W Łodzi przedstawiono projekt floty autonomicznych taksówek, które miałyby przewozić pasażerów po centrum tego miasta. Pomysł miałby szanse realizacji, gdyby Łodzi przyznano organizację Expo 2022.
Szczegóły tej idei zaprezentowali przedstawiciele Politechniki Łódzkiej, Politechniki Warszawskiej, Fundacji Ulicy Piotrkowskiej oraz studia projektowego One/One Lab z Łodzi. W pierwszym etapie pojazdy miałyby się poruszać po mierzącym 4 km w pętli odcinku ul. Piotrkowskiej, który miałby być współdzielony z pieszymi i rowerzystami. W kolejnej fazie, zamykanej przed Expo, trasa miałaby zostać wydłużona na odcinki do Manufaktury i hal Expo - tam autonomiczne taksówki musiałyby poruszać się również wśród autobusów oraz konwencjonalnych samochodów osobowych.
Pomysłodawcy zaznaczyli, że do realizacji tego projektu jest jeszcze bardzo długa droga. Konieczne będzie m.in. uzyskanie poparcia władz miasta czy stworzenie zaplecza finansowego. Do pokonania będą jeszcze przeszkody natury technologicznej - prace badawczo-rozwojowe, testy, budowa prototypu i uzyskanie homologacji. Swoją pomoc w dopuszczeniu do ruchu zapowiedziały jednak Instytut Transportu Samochodowego oraz PIMOT.
Powstały już szkice pojazdu, który miałby samoczynnie wozić pasażerów. Projekt nie przewiduje klasycznych reflektorów, a jedynie światła obrysowe i sygnalizacyjne. Miejsce klasycznej szyby miałby z kolei zastąpić system kamer, który wyświetlałby w kabinie obraz z zewnątrz. Możliwa byłaby również projekcja opisów mijanych obiektów rozrywkowych.
Taksówki miałyby napęd elektryczny typu plug-in. Inżynierowie opracowali dwie wstępne koncepcje - napędu jednosilnikowego z rozdziałem mocy oraz bezpośredniego, gdzie jednostki zostałyby zamontowane na kołach. Ładowanie akumulatorów odbywałoby się za pomocą stacji dokowania i ładowarek indukcyjnych, zamontowanych na pętlach trasy.
Źródło: Mototarget.pl
ll