Alpine A110 (2017) - znamy oficjalne dane techniczne
Nareszcie francuski producent ujawnił dane techniczne Alpine A110, które powraca w wielkim stylu na rynek samochodów sportowych.
O tym samochodzie pisano już niemal wszystko, ale do salonu samochodowego w Genewie utrzymano w tajemnicy jego specyfikację techniczną. Nie było żadnych wycieków, choć krążyło wiele plotek. Teraz mamy już oficjalne informacje.
Sportowe coupé z silnikiem umieszczonym centralnie, dzięki technologii łączenia polegającej na nitowaniu i spawaniu elementów nadwozia i bardzo lekkim materiałom, waży tylko 1080 kg. Rozkład mas pomiędzy osie to 44:56 (przód:tył). Zbiornik paliwa i silnik rozmieszczono po dwóch stronach tylnej osi dla lepszego wyważenia poprzecznego. Kompaktowe wymiary (długość 4198 mm, szerokość 1798, wysokość 1252 mm) oraz duża sztywność, mają zapewniać rzadko spotykaną zwinność na zakrętach oraz lekkość prowadzenia. Jest to jeden z elementów łączących pierwowzór z lat 60. i obecną wersję Alpine A110.
Innym jest bardzo czysta forma pod względem aerodynamicznym. Samochód potrafi się rozpędzić do 250 km/h, a dzięki odpowiednio wyprofilowanej, płaskiej podłodze, utrzymuje stabilność w strumieniu powietrza pomimo braku jakichkolwiek spojlerów.
Do napędu posłużyła jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra z turbodoładowaniem, przeprojektowana przez Renault Sport specjalnie do tego modelu. To jeden z niewielu elementów, który nie łączy się historycznie z pierwowzorem. Pierwsze A110 miało największy silnik o pojemności 1,6 litra. Nowa wersja ma za to bliskiego konkurenta w postaci Alfy Romeo 4C, która również jest napędzana jednostką 1.8 Turbo.
Co ciekawe, moc jest podobna. Francuskie auto oddaje kierowcy do dyspozycji 252 KM i 320 Nm. Konkurent z Włoch legitymuje się parametrami odpowiednio: 240 KM i 350 Nm. Alfa jest jednak lżejsza i mniejsza. Waży mniej niż tonę. Alpine i tak uzyskało korzystny stosunek masy do mocy na poziomie 4,3 kg. Pozwala to rozpędzić się do100 km/h w 4,5 s.
Silnik współpracuje z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DCT firmy Getrag, z mokrym sprzęgłem. O rasowy dźwięk podczas przyspieszania i każdej zmiany biegów, dba aktywny układ wydechowy, który można w każdej chwili wyciszyć. Kierowca zrobi to, wybierając odpowiedni program jazdy. Do wyboru jest : Normal, Sport i Track. Zmiana trybu wpływa na ustawienia silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, systemu ESC oraz wspomnianego dźwięku pracy układu wydechowego.
Trzeba im przyznać, że Francuzi potrafią zrobić naprawdę dobre auto sportowe. Dział Renault Sport zachwyca co jakiś czas gorącymi odmianami kompaktów, ale już żaden z nich nie będzie pozycjonowany tak wysoko w całej grupie Renault jak Alpine A110. Warto przypomnieć, że Renault ma długie tradycje budowy samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie. I nie mówię tu wyłącznie o pierwotnym A110, ale na przykład o bardziej współczesnych modelach, jak Renault Clio V6 czy też Renault Spider, który nie odniósł sukcesu rynkowego. Jestem pewien, że Alpine to nie grozi.