Trwa ładowanie...
d4hfg08

Branża oponiarska chce, by wymiana opon na zimowe była obowiązkowa

d4hfg08
d4hfg08

Jesteśmy ostatnim krajem w Europie z takim klimatem, w którym nie ma zakazu jazdy na oponach letnich zimą – wskazują przedstawiciele przemysłu oponiarskiego. Przypominają, że dopasowane do pory roku ogumienie zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza teraz, kiedy jest niższa temperatura lub kiedy droga jest oblodzona i przykryta śniegiem. Dlatego wzorem naszych sąsiadów także w Polsce wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa – przekonuje branża.

– Jesteśmy krajem, który ma bardzo zmienny klimat, mamy gorące lata, mroźne zimy z opadami śniegu i śniegu z deszczem. W takim klimacie opona letnia w zimę sobie nie poradzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni, kończy się przyczepność opony letniej, a zaczyna przyczepność opony zimowej, bo ona jest zupełnie inaczej zbudowana, ma inną mieszankę. Warto, żeby kierowcy to wiedzieli. Opona letnia jest zbudowana z twardszej mieszanki gumowej, która ma wytrzymać wysokie temperatury latem, a nie mrozy czy śnieg.

Większość kierowców to wie. Nikt jednak nie policzył dokładnie, ilu kierowców zakłada zimówki, a ilu cały rok jeździ na letnich oponach. Co ciekawe, udział opon zimowych w sprzedaży to 55 proc. Oznacza to, że przynajmniej w teorii prawie wszyscy kierowcy wymieniają ogumienie przy zmianie pory roku. Wg. deklaracji samych kierujących, robi tak około 90 proc., ale eksperci mają co do tego wątpliwości sugerując, że jest to tylko 2/3. Warto też zauważyć, że stosunkowo dużo osób jeździ cały rok na oponach zimowych. Wszystko to nie pozwala dokładnie określić, jak wygląda sytuacja.

Przepisy dotyczące obowiązkowej wymiany opon na zimowe były już rozważane przez rząd, ale pomysł nie doczekał się realizacji. Tłumaczone to było m.in. problemem z ustaleniem dokładnego okresu, w którym trzeba by korzystać z zimowego ogumienia. Każdego roku pogada jest inna, a konkretna data przyczyniłaby się do zakorkowania warsztatów. Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być nakazanie jazdy na oponach zimowych, gdy wymagają tego warunki atmosferyczne – taki przepis sprawdza się np. w Niemczech.

źródło: Newseria, WP.PL

sj/tb/sj, moto.wp.pl

d4hfg08
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4hfg08
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj