Trwa ładowanie...

Bardziej restrykcyjne przeglądy aut. Zobacz, na co zwrócić uwagę?

Poważne zmiany w systemie pracy Stacji Kontroli Pojazdów wejdą w życie już 13 listopada. Mają one zakończyć tzw. turystykę przeglądową oraz poprawić stan techniczny aut na polskich drogach. Kierowcy zaczynają się więc zastanawiać, na co należy zwrócić szczególną uwagę udając się na przegląd.

Bardziej restrykcyjne przeglądy aut. Zobacz, na co zwrócić uwagę?Źródło: PAP, fot: Marcin Bielecki
d1o819p
d1o819p

Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli, jeszcze w 2015 roku podczas rutynowych kontroli odebrano kierowcom aż 425 tys. dowodów rejestracyjnych. Co gorsza, 152 tys. z nich nie wykonało badań technicznych. Sytuacja ma się jednak zmienić. Już niedługo stacje kontroli pojazdów będą skrupulatnie notować, co dzieje się z każdym autem.

To będzie prawdziwa rewolucja - przede wszystkim za wykonanie badania zapłacimy jeszcze przed wykonaniem usługi, niezależnie od stanu technicznego auta. Diagnosta będzie zobowiązany nie tylko do zrobienia zdjęcia pojazdu, ale i odnotowania zauważonych usterek, które zaważyły na negatywnym wyniku kontroli. Dodatkowo w systemie znajdzie się nazwisko przeprowadzającego badanie. Jeśli więc auto "nie przeszło" przeglądu na jednej stacji, po 13 listopada szukanie kolejnego, mniej restrykcyjnego punktu, będzie mijać się z celem.

Przegląd samochodu, badanie techniczne PAP
Przegląd samochodu, badanie techniczne Źródło: PAP, fot: Marcin Bielecki

Wraz z wiekiem rośnie usterkowość pojazdu. W przypadku "pięciolatków" problemy z elementami odpowiadającymi za bezpieczeństwo ma nawet 20 proc. aut. W gronie pojazdów dwa razy starszych ten współczynnik wynosi już 45 proc., a takich samochodów nie brakuje. Import "osobówek" zza granicy przekroczył w ostatnim roku milion egzemplarzy. To sprawia, że ponad 60 proc. samochodów na polskich drogach ma więcej niż 10 lat. W tej kategorii wypadamy więc gorzej niż Rumunia, Czechy czy Węgry.

d1o819p

Co zawodzi?

Obecnie badania techniczne pojazdów trzeba wykonywać raz na rok, chyba, że auto ma mniej niż 5 lat. Jak donosi niemiecki instytut DEKRA, w tej młodej grupie największe prawdopodobieństwo usterki ma system oświetlenia (czyli np. przepalone żarówki). Co więcej, jego awaryjność utrzymuje się na wysokim poziomie w całym okresie użytkowania auta. Połowa najstarszych aut może nie otrzymać pieczątki właśnie z racji problemów z tym układem.

W przypadku pojazdów w wieku 7-9 lat, największe prawdopodobieństwo awarii występuje w przypadku zawieszenia (przede wszystkim gumowych elementów), podwozia (rdza) oraz kół wraz z ogumieniem (nadmierne zużycie). Jeśli chodzi o auta w wieku przynajmniej 10 lat, to aż 57 proc. jest dotkniętych różnymi dolegliwościami. W tej grupie awarie układu hamulcowego dotyczą aż 41 proc. aut.

Stan wszystkich samochodów biorących udział w wypadkach drogowych w zeszłym roku na polskich drogach był daleki od ideału. Awarie oświetlenia nękały 40,6 proc. pojazdów, 25,6 proc. miało braki w ogumieniu, a 20 proc. borykało się z niesprawnymi hamulcami. Inne usterki stanowiły 10,6 proc. odnotowanych nieprawidłowości.

Polskie drogi bezpieczniejsze od... niemieckich?

Statystyki wskazują, że za zachodnią granicą niesprawne auto jest przyczyną 7 proc. wypadków. W Polsce – przynajmniej według oficjalnych danych – to zaledwie 0,12 proc. Policjanci przyznają jednak w ankietach, że tak naprawdę ten współczynnik wynosi aż 10 proc. Oficjalnie w Polsce w 2016 roku tylko 64 wypadki drogowe były wynikiem zaniedbań technicznych, przez co zginęło 8 osób, a rannych zostało 31.

Zmiany w przepisach dotyczących stacji kontroli pojazdów mają polepszyć stan techniczny samochodów poruszających się na drogach. W niektórych krajach Unii Europejskiej podczas przeglądu usterki wykrywane są nawet 10 razy częściej niż w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że i u nas skuteczność badań wkrótce wzrośnie.

d1o819p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1o819p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj