Bezszelestnie przez miasto

Obraz

*To niepozorne maleństwo, to pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny na świecie. Co prawda dostępny jest na razie tylko w Japonii, ale Mitsubishi planuje wprowadzić go, w drugiej połowie 2010 r., do Europy. *

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Przez pierwsze dwa miesiące sprzedaży, Japończycy złożyli zamówienia na 1400 egzemplarzy, a to znacznie przekroczyło oczekiwania producenta i pozwoliło założyć sprzedaż roczną na poziomie 5 tysięcy sztuk. To dość sporo, jak na wydawałoby się innowacyjną technologię. Przecież pierwsze prace nad samochodami o napędzie elektrycznym zaczęto jeszcze w latach 30. XIX wieku. Nie były one może doskonałe ale już w 1899 r., pojazd z takim napędem jako pierwszy przekroczył granicę 100 km/h.

* WIĘCEJ ZDJĘĆ ELEKTRYCZNEGO MITSUBISHI ZNAJDZIESZ TUTAJ * Mitsubishi iMiev ma zapoczątkować nową erę. Azjatycki producent planuje mocną ofensywę w segmencie hybrydowym, chcąc do 2020 roku opanować aż 20 proc. rynku. Już wkrótce poznamy kolejne modele w klasie kompaktowej i SUV. Ten ostatni zostanie oparty o technologię Plug-in Hybrid, łączącą akumulatory litowo-jonowe i niewielki silnik spalinowy.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Najmniejszy w gamie iMiev charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji. Jak zapewnia producent, koszt przejechania 100 kilometrów, może być niższy o 30% w porównaniu z napędem konwencjonalnym. W zależności od cen za energię elektryczną, wstępne wyliczenia pokazują, że 100-kilometrowa wycieczka może wymagać nakładów rzędu 5 złotych. Oszczędność znaczna, choć na bardziej precyzyjne kalkulacje musimy zaczekać do oficjalnego ujawnienia cen. Naładowanie akumulatorów do pełna, może zagwarantować zasięg nawet do 160 km. Oczywiście uzależnione jest to od prędkości i natężenia ruchu, dlatego warto traktować tą wartość jako orientacyjną. Niemniej jednak, według licznych badań, jest to optymalny zasięg na miejskie podróże, gdyż 90% kierowców pokonuje dzienny dystans nie dłuższy niż 40 km. W przypadku rozładowania, gniazdko o mocy 200 V napełni baterie w 7 godzin, zaś
trójfazowe nośniki i stacje szybkiego ładowania znacznie krócej, bo w 30 minut. Pozostaje nam czekać na rozwój zaawansowanej infrastruktury.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Do napędu iMiev posłużył synchroniczny 64-konny (47 kW) silnik ze stałym magnesem. Jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 180 Nm, dostępny jest już od najniższych obrotów, jak w turbodoładowanych jednostkach zasilanych olejem napędowym, co zapewnia świetną dynamikę i elastyczność. Prędkość maksymalna pojazdu to 130 km/h.

* WIĘCEJ ZDJĘĆ ELEKTRYCZNEGO MITSUBISHI ZNAJDZIESZ TUTAJ * Wysokoenergetyczne akumulatory litowo-jonowe, umieszczono centralnie, dzięki czemu uzyskano korzystny rozkład mas i nisko położony środek ciężkości. 500 tys. kilometrów przejechanych w bardzo wymagających warunkach klimatycznych, pozwoliło przedwcześnie wyeliminować tzw. choroby wieku dziecięcego. Lotnisko we Frankfurcie już testuje dwa takie pojazdy.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Bezpieczeństwo to także mocna strona Mitsubishi. Zespół wysokonapęciowy jak i zestaw akumulatorowy umieszczono wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczono ramą, co zagwarantowało odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem.

iMiev sprawia wrażenie dopracowanego i dojrzałego. Najbliższe miesiące i lata pokażą, czy to właściwy kierunek rozwoju motoryzacji. W alternatywie pozostają napędy wodorowe oraz coraz doskonalsze silniki powietrzne.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie