Będzie więcej stacji CNG?
Operator systemu przesyłu Gaz-System rozważa możliwość świadczenia usług sprężania gazu ziemnego dla stacji tankowania pojazdów CNG, budowanych w oparciu o swoją infrastrukturę - wynika z ogłoszenia, jakie pojawiło się na stronie spółki.
Operator ogłosił zamówienie analizy techniczno-ekonomicznej, dotyczącej budowy stacji tankowania CNG (ang. Compressed Natural Gas), czyli sprężonego gazu ziemnego. Jej wyniki dadzą odpowiedź, ile takich stacji mogłoby powstać.
Jak powiedział PAP rzecznik Gaz-Systemu Tomasz Pietrasieński, spółka zarządza około tysiącem stacji tzw. redukcyjnych, pomiarowych i redukcyjno-pomiarowych. Przeprowadza wstępne analizy tych stacji pod kątem zlokalizowania przy nich stacji tankowania CNG. Teraz spółka przeprowadzi dalszą selekcję i szczegółową analizę stacji.
- Celem analizy będzie sprawdzenie, przy których z tych stacji będzie istniała możliwość zbudowania punktu sprężania gazu do standardu CNG i zaoferowanie tych punktów podmiotom, które będą chciały prowadzić stacje tankowania CNG - powiedział Pietrasiński.
Podkreślił, że aby na danej stacji mógł istnieć punkt sprężania gazu, musi być spełniony szereg warunków. Chodzi przede wszystkim o przyłącze elektroenergetyczne o odpowiedniej mocy, zachowaną odległość od drogi i zabudowań, występowanie w pobliżu potencjalnych klientów flotowych.
CNG to sprężony gaz ziemny. Aby mógł posłużyć jako napęd, trzeba go odpowiednio przygotować. Surowiec jest sprężany do ciśnienia maksymalnego, wynoszącego ok.25 MPa, czyli ok. 250 atmosfer, przy użyciu wielostopniowych sprężarek gazu. Można nim napędzać silniki zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Podstawową zaletą tego paliwa jest wyraźnie niższa emisja CO2 i niższe koszty.
Samochody osobowe na CNG mają poziomy emisji dwutlenku wyraźnie poniżej norm. Przyjmuje się, że przerobienie diesla na gaz może obniżyć emisję CO2 nawet o jedną czwartą. Zasilanie CNG można stosować w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych, autobusach komunikacji miejskiej, w pojazdach przedsiębiorstw komunalnych (śmieciarki, beczkowozy), jako paliwo do wózków widłowych i urządzeń specjalnych, a także do zasilania instalacji i urządzeń w awaryjnych wypadkach, np. uszkodzenia gazociągów dystrybucyjnych.
Stacje tankowania CNG, oprócz kompresorów sprężających i dystrybutorów, wyposażone są również w magazyn gazu. Te ostatnie umożliwiają tankowanie w cyklach: szybkim - z magazynów złożonych ze zbiorników wysokociśnieniowych i sprężarek - takie tankowanie trwa ok. 3 minut w przypadku pojazdów osobowych lub dostawczych i 5-7 min w przypadku dużych pojazdów, oraz w cyklu wolnym, czyli wyłącznie za pomocą układów sprężarkowych – wówczas wykorzystuje się okres dłuższego postoju auta, np. w nocy. Osoby tankujące pojazdy CNG muszą mieć specjalne uprawnienia.
W Polsce działa ok. 30 stacji CNG. Dla porównania - w Niemczech ponad 1000, natomiast w Czechach ponad 120.