Alpine A110 (2017) - znamy oficjalne dane techniczne

Nareszcie francuski producent ujawnił dane techniczne Alpine A110, które powraca w wielkim stylu na rynek samochodów sportowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alpine
Marcin Łobodziński

O tym samochodzie pisano już niemal wszystko, ale do salonu samochodowego w Genewie utrzymano w tajemnicy jego specyfikację techniczną. Nie było żadnych wycieków, choć krążyło wiele plotek. Teraz mamy już oficjalne informacje.

Sportowe coupé z silnikiem umieszczonym centralnie, dzięki technologii łączenia polegającej na nitowaniu i spawaniu elementów nadwozia i bardzo lekkim materiałom, waży tylko 1080 kg. Rozkład mas pomiędzy osie to 44:56 (przód:tył). Zbiornik paliwa i silnik rozmieszczono po dwóch stronach tylnej osi dla lepszego wyważenia poprzecznego. Kompaktowe wymiary (długość 4198 mm, szerokość 1798, wysokość 1252 mm) oraz duża sztywność, mają zapewniać rzadko spotykaną zwinność na zakrętach oraz lekkość prowadzenia. Jest to jeden z elementów łączących pierwowzór z lat 60. i obecną wersję Alpine A110.

Obraz
© Materiały prasowe | Alpine

Innym jest bardzo czysta forma pod względem aerodynamicznym. Samochód potrafi się rozpędzić do 250 km/h, a dzięki odpowiednio wyprofilowanej, płaskiej podłodze, utrzymuje stabilność w strumieniu powietrza pomimo braku jakichkolwiek spojlerów.

Do napędu posłużyła jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra z turbodoładowaniem, przeprojektowana przez Renault Sport specjalnie do tego modelu. To jeden z niewielu elementów, który nie łączy się historycznie z pierwowzorem. Pierwsze A110 miało największy silnik o pojemności 1,6 litra. Nowa wersja ma za to bliskiego konkurenta w postaci Alfy Romeo 4C, która również jest napędzana jednostką 1.8 Turbo.

Obraz
© Materiały prasowe | Alpine

Co ciekawe, moc jest podobna. Francuskie auto oddaje kierowcy do dyspozycji 252 KM i 320 Nm. Konkurent z Włoch legitymuje się parametrami odpowiednio: 240 KM i 350 Nm. Alfa jest jednak lżejsza i mniejsza. Waży mniej niż tonę. Alpine i tak uzyskało korzystny stosunek masy do mocy na poziomie 4,3 kg. Pozwala to rozpędzić się do100 km/h w 4,5 s.

Silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DCT firmy Getrag, z mokrym sprzęgłem. O rasowy dźwięk podczas przyspieszania i każdej zmiany biegów, dba aktywny układ wydechowy, który można w każdej chwili wyciszyć. Kierowca zrobi to, wybierając odpowiedni program jazdy. Do wyboru jest : Normal, Sport i Track. Zmiana trybu wpływa na ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz wspomnianego dźwięku pracy układu wydechowego.

Obraz
© Materiały prasowe | Alpine

Trzeba im przyznać, że Francuzi potrafią zrobić naprawdę dobre auto sportowe. Dział Renault Sport zachwyca co jakiś czas gorącymi odmianami kompaktów, ale już żaden z nich nie będzie pozycjonowany tak wysoko w całej grupie Renault jak Alpine A110. Warto przypomnieć, że Renault ma długie tradycje budowy samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie. I nie mówię tu wyłącznie o pierwotnym A110, ale na przykład o bardziej współczesnych modelach, jak Renault Clio V6 czy też Renault Spider, który nie odniósł sukcesu rynkowego. Jestem pewien, że Alpine to nie grozi.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła