwa gniazda 12 V czy roletę przestrzeni bagażowej.

/ 11Nissan X-Trail

Obraz
© zdjęcie producenta

Nissan X-Trail jest produkowany od 2001 r. Obecnie w salonach sprzedawane jest trzecie wcielenie japońskiego crossovera. Projektanci zastosowali w nim tylne światła w kształcie bumerangu, specjalny profil reflektorów ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej oraz charakterystyczny kształt słupka D. Znany również pod inną nazwą Rogue samochód ma 4,63 m długości, 1,82 m szerokości, a jego wysokość to 1,69 m.

W gamie jednostek napędowych znajdziemy tylko dwie możliwości - 1,6 DIG-T (163 KM) oraz 1,6 dCi (130 KM). Cennik rozpoczyna się od 99 400 zł, a kończy na 148 650 zł. Bazowy wariant jest wyposażony w przesuwaną kanapę tylną, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby przednie, system wspomagania ruszania pod górę, kontrolę toru jazdy, komputer pokładowy z 5-calowym wyświetlazem czy zestaw audio z CD, MP3, AUX, USB, komunikacją z iPod oraz czterema głośnikami.

/ 11Skoda Yeti

Obraz
© zdjęcie producenta

Crossovera w swojej ofercie ma również Skoda. Czeski producent sprzedaje model Yeti od 2009 r. Auto bazuje na czteronapędowej Octavii, posiada jednak 18-centymetrowy prześwit i krótsze zwisy. Cechą charakterystyczną są kanciaste kształty z niemal pionową szybą tylną. Skoda ma długość 4,22 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,69 m.

Na liście opcji silnikowych znajdziemy 1,2 TSI (110 KM), 1,4 TSI (125 lub 150 KM) oraz 2,0 TDI (110 lub 150 KM). Zaletą Yeti jest niewygórowana względem konkurencji cena - 71 050 zł. W zamian otrzymamy egzemplarz z napędem na przednią oś, wyposażony w klimatyzację manualną, komputer pokładowy, światła do jazdy dziennej, dwa gniazda 12 V oraz relingi dachowe.

/ 11Toyota RAV4

Obraz
© zdjęcie producenta

Toyota RAV4 to jeden z protoplastów segmentu - po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w 1994 r. Od 2013 r. oferowana jest czwarta generacja tego modelu. "Ravka" ma długość 4,57 m, szerokość 1,84 m i wysokość 1,66 m. Spośród innych samochodów wyróżnia się szeroko rozciągniętymi światłami przednimi oraz dość masywnym tyłem.

Dostępne silniki to 2,0 D-4D (143 KM) i 2,0 Valvematic (152 KM). Od niedawna w salonach oferowany jest też wariant hybrydowy napędzany układem znanym z Lexusa NX. W jego skład wchodzą pracujący w cyklu Atkinsona motor benzynowy o pojemności 2,5 l, dwie jednostki elektryczne, sterownik mocy oraz umieszczony pod tylnymi siedzeniami akumulator niklowo-wodorkowy. Łączna moc takiego zestawu wynosi 197 KM. Najtańsza Toyota RAV4 kosztuje 108 900 zł (hybryda - 134 900 zł) i posiada kierownicę wielofunkcyjną, klimatyzację manualną, 4,2-calowy wyświetlacz między zegarami oraz LED-owe światła do jazdy dziennej i tylne.

10 / 11Volkswagen Tiguan

Obraz
© zdjęcie producenta

Volkswagen Tiguan został zaprezentowany po raz pierwszy w 2007 r. 8 lat później w salonach pojawiła się druga generacja. Tiguan nie szokuje wyglądem, jednak posiada charakterystyczne linie z boku, częściowo lakierowany zderzak oraz masywny tył. Model mierzy 4,48 m długości, 1,83 m szerokości i 1,64 m wysokości.

Niemiecki koncern przygotował dla tego samochodu silniki 1,4 TSI (125 lub 150 KM), 2,0 TDI (115, 150 lub 190 KM), 2,0 TSI (180 KM), 2,0 TSI BlueMotion (220 lub 240 KM). Cena wariantu bazowego to 97 980 zł. Posiada on czujnik zmierzchu i deszczu, skórzaną kierownicę, system radiowy z 5-calowym ekranem dotykowym i 8 głośnikami, klimatyzację manualną, hamulec wielokolizyjny, asystenta utrzymania pasa ruchu czy automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne.

11 / 11Volvo XC60

Obraz
© zdjęcie producenta

Volvo XC60 to dość leciwa konstrukcja - zadebiutowała w 2008 r. i pomimo kilku modyfikacji przetrwała do dziś. Kolejna generacja ma zostać zaprezentowana w 2017 r. Z ciekawszych elementów stylistycznych należy wymienić przetłoczenia na masce, niewielkie relingi dachowe oraz charakterystyczne, pionowe światła tylne. Dzielące płytę podłogową z Fordem Kuga model jest długi na 4,64 m, szeroki na 1,89 m i wysoki na 1,71 m.

XC60 nie jest autem tanim - cennik otwiera się na 140 200 zł, a kończy na 219 200 zł. Może się za to poszczycić bogatym wyposażeniem seryjnym, które obejmuje elektrycznie sterowany hamulec postojowy, kierownicę wielofunkcyjną, dwustrefową "klimę", tempomat, układ wspomagania hamowania czy roletę bagażnika. Dostępne silniki to 2,0 DR DRIVE-E (150 lub 190 KM), 2,4 D4 (190 KM), 2,4 D5 (220 KM), 2,0 T5 DRIVE-E (245 KM), 2,5 T5 (254 KM) oraz 2,0 T6 DRIVE-E (306 KM).

ll/Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła