Trwa ładowanie...

Auto kupisz przez Facebook’a

Auto kupisz przez Facebook’aŹródło: PAP/Grzegorz Michałowski
d28szw9
d28szw9

Czasy, gdy samochód kupowało się w salonie lub komisie odchodzą do lamusa. Coraz bardziej liczą się media społecznościowe.

(fot. PAP/Andrzej Zbraniecki)
Źródło: (fot. PAP/Andrzej Zbraniecki)

Coroczny raport „Cars Online” pokazuje w jaki sposób zmienia się podejście zmotoryzowanych do procesu nabywania pojazdów. Jak się okazuje, coraz większą rolę odgrywa w nim internet. Według raportu, informacji na temat danego modelu i konkretnych ofert sprzedaży pojazdów w internecie poszukuje już 94 proc. spośród 8 tys. ankietowanych w ośmiu krajach. Jednocześnie aż 42 proc. pytanych stwierdziło, że zdecydowałoby się na zakup samochodu przez sieć. Rok wcześniej gotowość na taki krok deklarowało 37 proc. ankietowanych. To głównie w internecie poszukuje się również informacji, dotyczących eksploatacji pojazdów. Wygląda więc na to, że era ogłoszeń zamieszczanych w prasie powoli odchodzi w zapomnienie.

Zmiany nawyków zmotoryzowanych sięgają jednak znacznie dalej. Dynamicznie wzrasta rola mediów społecznościowych. Okazuje się, że w przypadku tematyki motoryzacyjnej stają się one coraz ważniejszym czynnikiem kształtującym opinię. Pozytywne komentarze na temat danego modelu samochodu zamieszczone przez znajomych z portali społecznościowych są tak ważne, że aż 71 proc. ankietowanych, którzy zobaczyliby takie wpisy, zdecydowałoby się na kupno polecanego pojazdu.

(fot. PAP/Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Uzyskana w internecie opinia na temat konkretnego modelu samochodu jest tak silna, że zaczęła już przeważać nad przywiązaniem do marki. Przed laty zmotoryzowani, zmieniając samochód, często kupowali nowy model tego samochodu, który dotąd posiadali. Obecnie wpływ tego czynnika na decyzję o wyborze samochodu deklaruje 61 proc. ankietowanych. Przed rokiem było to 65 proc.

d28szw9

Mimo to nie brakuje osób, które pozostają przeciwne zakupowi samochodu przez internet. Swoje stanowisko argumentują one niemożnością przetestowania pojazdu, brakiem pełnej informacji o produkcie i cenie oraz niewystarczającym zapoznaniem się z samochodem, jedynie poprzez obejrzenie zdjęć i materiałów wideo. Wymienione problemy pozostają niezmienne od lat, ale są czytelne i powinny być uwzględnione przez dealerów i producentów aut w ich strategii zarządzania kanałami sprzedaży i kontaktów z klientami.

Raport „Cars Online” pokazuje też trendy zmian na rynku motoryzacyjnym. Jak pokazują wyniki ankiet, coraz większym zainteresowaniem zmotoryzowanych cieszą się pojazdy ekologiczne. Chodzi tu przede wszystkim o samochody elektryczne, na których zakup w przyszłości przychylnym okiem spogląda 39 proc. ankietowanych. To o 9 proc. więcej, niż w badaniu przeprowadzonym rok wcześniej. Co ciekawe, aż 44 proc. spośród zapytanych stwierdziło, że posiada samochód napędzany paliwami alternatywnymi lub chociaż oszczędny.

(fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/ Grzegorz Michałowski)

Coraz więcej osób jest również skłonnych zrezygnować z posiadania własnego pojazdu. Alternatywą dla zakupu samochodu miałaby być dla nich możliwość wypożyczenia auta na godziny. Aż 40 proc. ankietowanych jest skłonnych zaakceptować takie rozwiązanie. Oznacza to, że dla mieszkańców zatłoczonych miast przyszłością może okazać się system, który niedawno rozpoczął funkcjonowanie w Paryżu. Mieszkańcy tego miasta, płacąc 144 abonamentu euro rocznie i siedem euro za pierwsze pół godziny jazdy, mogą wypożyczyć jeden z trzech tysięcy samochodów dostępnych w 1100 punktach rozsianych na terenie miasta.

d28szw9

Dlaczego więc klienci nie kupują masowo aut ekologicznych? Według ankietowanych największą przeszkodą w zakupie pojazdów zasilanych alternatywnymi paliwami nadal stanowi cena, a w dalszej kolejności, zasięg baterii, niezawodność i bezpieczeństwo. Dodatkowym zmartwieniem dla klientów rozważających zakup pojazdów elektrycznych jest brak miejsc ładowania.

Źródło: Capgemini

tb/mw/mw

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj