Audi Allroad 2.5 TDI - Mocno uzdolnione kombi

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/ autoswiat.pl
Obraz

Gdy w 2000 r. Audi Allroad trafiło do salonów, spotkało się z dużym zainteresowaniem. Audi wyprodukowało samochód, który wykazywał niezłe własności terenowe przy zachowaniu wszystkich cech typowych dla kombi klasy wyższej.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Bazą konstrukcyjną okazał się model A6 - oczywiście, nieznacznie zmodyfikowany i odpowiednio uzbrojony. Niestety, cena znacznie przekraczała 200 tys. zł, co skutecznie odstraszało potencjalnych nabywców. Dziś egzemplarze z początku produkcji z silnikiem 2.5 TDI można kupić za niecałe 40 tys. zł. To bardzo atrakcyjna oferta, tylko czy blisko 10-letni Allroad jest w ogóle wart uwagi? Patrząc na stan karoserii oraz wnętrza - na pewno tak!

Muskularne, ocynkowane nadwozie prezentuje się bardzo solidnie, natomiast kabina zachwyca jakością wykończenia, które mimo upływu lat nie traci blasku. Fotele są wygodne, ilość miejsca z przodu i z tyłu zadowoli nawet rosłych pasażerów, a wyposażenie seryjne jest adekwatne do klasy i charakteru auta. Można liczyć m.in. na: 4 airbagi, EDS, automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę i centralny zamek. Poza tym wiele Allroadów (głównie importowanych) zaopatrzono w skórzaną tapicerkę, reflektory ksenonowe, tempomat i kurtyny powietrzne.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Jednak styl stylem, wyposażenie wyposażeniem, ale od tego kombi wymaga się czegoś więcej niż tylko prezencji - przecież auto ma pozwalać też na jazdę w terenie. Na jakie dodatki można więc liczyć? Plastikowe i metalowe osłony podwozia, wzmocnione opony i hydropneumatyczne zawieszenie, które pozwala na 4-stopniową regulację prześwitu w zakresie od 142 do 208 mm. Natomiast nad trakcją czuwa stały napęd z centralnym, samoblokującym się mechanizmem różnicowym typu torsen - zyskujemy większą stabilność jazdy po śliskiej nawierzchni, a także na ciasnych łukach. Ważna informacja dla maniaków wypadów terenowych: za dopłatą Allroada TDI wyposażano w skrzynię redukcyjną (włączana za pomocą przycisku na lewarku). Dzięki temu Allroad porusza się jak prawdziwy off-roader i naprawdę całkiem nieźle radzi sobie w łatwym terenie. Trzeba jednak pamiętać, że reduktor może być wykorzystywany do prędkości 70
km/h (powyżej 50 km/h rozbrzmiewa sygnał ostrzegawczy). Najważniejsze, że rozbudowany układ przeniesienia napędu okazuje się bardzo trwały, m.in. dlatego, że jest to w pełni mechaniczne rozwiązanie.

Obraz
© (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Zgoła odmiennie sprawuje się silnik 2.5 TDI/179 KM. Problemy z pompami wtryskowymi (kłopoty z modułem sterującym lub nastawnikiem kąta wtrysku), przedwcześnie zużywającymi się wałkami rozrządu, nietrwałymi dźwigienkami i prowadnicami zaworów to tylko kilka z typowych awarii dieslowskiego V6, których naprawy liczone są w tys. złotych. Warto jeszcze wspomnieć o drogiej wymianie napędu rozrządu (zalecana co 120 tys. km; poza ASO: 2-3 tys. zł) oraz stosunkowo kosztownych naprawach przedniego zawieszenia, które niestety niekiedy wymaga doinwestowania. Jednak nawet proste czynności serwisowe w ASO są drogie, co sprawia, że Allroad nie jest tani w eksploatacji.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła