*Samochody rekreacyjno-terenowe już od kilku lat cieszą się dużym powodzeniem. Nic więc dziwnego, że producenci oferują coraz więcej SUV-ów. Co ciekawe – Opel od 2004 r. nie miał przedstawiciela w tym segmencie. Teraz zamierza odrobić zaległości modelem Antara, którego sprzedaż rozpocznie się pod koniec roku. *
W przeciwieństwie do Opla Frontery oferowanego w latach 1991 – 2003, Antara nie ma konstrukcji ramowej, a nadwozie samonośne. To cecha charakterystyczna dostępnych obecnie samochodów rekreacyjno-terenowych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10820/opel-antara-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Większość z nich ma bowiem służyć głównie do jazdy po utwardzonych nawierzchniach i rzadko zapuszczać się na bezdroża, gdzie liczy się sztywność, jaką zapewnia rama.
Antara to seryjny odpowiednik koncepcyjnego 3-drzwiowego modelu Antara GTC, którego premiera odbyła się podczas salonu IAA w rok temu. W wersji produkcyjnej ma jednak pięcioro drzwi, przez co jest bardziej funkcjonalna. W aucie zastosowano tę samą płytę podłogową co w Chevrolecie Captivie (Chevrolet i Opel należą do koncernu General Motors). Wymiarami Antara zbliżona jest do Suzuki Grand Vitary.
Nowy SUV niemieckiej marki ma typowe elementy stylistyczne Opla, takie jak przetłoczenie na masce silnika i osłona chłodnicy z chromowaną listwą i dużym logo. Nowością są boczne wloty powietrza ze zintegrowanymi kierunkowskazami na przednich błotnikach.
Pojemność bagażnika wynosi 370 l. Po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w stosunku 60:40 objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 865 l. Składając dodatkowo oparcie przedniego fotela pasażera samochodem można przewozić przedmioty o długości do 2,63 m przy zamkniętej tylnej klapie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10820/opel-antara-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Od wiosny 2007 r. oferowany będzie także dodatkowy tylny bagażnik Flex-Fix mający postać wysuwanej poza obrys auta platformy pozwalającej na przewożenie np. dwóch rowerów.
W zawieszeniu przednim Antary zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu zawieszenie jest wielowachaczowe. Samochód ma dołączalny napęd tylnej osi. W standardowych warunkach moment obrotowy przenoszony jest na koła przednie, a w razie potrzeby przekazywany na przednią i tylną oś, przy czym maksymalnie na koła tylne może trafić 50 proc. jego wartości.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Początkowo Antara będzie dostępna z trzema umieszczonymi poprzecznie silnikami zbudowanymi w technologii czterozaworowej. Najmocniejszym z nich jest jednostka benzynowa V6 3,2 l/227 KM. Zdaniem przedstawicieli Opla najpopularniejszym silnikiem będzie 2-litrowy turbodiesel z systemem common-rail rozwijający moc 150 KM. W ciągu kilku miesięcy do oferty dołączy jego druga wersja o mocy. 127 KM. Obydwie jednostki wyposażone są standardowo w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Podstawową jednostkę napędową stanowić będzie czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,4 l i mocy 140 KM.
Wrażenia z jazdy
Testowany przez nas egzemplarz Antary należał do serii przedprodukcyjnej, co oznacza, że zanim znajdzie się w salonach zostanie prawdopodobny poddany jeszcze niewielkim modyfikacjom. Samochód miał silnik o pojemności 3,2 l współpracujący z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10820/opel-antara-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mimo, że z danych technicznych wynika, iż jest to dynamiczna jednostka napędowa, to kierowca dynamiki tej nie odczuwa. Być może jest to efektem nieco zbyt wolno reagującej przekładni. Redukcja biegów przebiega za długo, co nie należy do przyjemności, szczególnie w trakcie wyprzedzania. Ilość miejsca z przodu i z tyłu jest wystarczająca, choć z zewnątrz auto wygląda na bardziej przestronne. Widoczność do tyłu jest dobra m.in. dzięki dużym lusterkom zewnętrznym; do przodu ograniczają ją szerokie słupki przednie. Bagażnika ograniczają nadkola wnikająca dość głęboko do środka.
Zawieszenie – co jest charakterystyczne dla Opli – zestrojono stosunkowo twardo. Sprawdza się to w trakcie jazdy szosowej, bo pojazd nie przechyla się na zakrętach. W terenie jest już jednak gorzej. Nierówności nawierzchni są wyraźnie odczuwalne. Warto jednak zwrócić uwagę, że Antara z założenia jest raczej „bulwarówką” niż autem do poruszania się po bezdrożach.
Wybrane dane techniczne:
| Rodzaj silnika | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel |
| --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2405 | 3195 | 1991 | 1991 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min) | 140/5200 | 227/6600 | 127/4000 | 150/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 220/2400 | 297/2400 | 295/1800 | 320/2000 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 8,8* | 13,8 | 10,3/12,1* |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 203* | 166 | 180/178* |
| Pojemność bagażnika (l) | 370 | | | |
| Średnie zużycie paliwa: (l/100 km) | 9,6 | 11,6 | 7,6 | 7,5/8,6 |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 458 x 185 x 170 | | | | * z automatyczną skrzynią biegów