Trwa ładowanie...
30-11-2010 12:19

Alfa Romeo Giulietta: Bo we mnie jest seks

Alfa Romeo Giulietta: Bo we mnie jest seksŹródło: Bogusław Korzeniowski
d1vi5n5
d1vi5n5

Alfa Giulietta to samochód, o którym w latach pięćdziesiątych marzyły pokolenia kierowców. Dodatkowo połączenie użyteczności i komfortu z doskonałością techniczną sprawiło, że po raz pierwszy marzenie o posiadaniu Alfy Romeo stało się osiągalne. Obecnie narodziła się nowa Giulietta, która ma kultywować mit poprzedniczki.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Historia ostatnich lat Alfy Romeo jest przykładem, jak zapomniane brzydkie kaczątko przemienia się w pięknego łabędzia. Po wspaniałych latach 50. - powstawała Formuła 1, gdzie Alfa świeciła sukcesy, Włosi wprowadzili na rynek samochód sportowo-turystyczny - Alfa Romeo GTA, przyszły lata produkcji samochodów pozbawionych duszy. Modele będące jedynie inaczej opakowanymi Fiatami, które dzięki układom silnikowym aspirowały do miana wersji usportowionych, okazały się pomysłem chybionym.

Później narodziła się Alfa Romeo 156, nagrodzona tytułem Samochodu Roku 1996. Ona odrodziła określenie bella (wł. piękna), które było nieodzownym przymiotnikiem włoskich aut. Potem wszystko potoczyło się już jak w bajce. Kolejne modele to kolejne sukcesy: 147 - Samochód Roku 2001, 159 - Samochód roku 2006. Równocześnie pojawia się stylistyczny cukierek 8C Competizione, który daje początek nowemu spojrzeniu na markę. Obecnie w roku, w którym przypada stulecie powstania firmy, na drogi wyjeżdża Giulietta.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Alfa Romeo Giulietta wprowadza całkowicie nową platformę pod nazwą Compact. Została ona zaprojektowana, aby spełnić wymagania połączenia funkcjonalności i komfortu wnętrza, z zaletami dynamicznymi charakterystycznymi dla modeli marki. Jednak zanim zasiądziemy w samochodzie i sprawdzimy osiągnięcia konstruktorów, warto zatrzymać wzrok na delikatnej, a jednocześnie zdecydowanej linii nadwozia.

d1vi5n5

Przodu nowej Alfy nie pomylimy z żadnym innym autem. Na trójkątnej atrapie chłodnicy znajdziemy logo marki. Również reflektory są charakterystyczne dla marki. Uzupełniono je o funkcję jazdy dziennej w technologii LED. Profil sylwetki, dzięki bocznej przeszklonej linii w stylu coupé, ukrytym tylnym klamkom, przetłoczeniom bocznym i napiętym liniom, zbiegającym się w tylnej części, wskazuje rasowego drapieżnika. Również tył charakteryzuje wyrazisty styl, potęgujący wrażenie masywnego pojazdu zdecydowanie trzymającego się drogi. A wszystko to uzyskano w modelu mający zaledwie 435 cm długości, 180 cm szerokości i 146 cm wysokości, przy rozstawie osi 263 cm. Styl rozplanowania wnętrza jest diametralnie inny niż w poprzednim modelu - 147. Zamiast zwartej konsoli środkowej i przesuniętej w stronę szyby deski rozdzielczej przed pasażerem, dominuje lekkość, a tablica rozdzielcza kształtuje się poziomo. Podczas opracowywania wnętrza dużą uwagę zwracano na ergonomię. W efekcie każdy przełącznik znajduje się w
intuicyjnym położeniu, a dodatkowo design'em nawiązują do użytych w modelu 8C Competizione. Także nawigacja z ekranem typu pop-up pozwala kierowcy na korzystanie z map bez odrywania wzroku od drogi.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Użyte materiały tapicerskie we wnętrzu sprawiają korzystne wrażenie. Zresztą czasy kiedy Alfa Romeo nie przywiązywała dbałości o szczegóły, minęły wraz z wprowadzeniem do produkcji modelu 159. Dzisiaj, jak mówią projektanci: _ "dbałość o jakość na równi z designem, ma być wyrazem włoskiego stylu" _. Nowy model jest tego potwierdzeniem.

Jak przystało na samochód Alfy Romeo, fotele to idealne połączenie komfortu i sportowego stylu. Zapewniają one dobre trzymanie na zakrętach, ale równocześnie - nawet przy dłuższych trasach - nie narażają jadących na dyskomfort.

d1vi5n5

Po zajęciu miejsca we wnętrzu każdy może dostosować nie tylko fotel, lusterka, czy kierownicę, ale także przyjemność i komfort prowadzenia. Dzięki systemowi Alfa DNA (znanemu z MiTo) można skonfigurować zachowanie pojazdu w zależności od stylu jazdy kierowcy lub warunków drogowych. Dodatkowo platforma Alfy Giulietta została zaprojektowana tak, by maksymalnie uwydatnić różne układy pojazdu udostępniane przez przełącznik Alfa DNA (Dynamic, Normal i All Weather). Urządzenie to, montowane seryjne w całej gamie modelu, pozwala na zmianę parametrów pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, elektronicznego mechanizmu różnicowego Q2, czy logiki funkcjonowania układu kontroli trakcji (VDC).

