Będzie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek?
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wprowadzenie zakazu wzajemnego wyprzedzania się pojazdów ciężarowych. Zdaniem ekspertów z ministerstwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, manewr ten zmusza w wielu przypadkach kierowców aut osobowych, jadących za ciężarówkami, do nagłego hamowania. Samo wyprzedzanie zaś bywa czasochłonne, co prowadzi do utrudnień w płynności ruchu.
- W polskim prawodawstwie na razie nie ma takiego przepisu, który zabraniałby kierującemu samochodem ciężarowym wyprzedzania innej ciężarówki na autostradzie bądź drodze ekspresowej dwujezdniowej, natomiast ta propozycja z punktu widzenia interesów kierowców samochodów osobowych jest godna rozważenia. Często w takich przypadkach mamy do czynienia z klasycznym tamowaniem ruchu. Ekonomia - ekonomią, rozumiem przewoźników, ale przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. A takie "wyprzedzanie słoni", gdy odbywa się na autostradzie w godzinach szczytu bądź w nocy czy podczas opadów atmosferycznych, jest naprawdę bardzo niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - powiedział Marek Konkolewski, nowy szef Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Nowy pomysł jest jeszcze bardziej restrykcyjny niż ten proponowany pewien czas temu przez policję. Mundurowi sugerowali wtedy, by zakazać wyprzedzania na autostradach samochodami ciężarowymi, jeśli manewr ten wymagałby przekroczenia maksymalnej dozwolonej prędkości. Ma to zmniejszyć skalę problemu wyprzedzających się kilometrami tirów. Choć zbyt szybka jazda już jest niedozwolona, to w praktyce przekroczenie prędkości o kilka km/h na godzinę nie jest karane, a zatem nieraz na autostradach można spotkać sytuację, gdy jadący zgodnie z przepisami tir (80 km/h) jest wyprzedzany przez drugi taki pojazd przemieszczający się tylko minimalnie szybciej. Zgodnie z propozycją policji taki manewr byłby karany.
Zakaz wyprzedzania dla tirów obowiązuje np. w Belgii, a w Niemczech pojawia się w wielu miejscach na autostradach. Z jednej strony w ten sposób likwiduje się problem długiego blokowania lewego pasa, a z drugiej poprawia bezpieczeństwo, gdyż wyprzedzająca ciężarówka i tak jedzie zdecydowanie wolniej niż auta osobowe.
źródło: TVN24
oprac. Szymon Jasina