A czy ty kontrolujesz ciśnienie?

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Jedna trzecia kierowców nie wie ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach ich samochodów, a nawet jeśli wiedzą, to nie sprawdzają. Aż 71 proc. spośród 14 tysięcy pojazdów skontrolowanych dwa lata temu na zlecenie znanego producenta opon nie spełniało przewidzianych norm. Na ile stan opon samochodowych zagraża naszemu bezpieczeństwu?

Zazwyczaj wiemy, że zużyte i źle napompowane ogumienie wydłuża drogę hamowania, osłabia przyczepność do jezdni i zmniejsza komfort jazdy. Jednak nie wszyscy biorą pod uwagę zwiększenie zużycia paliwa, szybsze ścieranie się opon, czy ryzyko pęknięcia gumy w czasie jazdy.

Za bardzo napompowana opona ma mniejszy kontakt z jezdnią, więc zwiększa ryzyko poślizgu. Szybciej zużywa się wtedy środkowa część bieżnika i wyraźnie pogarsza amortyzację. Za niskie ciśnienie powoduje szybsze zużywanie boków opon i nadmierne rozgrzewanie gumy, utrudnia panowanie nad pojazdem oraz zwiększa zużycie paliwa.

Czasem opona zużywa się nieregularnie. Niełatwo to zobaczyć, ale można poznać po regularnym miękkim stuku jaki wydaje uszkodzone koło. To najczęściej skutek złego wyważenia. Lekceważenie objawu doprowadzi z czasem do odsłonięcia i przerwania osnowy. Pamiętajmy, że na nierównych drogach, w ogólnym hałasie, ostrzegawcze sygnały mogą dotrzeć do kierowcy zbyt późno. Dla tego lepiej zlecać co pewien czas kontrolę opon w specjalistycznym serwisie.

Dobrym zwyczajem jest regularne sprawdzanie ciśnienia, najlepiej co miesiąc i dodatkowo przed długą podróżą. Dla osób leniwych i zamożnych wymyślono tu ułatwienie - czujniki ciśnienia. Stosowane w nich rozwiązania analizują prędkość obrotową kół albo mierzą ciśnienie bezpośrednio wewnątrz opon. Sprawdzając ciśnienie nie zapominajmy o kole zapasowym!

Wiele serwisów specjalistycznych proponuje pompowanie kół azotem zamiast powietrzem. Ten obojętny dla środowiska gaz ma duże cząsteczki, co powoduje wolniejsze ulatnianie się zawartości przez porowatą gumę. Azot w odróżnieniu od zawartego w powietrzu tlenu nie tworzy pary wodnej, a to przedłuża żywotność opon.

- Każdy kierowca powinien umieć ocenić ogólny stan opon. Głębokość bieżnika, która nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm łatwo oszacować przed codziennym uruchomieniem silnika. Delikatne przesunięcie dłonią po powierzchni jezdnej pozwoli wyczuć nierównomierne zużycie - mówi Tomasz Korczyński z pomocy drogowej Assistance 24h - najlepiej jednak zlecać co pewien czas ocenę stanu w warsztacie, np. podczas czekającej nas wkrótce wymiany opon z zimowych na letnie.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025