9 najciekawszych gadżetów we współczesnych autach

None

Obraz

/ 9Parkowanie

Obraz
© zdjęcie producenta

To koszmar wielu kierowców - wystarczy, że spytacie o to dowolną, jeżdżącą samochodem kobietę. Choć wielu mężczyzn również nie pała do tego manewru zbytnią miłością. Asystent parkowania zrobi za Was prawie wszystko! Podjeżdżacie do miejsca w którym chcecie zaparkować, auto samo zbada, czy w danej luce jest wystarczająco dużo miejsca, poinformuje o tym, po czym wystarczy wrzucić odpowiedni bieg (wsteczny lub pierwszy) i... puszczamy kierownicę. System sam będzie za nas nią kręcić, my tylko operujemy pedałami gazu i hamulca. Mieścić się możemy w naprawdę niewielkich miejscach parkingowych, w zasadzie "na styk". Zarówno prostopadle, jak i równolegle. Warto też wspomnieć o czujnikach parkowania, które również były ważnym wynalazkiem, ułatwiającym parkowanie.

sj/mw/mw

/ 9Bezkluczykowy system otwierania auta

Obraz
© zdjęcie producenta

Pamiętacie czasy, kiedy wchodzenie do samochodu polegało na bieganiu wokół i otwieraniu wszystkich drzwi? Sposób numer dwa, to wejście kierowcy do auta i gimnastyka z zabawą w podnoszenie "grzybków" od wewnątrz. Później przyszła pora na zamek centralny - zbawienny wynalazek! Kilka lat później otrzymujemy zamek centralny z pilotem. Wydawało się, że to już szczyt lenistwa. Jednak nie. Od kilku lat mamy system bezkluczykowego otwierania samochodu. Auto wyczuwa kiedy zbliżamy się z kluczykiem i samo odblokowuje zamki w drzwiach. Analogicznie wygląda zamykanie auta. Oddalamy się i zamki same się ryglują. Również nie musimy używać kluczyka do rozruchu samochodu, często wystarcza już tylko przycisk "start engine".

/ 9Polecenia głosowe

Obraz
© zdjęcie producenta

W przeciągu kilkudziesięciu ostatnich lat w samochodach znalazło się tyle dodatkowych przycisków, że ich opanowanie zajmowało coraz więcej czasu. W dodatku, w procesie prowadzenia samochodu, nie mamy czasu na szukanie i grzebanie przy konsoli środkowej. Z czasem niektóre najbardziej przydatne przyciski znalazły się na kierownicy. Kolejnym etapem były systemy "jednego przycisku", jak te najbardziej znane, czyli iDrive w BMW i MMI z Audi. To jednak nie rozwiązuje problemu. Dlatego od jakiegoś czasu widać intensywne prace nad systemem poleceń głosowych. Wiele funkcji samochodu można już dzisiaj kontrolować wyłącznie głosem. Działa to dość prosto, wydajemy polecenie systemowi, a ten reaguje, włączając, bądź wyłączając określoną funkcję - klimatyzację, radio, telefon, itp. Oczywiście, obecnie nie jest to jeszcze idealne rozwiązanie, rozpoznawanie głosu człowieka sprawia często komputerom nie lada problem. Jednak wierzymy, że z czasem dogadamy się z maszynami. Całkowicie, za pomocą myśli...

/ 9Multimedia

Obraz
© zdjęcie producenta

Filmy w aucie? Dzisiaj to niemal norma. Pora na kilka gadżetów multimedialnych. Oglądanie telewizji w samochodzie udawało się do tej pory jedynie rodzinie Jetsonów ze starej kreskówki. Teraz niektórzy producenci oferują już nie tylko systemy DVD, ale też możliwość odbioru telewizji. Aby przeszkodzić kierowcy w oglądaniu ruchomych obrazków, systemy wyłączają się podczas jazdy, bądź ich ekrany są tak skonstruowane, by w czasie jazdy kierowca nie miał możliwości dostrzeżenia obrazu. Nawigacja, która zagościła w naszych samochodach również stała się niemal obowiązkowa.

/ 9MP3 i Surround

Obraz
© zdjęcie producenta

Istnieje wiele metod słuchania muzyki w formacie MP3 w waszym samochodzie. Możemy podłączyć odtwarzacz MP3 do gniazdka, odtwarzać z płyty lub wykorzystywać inne sposoby, takie jak zainstalowane złącze pod iPoda. Do tego możliwości dźwiękowe we współczesnych autach nie przypominają już starych i rzężących głośników sprzed kilkudziesięciu lat. Surround sound to rozwinięcie wcześniejszej stereofonii. Pozwala na odtwarzanie większej liczby kanałów dźwiękowych. Dodatkowe głośniki (po bokach oraz z tyłu) pozwalają na zwiększenie poczucia "otoczenia dźwiękiem". Podłączenie do sieci WWW też już nie stanowi problemu. Można powiedzieć, że współczesne auta to komputery z funkcją podróżowania.

