7 alternatyw dla zniechęconych do diesli

Diesel jest passe. Ale ekologia i oszczędzanie nie. Co zatem wybrać, jeśli afera Volkswagena nie pozwala ci już patrzeć na samochody z silnikiem wysokoprężnym? Oto kilka propozycji do rozważenia.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Walasek/REPORTER

/ 87 propozycji dla tych, którzy znienawidzili diesla

Obraz
© Jakub Walasek/REPORTER

Samochody z silnikami wysokoprężnymi są w Europie wszechobecne. Ich promocją zajęła się sama Unia Europejska, która rekomendowała ich zakup jako oszczędniejszych, tańszych i równie proekologicznych, co auta benzynowe. Niestety nie wszystko ułożyło się po myśli urzędników. Zwiększony popyt na olej napędowy spowodował wzrost jego cen, eksploatacja nowoczesnych diesli wcale nie okazała się najtańsza, a kwestię ich czystości dosyć skutecznie zobrazował Volkswagen.

Jednym z popularniejszych modeli w naszym kraju jest Skoda Octavia, która - będąc produktem koncernu VAG - także została obdarowana silnikiem wysokoprężnym serii EA 189. W wersji 1,6 TDI o mocy 110 KM z manualną skrzynią biegów i w bazowym wyposażeniu, w salonie kosztuje ok. 75 000 zł. Średnie spalanie w jej przypadku, producent określił na 3,8 l/100 km, natomiast poziom emisji dwutlenku węgla na 100 g/km. Poziom emisji tlenków azotu nie jest podawany. 100 km/h zobaczymy na prędkościomierzu po 12,2 sek.

Jeśli ta wersja odpada z racji dieslowskiej afery, to może uda się znaleźć dla niej alternatywę?

/ 8Skoda Octavia 1.4 TSI

Obraz
© Materiały prasowe

W tym samym salonie Skody możemy się skierować do narożnika, w którym ustawiono Octavię w wersji benzynowej, z fabryczną instalacją gazową.

Niestety już na samym wstępie czeka nas dopłata ok. 4000 zł, bo tyle różni te dwie wersje bazowe modelu. Według danych kupujemy samochód z silnikiem o poj. 1,4 l, wspomaganym turbiną i rozwijającym moc 110 KM, który osiąga "setkę" w 10,9 sek. Wyposażono go także w systemy Start-Stop i odzyskiwania energii podczas hamowania. Auto spełnia normę emisji spalin Euro6. Dane producenta informują, że średnie zużycie paliwa wynosi 5,3 l, natomiast emisja CO2 to 124 g/km.

/ 8Abarth 500

Obraz
© Materiały prasowe

Zwykłe auto z silnikiem benzynowym?

No, może nie do końca takie zwykłe, bo za 76 000 zł można zasiąść za kierownicą Abartha 500 ze stajni Fiata. Zdecydowanie inne wymiary i deficyt miejsca w porównaniu z Octavią. Ale 140 KM z silnika 1.4, 7,9 s do 100 km/h i maksymalna prędkość 205 km/h mogą przemawiać do wyobraźni. Automatyczna skrzynia biegów jest w tej wersji standardem. Średnie spalanie na poziomie 6,5 l/100 km i emisja CO2 wynosząca 155 g/km.

/ 8Toyota Auris

Obraz
© Materiały prasowe

A może samochód hybrydowy?

W klasie kompaktowej Toyota proponuje Aurisa. Auto bazowo lepiej wyposażone niż wspomniana Octavia, napędzane zespołem silników benzynowego i elektrycznego. Łącznie oferują moc 136 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 10,9 sek. Skrzynia biegów to bezstopniowy automat CVT. Niestety, bazowa cena Aurisa Hybrid to wydatek 85 tys. złotych. Średnie spalanie producent określił na 3,8 l/100 km, natomiast emisja dwutlenku węgla nie przekracza 87 g/100 km.

/ 8Nissan Leaf

Obraz
© Materiały prasowe

Zero emisji spalin?

Elektryczny Nissan Leaf spełni warunek proekologiczności w 100 procentach. 109-konny kompakt japońskiego producenta oferowany jest u nas w jednej tylko wersji. Zapłacić za nią trzeba ponad 126 tys. złotych. Zasięg przy pełnym naładowaniu baterii to niecałe 200 km. Prędkość maksymalna - 140 km/h, a 100 km/h auto osiąga po 11,5 sek. Zużycie paliwa - 0 l/100 km, emisja CO2 - 0 g/km

/ 8BMW i3

Obraz
© Materiały prasowe

BMW i3 to druga propozycja pojazdu o zerowej emisji spalin.

Poprzeczka cenowa w tym momencie sięga jednak 153 tys. złotych. 170 KM uzyskiwane tylko z silnika elektrycznego. Prędkość maksymalna to 150 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,2 sek. Karbonowe nadwozie osadzone na aluminiowym podwoziu. Po dopłaceniu 20 tys. złotych można wybrać wersję hybrydową, z benzynowym silnikiem 650 ccm.

/ 8Vespa EA 946

Obraz
© Materiały prasowe

Oszczędniej?

Jeżeli priorytetem będzie poziom spalania, a 3,8 l/100 km oferowane przez Octavię TDI barierą nie do przekroczenia, to z pomocą przyjść może Vespa Emporio Armani. Model 946 z czterosuwowym silnikiem 125 ccm, zadowala się średnią dawką na poziomie 3,1 l/100 km. Prędkość maksymalna to 93 km/h, a emisja CO2 wynosi 46,6 g/km.

/ 8M55 Bike Terminus

Obraz
© Materiały prasowe

To kolejna w zestawieniu hybryda.

Rower z napędem elektrycznym, wyprodukowany przez firmę M55 z Budapesztu. Rama z aluminium 7075, w pełni amortyzowana za pomocą podzespołów firmy Fox. Do tego elektryczny motor o mocy (w zależności od wyboru) od 250 do 2000 W i akumulator litowo-jonowy. Hamulce z pływającymi zaciskami Brembo. Maksymalna prędkość oscyluje (w zależności od możliwości kierowcy i wybranego zestawu zębatek) od 40 do 65 km/h. Brak zanieczyszczeń, poza dwutlenkiem węgla wydychanym przez kierującego. Cena rozpoczyna się od 113 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła