Audi zaprezentowało szczegóły nowego RS 3 Sportback. Auto ma się charakteryzować wyjątkową mocą w kompaktowym formacie.
Pod maską tego auta pracuje silnik 2,5 TFSI (367 KM, 465 Nm). Pozwala on na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 4,3 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, opcjonalnie możliwe jest podniesienie tego limitu do 280 km/h. Średni apetyt na paliwo wynosi 8,1 l/100 km, co jest wynikiem o 10 proc. lepszym niż w przypadku poprzednika. Swój udział w tym mają system rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem. Mierzący 49 cm 5-cylindrowy motor waży ok. 180 kg. Turbosprężarka z kolei wytwarza ciśnienie ładowania o wartości nawet 1,3 bara. Przy pełnym obciążeniu może przez nią przepłynąć teoretycznie nawet 1 100 kg powietrza na godzinę.
Charakterystyczne gardłowe odgłosy pracy silnika wynikają z rytmu i kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów: 1-2-4-5-3. Dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego sterują przepływem spalin i, zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów, gwarantują jeszcze intensywniejsze brzmienie. Z motorem współpracuje siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Przekazuje ona siłę za pomocą trzech wałków - jednego napędowego i dwóch zdawczych. Jak wszystkie skrzynie dwusprzęgłowe składa się z dwóch przekładni częściowych. Przełączanie biegów odbywa się poprzez równoczesne otwieranie i zamykanie obu sprzęgieł. W trybie dynamic systemu wyboru dynamiki jazdy każdej zmianie biegu towarzyszy zwiększenie prędkości obrotowej silnika, tzw. double-clutching.
Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest elektronicznie sterowane i hydraulicznie załączane sprzęgło wielopłytkowe, które zamontowano przy tylnej osi. Zależnie od stylu jazdy i tarcia, od 50 do 100 proc. przekazywanych momentów może zostać przekierowanych na oś tylną. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona o rozstawie kół 1 559 mm. Wyposażono je w aluminiowe łożyska. Standardowe, progresywne wspomaganie układu kierowniczego ma zmienne przełożenie i zależnie od skrętu kół wynosi od 15,3:1 do 10,9:1. Tylna oś o rozstawie kół 1 514 mm to czterowahaczowa konstrukcja. Dzięki sztywnemu zawieszeniu sportowemu karoseria RS jest umieszczona o 25 mm niżej niż A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Pojazd wyposażono w 19-calowe koła aluminiowe, na których założono opony 235/35. Wentylowane od wewnątrz tarcze mają średnicę 370 mm (przód) i 310 mm (tył).
Bazą do stworzenia Audi RS 3 Sportback była modułowa płyta podłogowa. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy, lśniącą czernią kratownica o strukturze plastra miodu otoczona jest ramą o barwie i strukturze matowego aluminium. Przedni spojler typu „blade” ciągnie się przez wloty powietrza ku górze, tworząc w ten sposób ich pionową listwę rozdzielającą. Z boku uwagę przykuwają poszerzone przednie błotniki, kanciaste progi, obudowy lusterek bocznych w kolorze matowego aluminium oraz duży spojler na brzegu dachu. Tył zdobią wyrazisty zderzak, czarny dyfuzor z kratownicą o strukturze plastra miodu ze wzmacniającym użebrowaniem
oraz dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Na osłonie chłodnicy i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy RS. Klienci zainteresowani dalszą indywidualizacją mogą zamówić wiele dodatków, w tym maskę z karbonu.
Wnętrze utrzymano w sportowej czerni. Sportowe fotele zostały obite skórą Feinappa i zdobią je kontrastowe szwy w kolorze szarej skały. Wielofunkcyjna kierownica sportowa, obita skórą i tkaniną Alcantara, ma spłaszczone u dołu koło. System informacji kierowcy zawiera takie elementy jak laptimer, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia doładowania. Pedały i podparcie lewej stopy wykonano ze stali szlachetnej, a wstawki w obudowie drzwi z Alcantary. Klamki mają typową dla modeli RS formę smukłych, podwójnych elementów a trójwymiarowe wstawki ozdobne są czarne. Tarcze zegarów na tablicy rozdzielczej RS mają kolor szary, ich wskazówki są czerwone a podziałki białe. Okalają je obramowania w kolorze lśniącej czerni antracytowej.
Standardowe wyposażenie obejmuje asystenta parkowania plus i radio MMI.Opcjonalnie oferowane będą sportowe fotele S z obszyciem w kształcie rombów, tłoczonymi emblematami i jasnymi obiciami oraz nowo zaprojektowane fotele kubełkowe ze zintegrowanymi bocznymi poduszkami i konstrukcją z karbonu. Kolejną ciekawą opcją jest pakiet stylistyczny RS 3, który oferuje czerwone akcenty na perforacji foteli, bokach tunelu środkowego, nawiewach, dywanikach oraz pasach bezpieczeństwa.
Rynkowy debiut Audi RS 3 Sportback zapowiedziano na lato 2015 r.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl