Audi Allroad 2.5 TDI - Mocno uzdolnione kombi

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl
Obraz

Gdy w 2000 r. Audi Allroad trafiło do salonów, spotkało się z dużym zainteresowaniem. Audi wyprodukowało samochód, który wykazywał niezłe własności terenowe przy zachowaniu wszystkich cech typowych dla kombi klasy wyższej.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Bazą konstrukcyjną okazał się model A6 - oczywiście, nieznacznie zmodyfikowany i odpowiednio uzbrojony. Niestety, cena znacznie przekraczała 200 tys. zł, co skutecznie odstraszało potencjalnych nabywców. Dziś egzemplarze z początku produkcji z silnikiem 2.5 TDI można kupić za niecałe 40 tys. zł. To bardzo atrakcyjna oferta, tylko czy blisko 10-letni Allroad jest w ogóle wart uwagi? Patrząc na stan karoserii oraz wnętrza - na pewno tak!

Muskularne, ocynkowane nadwozie prezentuje się bardzo solidnie, natomiast kabina zachwyca jakością wykończenia, które mimo upływu lat nie traci blasku. Fotele są wygodne, ilość miejsca z przodu i z tyłu zadowoli nawet rosłych pasażerów, a wyposażenie seryjne jest adekwatne do klasy i charakteru auta. Można liczyć m.in. na: 4 airbagi, EDS, automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę i centralny zamek. Poza tym wiele Allroadów (głównie importowanych) zaopatrzono w skórzaną tapicerkę, reflektory ksenonowe, tempomat i kurtyny powietrzne.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Jednak styl stylem, wyposażenie wyposażeniem, ale od tego kombi wymaga się czegoś więcej niż tylko prezencji - przecież auto ma pozwalać też na jazdę w terenie. Na jakie dodatki można więc liczyć? Plastikowe i metalowe osłony podwozia, wzmocnione opony i hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala na 4-stopniową regulację prześwitu w zakresie od 142 do 208 mm. Natomiast nad trakcją czuwa stały napęd z centralnym, samoblokującym się mechanizmem różnicowym typu torsen - zyskujemy większą stabilność jazdy po śliskiej nawierzchni, a także na ciasnych łukach. Ważna informacja dla maniaków wypadów terenowych: za dopłatą Allroada TDI wyposażano w skrzynię redukcyjną (włączana za pomocą przycisku na lewarku). Dzięki temu Allroad porusza się jak prawdziwy off-roader i naprawdę całkiem nieźle radzi sobie w łatwym terenie. Trzeba jednak pamiętać, że reduktor może być wykorzystywany do prędkości 70
km/h (powyżej 50 km/h rozbrzmiewa sygnał ostrzegawczy). Najważniejsze, że rozbudowany układ przeniesienia napędu okazuje się bardzo trwały, m.in. dlatego, że jest to w pełni mechaniczne rozwiązanie.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Zgoła odmiennie sprawuje się silnik 2.5 TDI/179 KM. Problemy z pompami wtryskowymi (kłopoty z modułem sterującym lub nastawnikiem kąta wtrysku), przedwcześnie zużywającymi się wałkami rozrządu, nietrwałymi dźwigienkami i prowadnicami zaworów to tylko kilka z typowych awarii dieslowskiego V6, których naprawy liczone są w tys. złotych. Warto jeszcze wspomnieć o drogiej wymianie napędu rozrządu (zalecana co 120 tys. km; poza ASO: 2-3 tys. zł) oraz stosunkowo kosztownych naprawach przedniego zawieszenia, które niestety niekiedy wymaga doinwestowania. Jednak nawet proste czynności serwisowe w ASO są drogie, co sprawia, że Allroad nie jest tani w eksploatacji.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