Napędzany silnikiem elektrycznym Nissan Leaf zdobył tytuł Samochodu Roku 2011. Wielkim przegranym konkursu jest Alfa Romeo Giulietta, której do zwycięstwa zabrakło zaledwie 9 punktów. Trzecie miejsce zdobył Opel Meriva, którego dzieli od zwycięzcy 14 punktów.
Produkowany w Japonii Nissan Leaf jest napędzany umieszczonym pod maską silnikiem elektrycznym. Zasilana prądem zmiennym jednostka osiąga moc 109 KM (w zakresie od 2 730 do 9 800 obr./min/) i maksymalny moment obrotowy 280 Nm (w zakresie od 1 do 2 730 obr./min.). Prędkość maksymalna auta to zaledwie 145 km/h. Przyspiesza do setki w 11,9 sekundy. Samochód wyposażono w automatyczne sprzęgło i skrzynię biegów z jednym przełożeniem do jazdy na wprost oraz biegiem wstecznym. Nie licząc tych nowatorskich rozwiązań i bezszelestnej jazdy, Nissan Leaf to najzwyklejszy w świecie 5-drzwiowy hatchback z przednim napędem.
* JEŹDZILIŚMY NISSANEM LEAF - ZOBACZ FILM! * Źródłem energii jest umieszczony w podłodze pomiędzy osiami litowo-jonowy akumulator. Maksymalny zasięg samochodu to 175 km. Tyle wystarczy do jazdy po mieście. Ładowanie akumulatora jest wspomagane działaniem hamulców z układem odzysku energii. Za dopłatą w tylnym spoilerze może zostać zamontowany dodatkowy pas baterii słonecznych, wspomagających ładowanie. Z pomocą telefonu komórkowego lub komputera kierowca może zdalnie sterować ogrzewaniem i chłodzeniem wnętrza oraz sprawdzać stan naładowania akumulatora.
Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w Japonii i Stanach Zjednoczonych już w grudniu. Sprzedaż na terenie Europy rozpocznie się w pierwszych miesiącach 2011 roku. Na razie samochód będzie dostępny tylko dla mieszkańców Portugalii, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Za dwa lata w Europie i Ameryce Północnej mają powstać kolejne fabryki, produkujące Leafa.
* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NISSANA LEAF NA TARGACH W PARYŻU * Nagroda Car of the Year jest przyznawana od 1964 roku, ale po raz pierwszy w historii konkursu otrzymał ją samochód z napędem elektrycznym. W konkursie biorą udział samochody, które w ciągu roku zostały wprowadzone do sprzedaży w co najmniej pięciu krajach Europy, a ilość sprzedanych egzemplarzy przekracza 5 000 sztuk rocznie.
Jak co roku jury składające się z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów Europy - w tym 2 z Polski - zdecydowało o losie 40 samochodów ubiegających się o ten prestiżowy tytuł. Oceniano wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomię, własności jezdne, osiągi i funkcjonalność oraz ekologię i proporcję jakości do ceny. Następnie wyłoniono 7 finalistów, a spośród nich zwycięzcę.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster Elektryczny Nissan zwyciężył minimalną ilością punktów. Zdobył ich 257, podczas gdy Alfa Romeo Giulietta 248, a Opel Meriva 244 punkty. Oto szczegółowe wyniki:
* TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O ALFIE ROMEO GIULIETTA * 1. Nissan Leaf (257 punktów)
- Alfa Romeo Giulietta (248 punktów)
- Opel Meriva (244 punkty)
- Ford C-Max/Grand C-Max (224 punkty)
- Citroen C3/DS3 (175 punktów)
- Volvo S60/V60 (145 punktów)
- Dacia Duster (132 punkty)
Warto zaznaczyć, że elektryczny Nissan zwyciężył swoją innowacyjnością nad łączącą walory estetyczne i praktyczne Alfą Romeo Giuliettą i dedykowanym rodzinom Oplem Merivą z nietypowo otwieranymi drzwiami pomimo takich niedogodności, jak brak rozbudowanej sieci ładowania akumulatorów, ośmiogodzinny cykl ich "napełniania" oraz ograniczony zasięg. W wielu krajach największą zachętą dla nabywców Leafa mają być ulgi finansowe, które skutecznie zredukują jego cenę.
* TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O OPLU MERIVIE * Nissan już po raz drugi w historii staje na podium konkursu Car of the Year - 18 lat temu zwyciężył z modelem Micra, stając się jednocześnie pierwszym japońskim zdobywcą tego tytułu.
Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster
WP: Marek Wieliński