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Na uwagę zasługuje także zawieszenie wielowahczowe z tyłu sprawiające, że nawet szybsza jazda po krętej drodze sprawia wrażenie jazdy samochodem przyklejonym do nawierzchni. Co ważne zawieszenie to wybacza wiele błędów i przejmuje obciążenia boczne, które w większości samochodów są już początkiem poślizgu.

d1vi5n5

Oczywiście Alfa to również silniki. W ofercie znalazły się zarówno jednostki benzynowe i wysokoprężne. W przypadku Giulietty w chwili wprowadzania modelu na rynek są dostępne 4 silniki turbo: dwie jednostki benzynowe (1.4TB o mocy 120 KM oraz 1.4TB MultiAir o mocy 170 KM) oraz dwie jednostki MultiJet drugiej generacji (1.6 JTDM o mocy 105 KM oraz 2.0 JTDM o mocy 170 KM). Dodatkowo dla ekskluzywnej wersji Quadrifoglio Verde przygotowano 1750 TBi o mocy 235 KM. Jego bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny wariator faz rozrządu, turbosprężarka i system, który eliminuje opóźnienie turbodoładowania (turbodziura) sprawiają, że osiąga on parametry porównywalne (lub lepsze) od znacznie większych jednostek. Właśnie ten model przygotowano do jazd na torze w Bolocco. Trzeba przyznać, że jazda tym modelem to marzenie kierowcy. Przyspieszenia po naciśnięciu na pedał gazu, znaczne przyrosty prędkości i doskonała stabilność utwardzonego zawieszenie robią ogromne wrażenie.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Jednak to nie on będzie cieszył się w Polsce dużym zainteresowaniem. Zapewne największe emocje wzbudzą jednostka benzynowa 1.4 TB 120 KM i silnik diesel 1.6 JTDM 105 KM. Obydwa modele są idealne dla tych, którzy poszukują pojazdu zwinnie radzącego sobie w ruchu miejskim przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów eksploatacyjnych. Benzynowy silnik turbo zapewnia szybkość reakcji już przy niskich obrotach (maksymalny moment obrotowy uzyskuje się już przy 1 750 obrotach). Zaś diesel, to elastyczny i oszczędny silnik, który zachwyci klientów swoją szybkością reakcji (w trybie Dynamic maksymalny moment obrotowy wynosi aż 320Nm przy zaledwie 1 750 obrotach na minutę) w połączeniu z ograniczonym zużyciem paliwa (za miastem 3,7 l/100km).

d1vi5n5

Alfa Romeo Giulietta jest oferowana w dwóch wersjach Progression i Distinctive i dwóch zindywidualizowanych pakietach Sport i Comfort. Już w wersji Progression będą montowane seryjnie: urządzenie Alfa DNA - z elektronicznym mechanizmem różnicowym Q2 i DST, VDC (w tym ASR i Hill Holder), 6 poduszek powietrznych, oraz tylne zagłówki z systemem antiwiplash (system chroniący głowę i kręgosłup). Wyposażenie seryjne uzupełniają: klimatyzacja, stalowe obręcze 16'', szyby sterowane elektryczne oraz komputer pokładowy.

Klient może dostosować Alfę Giulietta do swych wymagań dzięki dwóm pakietom Sport i Premium. Pakiet pierwszy obejmuje obręcze ze stopu 17 lub 18 cali, spojlery boczne, sportowe pedały, sportowe fotele z tapicerką ze skóry i mikrofibry, wstawkę z polerowanego szczotkowanego aluminium w desce rozdzielczej oraz polerowane oprawy reflektorów. Pakiet Premium obejmuje zaś reflektory Bi-xenon z funkcją AFS, system Blue&Me z funkcją Bluetooth, port USB i odtwarzacz MP3, tylne czujniki parkowania, zewnętrzne lusterka składane elektrycznie i elektrochromatyczne lusterko wsteczne.

Pojazd pojawi się w salonach w Polsce w czerwcu. Ponieważ jeszcze ceny nie są ustalone podajemy ceny na rynku niemieckim. Cena w Niemczech zaczyna się od 19 900 Euro za 1,4 MTB, a kończy na 28 300 Euro za Quadrifoglio Verde.

Bogusław Korzeniowski

d1vi5n5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vi5n5
Więcej tematów