Będzie zakaz wyprzedzania dla ciężarówek?

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wprowadzenie zakazu wzajemnego wyprzedzania się pojazdów ciężarowych. Zdaniem ekspertów z ministerstwa oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, manewr ten zmusza w wielu przypadkach kierowców aut osobowych, jadących za ciężarówkami, do nagłego hamowania. Samo wyprzedzanie zaś bywa czasochłonne, co prowadzi do utrudnień w płynności ruchu.

- W polskim prawodawstwie na razie nie ma takiego przepisu, który zabraniałby kierującemu samochodem ciężarowym wyprzedzania innej ciężarówki na autostradzie bądź drodze ekspresowej dwujezdniowej, natomiast ta propozycja z punktu widzenia interesów kierowców samochodów osobowych jest godna rozważenia. Często w takich przypadkach mamy do czynienia z klasycznym tamowaniem ruchu. Ekonomia - ekonomią, rozumiem przewoźników, ale przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. A takie "wyprzedzanie słoni", gdy odbywa się na autostradzie w godzinach szczytu bądź w nocy czy podczas opadów atmosferycznych, jest naprawdę bardzo niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego - powiedział Marek Konkolewski, nowy szef Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Nowy pomysł jest jeszcze bardziej restrykcyjny niż ten proponowany pewien czas temu przez policję. Mundurowi sugerowali wtedy, by zakazać wyprzedzania na autostradach samochodami ciężarowymi, jeśli manewr ten wymagałby przekroczenia maksymalnej dozwolonej prędkości. Ma to zmniejszyć skalę problemu wyprzedzających się kilometrami tirów. Choć zbyt szybka jazda już jest niedozwolona, to w praktyce przekroczenie prędkości o kilka km/h na godzinę nie jest karane, a zatem nieraz na autostradach można spotkać sytuację, gdy jadący zgodnie z przepisami tir (80 km/h) jest wyprzedzany przez drugi taki pojazd przemieszczający się tylko minimalnie szybciej. Zgodnie z propozycją policji taki manewr byłby karany.

Zakaz wyprzedzania dla tirów obowiązuje np. w Belgii, a w Niemczech pojawia się w wielu miejscach na autostradach. Z jednej strony w ten sposób likwiduje się problem długiego blokowania lewego pasa, a z drugiej poprawia bezpieczeństwo, gdyż wyprzedzająca ciężarówka i tak jedzie zdecydowanie wolniej niż auta osobowe.

źródło: TVN24

oprac. Szymon Jasina

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025