Trwa ładowanie...
d1ut1al

Branża oponiarska chce, by wymiana opon na zimowe była obowiązkowa

d1ut1al
d1ut1al

Jesteśmy ostatnim krajem w Europie z takim klimatem, w którym nie ma zakazu jazdy na oponach letnich zimą – wskazują przedstawiciele przemysłu oponiarskiego. Przypominają, że dopasowane do pory roku ogumienie zwiększa bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza teraz, kiedy jest niższa temperatura lub kiedy droga jest oblodzona i przykryta śniegiem. Dlatego wzorem naszych sąsiadów także w Polsce wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa – przekonuje branża.

– Jesteśmy krajem, który ma bardzo zmienny klimat, mamy gorące lata, mroźne zimy z opadami śniegu i śniegu z deszczem. W takim klimacie opona letnia w zimę sobie nie poradzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. – Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni, kończy się przyczepność opony letniej, a zaczyna przyczepność opony zimowej, bo ona jest zupełnie inaczej zbudowana, ma inną mieszankę. Warto, żeby kierowcy to wiedzieli. Opona letnia jest zbudowana z twardszej mieszanki gumowej, która ma wytrzymać wysokie temperatury latem, a nie mrozy czy śnieg.

Większość kierowców to wie. Nikt jednak nie policzył dokładnie, ilu kierowców zakłada zimówki, a ilu cały rok jeździ na letnich oponach. Co ciekawe, udział opon zimowych w sprzedaży to 55 proc. Oznacza to, że przynajmniej w teorii prawie wszyscy kierowcy wymieniają ogumienie przy zmianie pory roku. Wg. deklaracji samych kierujących, robi tak około 90 proc., ale eksperci mają co do tego wątpliwości sugerując, że jest to tylko 2/3. Warto też zauważyć, że stosunkowo dużo osób jeździ cały rok na oponach zimowych. Wszystko to nie pozwala dokładnie określić, jak wygląda sytuacja.

Przepisy dotyczące obowiązkowej wymiany opon na zimowe były już rozważane przez rząd, ale pomysł nie doczekał się realizacji. Tłumaczone to było m.in. problemem z ustaleniem dokładnego okresu, w którym trzeba by korzystać z zimowego ogumienia. Każdego roku pogada jest inna, a konkretna data przyczyniłaby się do zakorkowania warsztatów. Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być nakazanie jazdy na oponach zimowych, gdy wymagają tego warunki atmosferyczne – taki przepis sprawdza się np. w Niemczech.

źródło: Newseria, WP.PL

sj/tb/sj, moto.wp.pl

d1ut1al
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ut1al
Więcej tematów