90 proc. polskich kierowców zapina pasy bezpieczeństwa

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

90 proc. Polaków podczas jazdy samochodem osobowym zapina pasy bezpieczeństwa - wynika z badań przeprowadzonych w 2014 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. To o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

To, jak Polacy korzystają z urządzeń poprawiających bezpieczeństwo w autach, zbadali specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego we współpracy z jedną z firm konsultingowych. W 86 punktach pomiarowych na terenie 16 województw, od 15 września do 7 listopada 2014 r., sprawdzili ponad 100 tys. aut i ich pasażerów. W 2014 r. wskaźnik stosowania pasów bezpieczeństwa w samochodach osobowych wyniósł 90 proc. i był o 10 punktów proc. wyższy niż w 2013 r. i o 16 punktów proc. wyższy niż w 2008 r.

Zapięte pasy bezpieczeństwa miało 93 proc. kierujących, 94 proc. pasażerów z przodu oraz 71 proc. pasażerów z tyłu. Nieco częściej pasy stosowały kobiety niż mężczyźni (94 proc. w porównaniu do 92 proc.). Najczęściej pasy zapinały osoby w wieku 25-60 lat, najrzadziej zapięte były dzieci w wieku do 17 lat. Najczęściej pasy bezpieczeństwa stosowali kierujący i pasażerowie samochodów osobowych na drogach o podwyższonym standardzie, a więc na drogach ekspresowych i autostradach. Na drogach krajowych i w stolicach województw pasy stosowano dużo częściej niż na drogach powiatowych (93 proc. w porównaniu do 86 proc.). Nie zanotowano istotnych różnic pomiędzy obszarem zabudowanym i niezabudowanym - podkreślono w badaniu.

Najczęściej pasy zapinają mieszkańcy północno-zachodniej Polski, a najrzadziej regionów południowo-wschodnich. Najczęściej pasy bezpieczeństwa zapinają mieszkańcy w województwach: lubuskim, łódzkim, opolskim i warmińsko-mazurskim (98 proc.). Najniższy wskaźnik zanotowano w województwach: lubelskim (83 proc.), podkarpackim (86 proc.) oraz podlaskim (87 proc.). Nieco lepsze wskaźniki miały miejsce w stolicach województw. Pasy najczęściej zapinali mieszkańcy Olsztyna, Zielonej Góry, Łodzi i Opola (98 proc.), a najrzadziej Lublina (86 proc.) oraz Rzeszowa (87 proc.). Pasy rzadziej zapinają kierowcy i pasażerowie pojazdów innych niż samochody osobowe: samochodów dostawczych - 78 proc., samochodów ciężarowych - 72 proc.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Z badania wynika, że z każdym rokiem przybywa również małych pasażerów podróżujących w fotelikach. 89 proc. dzieci jest przewożonych w Polsce w fotelikach samochodowych lub
przy użyciu innych zabezpieczeń. W porównaniu do badań z 2013 r. odsetek ten wzrósł o 4 proc. Był on najwyższy w grupie dzieci w wieku do 3 lat i wyniósł 95 proc., wśród dzieci w wieku 4-7 lat - 92 proc. i w grupie dużych dzieci w wieku 8-12 lat - 86 proc.

Z badań wynika, że w przypadku fotelików najmniej dzieci jeździ w nich na drogach powiatowych (80 proc.), a najwięcej na ekspresowych (100 proc.) i autostradach (96 proc.). Najczęściej foteliki były stosowane w województwie zachodniopomorskim (100 proc.), a najrzadziej w województwie śląskim (79 proc.).

"Wskaźnik stosowania urządzeń zabezpieczających dzieci jest coraz większy, co nie zwalnia instytucji, organizacji rządowych i pozarządowych oraz innych podmiotów z podejmowania działań legislacyjnych, edukacyjnych, konstrukcyjnych itd. w celu uzyskiwania coraz lepszych rezultatów w tym zakresie" - podkreślono w podsumowaniu. Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025