/ 9Poduszki powietrzne

Obraz
© zdjęcie producenta

Znane już od jakiegoś czasu airbagi na dobre weszły do naszych samochodów. Jeszcze na początku lat 90. uznawane za dobro luksusowe i bardziej gadżet niż faktycznie działający system bezpieczeństwa, dziś stały się wymogiem koniecznym, a ich liczba znacząco wzrosła. Jak one działają? W skrócie, poduszka powietrzna przejmuje część siły uderzenia na siebie oraz uniemożliwia zetknięcie się ciała kierowcy oraz pasażerów z twardymi elementami samochodu. Początkowo znaliśmy tylko poduszkę w kierownicy. Obecnie poduszek jest coraz więcej - czołowe, boczne, kurtyny powietrzne, kolanowe. W opracowaniu są także poduszki chroniące pieszych. To wynalazek porównywalny do wynalezienia 3-punktowych pasów bezpieczeństwa w połowie XX wieku.

/ 9Lane assist

Obraz
© zdjęcie producenta

Podczas jazdy nie zawsze zachowujemy odpowiednią uwagę. Czasem się zamyślimy, czasem zagapimy, a nawet przyśniemy. System informujący o niekontrolowanym opuszczeniu pasa ruchu to już dobrze znany element w wielu nowych samochodach. Zwykle odbywa się to w następujący sposób. Kamery, czujniki umieszczone po bokach auta (najczęściej w lusterkach) stale badają, czy linia nie została przekroczona. Jeżeli nie poinformujemy o tym systemu przez włączenie kierunkowskazu, samochód nas ostrzeże (np. drganiami fotela czy kierownicy), a niekiedy nawet sam wykona korektę i skieruje pojazd na prawidłowy pas. Zaliczyć do tego typu rozwiązań możemy również aktywne tempomaty, które same przyspieszają, same hamują, a przed kolizją zadbają o nasze bezpieczeństwo oraz systemy ABS i ESP zabezpieczające nas, przeciętnych kierowców przed błędami i niekontrolowanymi poślizgami. Każde z nich jest swoistym krokiem ku całkowitemu bezpieczeństwu.

/ 9Napęd hybrydowy

Obraz
© zdjęcie producenta

Ceny paliw rosną, na stacjach płacimy coraz więcej za coraz mniej przejechanych kilometrów. Jednak i na to producenci znajdują rozwiązanie. Jest kilka sposobów na poradzenie sobie z koncernami paliwowymi. Hitem ostatniej dekady jest napęd hybrydowy. Jego działanie sprowadza się do tego, że konwencjonalna jednostka wspomagana jest przez silnik, bądź silniki elektryczne. Proste? Niekoniecznie. Aktualnie baterie nie są jeszcze wystarczająco pojemne, a podróż na samych bateriach to zaledwie kilkanaście kilometrów. Do czasu, aż pojemność baterii nie będzie znacznie większa, hybrydy będą tylko półśrodkiem. Owszem, nieco zmniejszając zużycie paliwa, ale tylko "nieco". Największy sukces na tym polu odniosła Toyota Prius, która dość brzydką i mało efektywną hybrydę potrafiła przekuć w prawdziwy sukces medialny i ekonomiczny. Do hybryd będzie należeć najbliższa przyszłość. Do czasu aż...

/ 9Napęd elektryczny

Obraz
© zdjęcie producenta

To będzie, a w zasadzie to już jest prawdziwa rewolucja. Czy Wam się to podoba, czy nie - samochody napędzane bateriami, za pomocą silników elektrycznych to główny cel większości liczących się producentów motoryzacyjnych na świecie. Nie ma roku, aby na rynku nie debiutowało kilka modeli elektrycznych. W pełni zasilanych prądem, albo aut łączących w sobie silnik konwencjonalny, elektryczny oraz baterie. Niedawno nawet Rolls-Royce przyłączył się do tego zielonego grona. Powstała nawet sportowa Tesla Roadster. Mało tego, istnieją firmy, które mogą przemienić Twoje stare auto w pojazd całkowicie elektryczny. Oczywiście jakość, wydajność i osiągi tych modeli można porównać z jakością, wydajnością i osiągami pierwszych samochodów spalinowych sprzed 100 lat. Najprościej rzecz ujmując: są mizerne. Czekamy zatem na rozwój tej technologii, która z pewnością za kilkanaście lat stanie się nudną codziennością. Czekamy też na kolejne gadżety, bo samochody od dawna są czymś więcej, niż tylko zwykłymi środkami transportu...

sj/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy