Trwa ładowanie...

A czy ty kontrolujesz ciśnienie?

A czy ty kontrolujesz ciśnienie?Źródło: zdjęcie producenta
d2r6ih9
d2r6ih9

Jedna trzecia kierowców nie wie ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach ich samochodów, a nawet jeśli wiedzą, to nie sprawdzają. Aż 71 proc. spośród 14 tysięcy pojazdów skontrolowanych dwa lata temu na zlecenie znanego producenta opon nie spełniało przewidzianych norm. Na ile stan opon samochodowych zagraża naszemu bezpieczeństwu?

Zazwyczaj wiemy, że zużyte i źle napompowane ogumienie wydłuża drogę hamowania, osłabia przyczepność do jezdni i zmniejsza komfort jazdy. Jednak nie wszyscy biorą pod uwagę zwiększenie zużycia paliwa, szybsze ścieranie się opon, czy ryzyko pęknięcia gumy w czasie jazdy.

Za bardzo napompowana opona ma mniejszy kontakt z jezdnią, więc zwiększa ryzyko poślizgu. Szybciej zużywa się wtedy środkowa część bieżnika i wyraźnie pogarsza amortyzację. Za niskie ciśnienie powoduje szybsze zużywanie boków opon i nadmierne rozgrzewanie gumy, utrudnia panowanie nad pojazdem oraz zwiększa zużycie paliwa.

Czasem opona zużywa się nieregularnie. Niełatwo to zobaczyć, ale można poznać po regularnym miękkim stuku jaki wydaje uszkodzone koło. To najczęściej skutek złego wyważenia. Lekceważenie objawu doprowadzi z czasem do odsłonięcia i przerwania osnowy. Pamiętajmy, że na nierównych drogach, w ogólnym hałasie, ostrzegawcze sygnały mogą dotrzeć do kierowcy zbyt późno. Dla tego lepiej zlecać co pewien czas kontrolę opon w specjalistycznym serwisie.

d2r6ih9

Dobrym zwyczajem jest regularne sprawdzanie ciśnienia, najlepiej co miesiąc i dodatkowo przed długą podróżą. Dla osób leniwych i zamożnych wymyślono tu ułatwienie - czujniki ciśnienia. Stosowane w nich rozwiązania analizują prędkość obrotową kół albo mierzą ciśnienie bezpośrednio wewnątrz opon. Sprawdzając ciśnienie nie zapominajmy o kole zapasowym!

Wiele serwisów specjalistycznych proponuje pompowanie kół azotem zamiast powietrzem. Ten obojętny dla środowiska gaz ma duże cząsteczki, co powoduje wolniejsze ulatnianie się zawartości przez porowatą gumę. Azot w odróżnieniu od zawartego w powietrzu tlenu nie tworzy pary wodnej, a to przedłuża żywotność opon.

- Każdy kierowca powinien umieć ocenić ogólny stan opon. Głębokość bieżnika, która nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm łatwo oszacować przed codziennym uruchomieniem silnika. Delikatne przesunięcie dłonią po powierzchni jezdnej pozwoli wyczuć nierównomierne zużycie - mówi Tomasz Korczyński z pomocy drogowej Assistance 24h - najlepiej jednak zlecać co pewien czas ocenę stanu w warsztacie, np. podczas czekającej nas wkrótce wymiany opon z zimowych na letnie.

d2r6ih9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2r6ih9
Więcej tematów