A2: Chińczycy zrezygnowali, dokończy debiutant?

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Kiedy chińska firma Covec nie dotrzymała warunków umowy na budowę 20-kilometrowego odcinka autostrady A2, wiadomo było, że ze zbudowanie tej drogi przed Euro 2012 będzie nie lada sztuką. Teraz okazuje się, że A2 dokończyć ma firma, która samodzielnie nigdy nie budowała drogi. Polacy mają fantazję.

Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS) zostały wybrane przez GDDKiA do wyłącznych negocjacji dotyczących dokończenia 20-kilometrowy odcinek autostrady A2 Łódź-Warszawa. Polsko-czesko-niemieckie konsorcjum nigdy jednak samodzielnie nie budowało dróg - informuje Dziennik Gazeta Prawna. DSS pobiło polski oddział austriackiego Strabagu, szwedzką Skanska i kontrolowaną przez Francuzów Eurovię.

Wcześniej DSS była podwykonawcą chińskiego konsorcjum Covec, wyrzuconego z budowy A2. Debiutanta wesprze niemiecki gigant - koncern Max Boegl oraz czeska firma - Boegl&Krysl. Według dziennika DSS będzie chciał za budowę odcinka o ponad 100 mln zł więcej niż chiński poprzednik i usiądzie do negocjacji z ceną 650 mln zł.

Debiutantowi nie będzie jednak łatwo. Jak podaje Gazeta Wyborcza, polskie firmy, którym chińskie konsorcjum Covec zalega ze spłatą długów grożą, że nie wpuszczą na budowę nowego wykonawcy. Zadłużenie chińskiej firmy względem podwykonawców sięga 117 mln zł. Po zerwaniu kontraktu za zaległości odpowiada też GDDKiA, ale tylko wobec podwykonawców i dostawców, których Covec zgłosił. Chińczycy zrobili tak jedynie w przypadku części podwykonawców; pozostałych nie zarejestrowali. Po miliony złotych zgłosiło się już 25 przedsiębiorstw spoza listy. Na pieniądze z GDDKiA nie mają co liczyć.

Wygląda więc na to, że niezależnie od pogody na budowie autostrady A2 to lato będzie gorące.

tb/

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025