Audi RS 3 Sportback: moc zamknięta w kompaktowym formacie

Audi zaprezentowało szczegóły nowego RS 3 Sportback. Auto ma się charakteryzować wyjątkową mocą w kompaktowym formacie.

Pod maską tego auta pracuje silnik 2,5 TFSI (367 KM, 465 Nm). Pozwala on na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, opcjonalnie możliwe jest podniesienie tego limitu do 280 km/h. Średni apetyt na paliwo wynosi 8,1 l/100 km, co jest wynikiem o 10 proc. lepszym niż w przypadku poprzednika. Swój udział w tym mają system rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem. Mierzący 49 cm 5-cylindrowy motor waży ok. 180 kg. Turbosprężarka z kolei wytwarza ciśnienie ładowania o wartości nawet 1,3 bara. Przy pełnym obciążeniu może przez nią przepłynąć teoretycznie nawet 1 100 kg powietrza na godzinę.

Charakterystyczne gardłowe odgłosy pracy silnika wynikają z rytmu i kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów: 1-2-4-5-3. Dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego sterują przepływem spalin i, zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów, gwarantują jeszcze intensywniejsze brzmienie. Z motorem współpracuje siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Przekazuje ona siłę za pomocą trzech wałków - jednego napędowego i dwóch zdawczych. Jak wszystkie skrzynie dwusprzęgłowe składa się z dwóch przekładni częściowych. Przełączanie biegów odbywa się poprzez równoczesne otwieranie i zamykanie obu sprzęgieł. W trybie dynamic systemu wyboru dynamiki jazdy każdej zmianie biegu towarzyszy zwiększenie prędkości obrotowej silnika, tzw. double-clutching.

Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest elektronicznie sterowane i hydraulicznie załączane sprzęgło wielopłytkowe, które zamontowano przy tylnej osi. Zależnie od stylu jazdy i tarcia, od 50 do 100 proc. przekazywanych momentów może zostać przekierowanych na oś tylną. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona o rozstawie kół 1 559 mm. Wyposażono je w aluminiowe łożyska. Standardowe, progresywne wspomaganie układu kierowniczego ma zmienne przełożenie i zależnie od skrętu kół wynosi od 15,3:1 do 10,9:1. Tylna oś o rozstawie kół 1 514 mm to czterowahaczowa konstrukcja. Dzięki sztywnemu zawieszeniu sportowemu karoseria RS jest umieszczona o 25 mm niżej niż A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Pojazd wyposażono w 19-calowe koła aluminiowe, na których założono opony 235/35. Wentylowane od wewnątrz tarcze mają średnicę 370 mm (przód) i 310 mm (tył).

Obraz
© (fot. Zdjęcie producenta)

Bazą do stworzenia Audi RS 3 Sportback była modułowa płyta podłogowa. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy, lśniącą czernią kratownica o strukturze plastra miodu otoczona jest ramą o barwie i strukturze matowego aluminium. Przedni spojler typu „blade” ciągnie się przez wloty powietrza ku górze, tworząc w ten sposób ich pionową listwę rozdzielającą. Z boku uwagę przykuwają poszerzone przednie błotniki, kanciaste progi, obudowy lusterek bocznych w kolorze matowego aluminium oraz duży spojler na brzegu dachu. Tył zdobią wyrazisty zderzak, czarny dyfuzor z kratownicą o strukturze plastra miodu ze wzmacniającym użebrowaniem
oraz dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Na osłonie chłodnicy i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy RS. Klienci zainteresowani dalszą indywidualizacją mogą zamówić wiele dodatków, w tym maskę z karbonu.

Wnętrze utrzymano w sportowej czerni. Sportowe fotele zostały obite skórą Feinappa i zdobią je kontrastowe szwy w kolorze szarej skały. Wielofunkcyjna kierownica sportowa, obita skórą i tkaniną Alcantara, ma spłaszczone u dołu koło. System informacji kierowcy zawiera takie elementy jak laptimer, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia doładowania. Pedały i podparcie lewej stopy wykonano ze stali szlachetnej, a wstawki w obudowie drzwi z Alcantary. Klamki mają typową dla modeli RS formę smukłych, podwójnych elementów a trójwymiarowe wstawki ozdobne są czarne. Tarcze zegarów na tablicy rozdzielczej RS mają kolor szary, ich wskazówki są czerwone a podziałki białe. Okalają je obramowania w kolorze lśniącej czerni antracytowej.

Standardowe wyposażenie obejmuje asystenta parkowania plus i radio MMI.Opcjonalnie oferowane będą sportowe fotele S z obszyciem w kształcie rombów, tłoczonymi emblematami i jasnymi obiciami oraz nowo zaprojektowane fotele kubełkowe ze zintegrowanymi bocznymi poduszkami i konstrukcją z karbonu. Kolejną ciekawą opcją jest pakiet stylistyczny RS 3, który oferuje czerwone akcenty na perforacji foteli, bokach tunelu środkowego, nawiewach, dywanikach oraz pasach bezpieczeństwa.

Rynkowy debiut Audi RS 3 Sportback zapowiedziano na lato 2015 r.

Źródło: Audi

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy