Car of the Year 2011: Zwycięża elektryczne auto!

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Napędzany silnikiem elektrycznym Nissan Leaf zdobył tytuł Samochodu Roku 2011. Wielkim przegranym konkursu jest Alfa Romeo Giulietta, której do zwycięstwa zabrakło zaledwie 9 punktów. Trzecie miejsce zdobył Opel Meriva, którego dzieli od zwycięzcy 14 punktów.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Produkowany w Japonii Nissan Leaf jest napędzany umieszczonym pod maską silnikiem elektrycznym. Zasilana prądem zmiennym jednostka osiąga moc 109 KM (w zakresie od 2 730 do 9 800 obr./min/) i maksymalny moment obrotowy 280 Nm (w zakresie od 1 do 2 730 obr./min.). Prędkość maksymalna auta to zaledwie 145 km/h. Przyspiesza do setki w 11,9 sekundy. Samochód wyposażono w automatyczne sprzęgło i skrzynię biegów z jednym przełożeniem do jazdy na wprost oraz biegiem wstecznym. Nie licząc tych nowatorskich rozwiązań i bezszelestnej jazdy, Nissan Leaf to najzwyklejszy w świecie 5-drzwiowy hatchback z przednim napędem.

* JEŹDZILIŚMY NISSANEM LEAF - ZOBACZ FILM! * Źródłem energii jest umieszczony w podłodze pomiędzy osiami litowo-jonowy akumulator. Maksymalny zasięg samochodu to 175 km. Tyle wystarczy do jazdy po mieście. Ładowanie akumulatora jest wspomagane działaniem hamulców z układem odzysku energii. Za dopłatą w tylnym spoilerze może zostać zamontowany dodatkowy pas baterii słonecznych, wspomagających ładowanie. Z pomocą telefonu komórkowego lub komputera kierowca może zdalnie sterować ogrzewaniem i chłodzeniem wnętrza oraz sprawdzać stan naładowania akumulatora.

Obraz
© (fot. Marek Wieliński)

Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w Japonii i Stanach Zjednoczonych już w grudniu. Sprzedaż na terenie Europy rozpocznie się w pierwszych miesiącach 2011 roku. Na razie samochód będzie dostępny tylko dla mieszkańców Portugalii, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Za dwa lata w Europie i Ameryce Północnej mają powstać kolejne fabryki, produkujące Leafa.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NISSANA LEAF NA TARGACH W PARYŻU * Nagroda Car of the Year jest przyznawana od 1964 roku, ale po raz pierwszy w historii konkursu otrzymał ją samochód z napędem elektrycznym. W konkursie biorą udział samochody, które w ciągu roku zostały wprowadzone do sprzedaży w co najmniej pięciu krajach Europy, a ilość sprzedanych egzemplarzy przekracza 5 000 sztuk rocznie.

Jak co roku jury składające się z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów Europy - w tym 2 z Polski - zdecydowało o losie 40 samochodów ubiegających się o ten prestiżowy tytuł. Oceniano wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomię, własności jezdne, osiągi i funkcjonalność oraz ekologię i proporcję jakości do ceny. Następnie wyłoniono 7 finalistów, a spośród nich zwycięzcę.

Dowiedz się więcej: Wszystko co chcialbyś wiedzieć o Dacii Duster Elektryczny Nissan zwyciężył minimalną ilością punktów. Zdobył ich 257, podczas gdy Alfa Romeo Giulietta 248, a Opel Meriva 244 punkty. Oto szczegółowe wyniki:

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

* TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O ALFIE ROMEO GIULIETTA * 1. Nissan Leaf (257 punktów)

  1. Alfa Romeo Giulietta (248 punktów)
  2. Opel Meriva (244 punkty)
  3. Ford C-Max/Grand C-Max (224 punkty)
  4. Citroen C3/DS3 (175 punktów)
  5. Volvo S60/V60 (145 punktów)
  6. Dacia Duster (132 punkty)
Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Warto zaznaczyć, że elektryczny Nissan zwyciężył swoją innowacyjnością nad łączącą walory estetyczne i praktyczne Alfą Romeo Giuliettą i dedykowanym rodzinom Oplem Merivą z nietypowo otwieranymi drzwiami pomimo takich niedogodności, jak brak rozbudowanej sieci ładowania akumulatorów, ośmiogodzinny cykl ich "napełniania" oraz ograniczony zasięg. W wielu krajach największą zachętą dla nabywców Leafa mają być ulgi finansowe, które skutecznie zredukują jego cenę.

* TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O OPLU MERIVIE * Nissan już po raz drugi w historii staje na podium konkursu Car of the Year - 18 lat temu zwyciężył z modelem Micra, stając się jednocześnie pierwszym japońskim zdobywcą tego tytułu.

WP: Marek Wieliński

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła