5 najczęściej popełnianych błędów podczas używania manualnej skrzyni biegów

Obraz
Źródło zdjęć: © Autokult.pl
Filip Buliński

/ 6Czego nie robić z manualnymi skrzyniami biegów

Obraz
© Autokult.pl

Mimo rosnącej popularności skrzyń automatycznych, na polskich drogach wciąż zdecydowanie dominują samochody z przekładnią manualną. Choć ich prawidłowej obsługi każdy uczy się jeszcze podczas kursu na prawo jazdy, z czasem nabieramy wiele złych nawyków, które długofalowo mogą prowadzić do szybszego zużycia podzespołów, a co za tym idzie, często kosztownych napraw. Oto 5 najczęściej popełnianych błędów, podczas jazdy autem z ręczną skrzynią biegów

/ 6Postój z wciśniętym sprzęgłem

Obraz
© Adam Burakowski/REPORTER | Adam Burakowski/REPORTER

Po zatrzymaniu na czerwonym świetle trzymasz wciśnięte sprzęgło i włączony bieg? Błąd. Wiele osób tłumaczy to chęcią szybszego ruszenia po zmianie sygnalizacji na zielone. Niestety takie zachowanie nie tylko męczy lewą nogę, ale przede wszystkim powoduje szybsze zużywanie łożyska oporowego (zwanego też wyciskowym), które jest poddawane niepotrzebnemu obciążeniu. Zamiast tego lepiej obserwować np. światła dla przejściu dla pieszych i w odpowiednim momencie przygotować się do jazdy.

/ 6Jazda na półsprzęgle

Obraz
© Autokult.pl

Z jazdą na półsprzęgle możemy spotkać się najczęściej w 2 przypadkach – podczas jazdy w korku oraz w momencie, gdy chcemy utrzymać samochód na wzniesieniu bez używania hamulców. Szczególnie drugi przypadek jest szkodliwy dla podzespołów. Gdy puścimy tylko częściowo sprzęgło tak, aby samochód nie stoczył się do tyłu, ale też nie ruszył pod górę, tarcza dociskowa obraca się z inną prędkością od tarczy sprzęgła, co powoduje jego niepotrzebne obciążenie i w efekcie nadmierne ścieranie. O wiele lepszym rozwiązaniem na utrzymanie samochodu na wzniesieniu jest hamulec nożny lub ręczny. Coraz częściej w nowych samochodach pojawia się także system Auto Hold, który automatycznie po zatrzymaniu zapobiega toczeniu.

/ 6Opieranie nogi na sprzęgle

Obraz
© East News | Piotr Kamionka/REPORTER

W każdym nowym samochodzie, obok zestawu pedałów możemy znaleźć podnóżek. To właśnie na nim powinna spoczywać nasza stopa, jeśli akurat nie używamy sprzęgła do ruszenia lub zmiany biegów. W przeciwnym razie delikatny nacisk, który noga wywiera na pedale, sprawia, że sprzęgło może być nie do końca połączone. W efekcie doprowadzi to do szybszego zużycia nie tylko samej tarczy sprzęgła, ale także łożyska oporowego.

/ 6Trzymanie dłoni na drążku zmiany biegów

Obraz
© Materiały prasowe

Wbrew pozorom złą manierą (z którą sam staram się walczyć) jest traktowanie drążka zmiany biegów jako przedłużenia podłokietnika. Nacisk, jaki wywieramy na dźwignię, jest przenoszony na widełki skrzyni biegów, które w wyniku większego tarcia ulegają szybszemu zużyciu. W efekcie biegi będą wchodziły mniej precyzyjnie, a w skrajnych przypadkach może dojść do uniemożliwienia włączenia danego biegu. Naprawa z pewnością będzie kosztowna.

/ 6Przyspieszanie na niskich obrotach

Obraz
© Autokult.pl | Marcin Łobodziński

Często kierowcom podczas manewru wyprzedzania nie chce się sięgać do lewarka w celu zredukowania biegu. Efektem jest przyspieszanie na niskich obrotach, co powoduje nie tylko wydłużenie czasu manewru, ale także niepotrzebne poddawanie silnika większemu obciążeniu. Redukcja nie tylko pozwoli pracować silnikowi na optymalnych obrotach, ale zapewni nam na szybsze, a tym samym bezpieczniejsze zakończenie manewru.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro