10 marek, które słono liczą sobie za serwis
Prędzej czy później każdy z kierowców trafi swoim samochodem do serwisu. Najpierw do autoryzowanego, gdzie dostanie odpowiedni rachunek. To koszt, który raczej rzadko bierze się pod uwagę, wybierając swój wymarzony pojazd. A okazuje się, że warto się nad tym zastanowić, bo niestety ceny części i usług mocno wahają się, w zależności od marki. Oto zestawienie 10 z nich, które od swoich klientów będą chciały najwięcej pieniędzy za obsługę serwisową.
10 marek, które słono liczą sobie za serwis
Prędzej czy później każdy z kierowców trafi swoim samochodem do serwisu. Najpierw do autoryzowanego, gdzie dostanie odpowiedni rachunek. To koszt, który raczej rzadko bierze się pod uwagę, wybierając swój wymarzony pojazd. A okazuje się, że warto się nad tym zastanowić, bo niestety ceny części i usług mocno wahają się, w zależności od marki.
Warranty Direct, brytyjska firma zajmująca się dostawą ubezpieczeń, przede wszystkim dla samochodów używanych, przygotowała raport o średnim koszcie serwisowania pojazdu. Wyniki badań, które objęły 5-letni okres eksploatacji auta i 50 tys. umów ubezpieczeniowych, nie powinny być zaskoczeniem. Im droższa i bardziej prestiżowa marka, tym większe pieniądze trzeba później zostawić w jej sieci obsługi. Ale są także producenci aut raczej popularnych, którzy przynajmniej w tym wypadku chcą dorównać finansowej ekstraklasie.
Na kolejnych stronach przedstawimy dziesięciu producentów, którzy za serwis swoich modeli zażądają najwięcej pieniędzy.
10. Land Rover
Brytyjsko-indyjski producent (firma Jaguar Land Rover należy do koncernu Tata Motors) specjalizuje się w produkcji samochodów z napędem na 4 koła. Wytwarzane od 1948 roku auta tej marki to legenda off-roadu i chyba mało kto nie kojarzy charakterystycznych terenówek przemierzających bezdroża całego świata. Teraz jednak skupia się bardziej na oferowaniu ekskluzywnych aut typu SUV niż terenówek, których reprezentantem pozostał model Defender.
Według WD średni koszt serwisowania samochodu tej marki to 429,65 GBP (ok. 2400 zł)
9. BMW
Polskie społeczeństwo kiedyś rozszyfrowało akronim niemieckiej marki jako Będziesz Miał Wydatki. Okazuje się, że jadąc do serwisu owszem. Duża gama samochodów z wyższej półki, naszpikowanych elektroniką i wysublimowanymi systemami pociąga za sobą konkretne koszty.
Specjaliści z Warranty Direct wyliczyli, że korzystając z autoryzowanej obsługi trzeba średnio pozostawić w kasie firmy 443, 51 GBP (ok. 2500 zł).
8. Subaru
To chyba troszkę zaskakujące w przypadku japońskiej firmy. Raczej nie jest kojarzona z samochodami z czubka tabeli cenowej, bardziej ze swoją sportową historią (w przypadku Imprezy WRX STi, ale to faktycznie model nie należący do najtańszych). Wychodzi jednak na to, że Subaru można kupić za w miarę rozsądne pieniądze, jednak trzeba także mieć odpowiedni budżet przygotowany na jego obsługę.
Średni koszt serwisu w tej marce wynosi 449,10 GBP (ok 2500 zł).
7. Jeep
Włosko-amerykański producent (Jeep należy obecnie do Fiata) to kolejna motoryzacyjna legenda w świecie terenówek. Na tyle popularna, że w naszym kraju większą część tego typu samochodów zwykło się po prostu nazywać "jeepem". Auto tej marki można kupić już za niecałe 70 tys. zł, ale "prawdziwa" terenówka to już wydatek dwukrotnie większy. Solidne pieniądze trzeba też zostawić w autoryzowanym serwisie.
WD wyliczyło średnią cenę obsługi na 450,30 GBP (ok. 2600 zł).
6. Mercedes-Benz
To ceniona i uznana marka pod względem produkcji samochodów klasy wyższej. Limuzyny, auta sportowe i SUV-y z gwiazdą na masce dla wielu stanowią obiekt pożądania i synonim prestiżu. Ceny modeli w Polsce rozpoczynają się od niecałych 100 tys. zł, ale górny pułap w wielu przypadkach łatwo może przekroczyć kwotę miliona złotych. Stuttgardzki producent sporo liczy sobie także za opiekę techniczną nad swoimi produktami.
Według Warranty Direct, właściciel Mercedesa zostawi średnio 452,51 GBP (ok. 2600 zł) w serwisie.
5. Mitsubishi
Kolejna japońska marka klasy średniej, która znalazła się w ścisłej dziesiątce najdroższych serwisów samochodowych. Mitsubishi, podobnie jak Subaru, ma mocne konotacje sportowe, dzięki modelom Lancer Evolution i Pajero. Jednak obaj producenci w światowej czołówce sportów motorowych już nie występują, wycofanie się z rajdowej serii mistrzostw świata lub Dakaru motywowali względami finansowymi. Być może usługi serwisowe mają zrekompensować im poniesione wydatki. Posiadacze pojazdów ze znakiem trzech diamentów powinni zatem przygotować się na konkretne koszty obsługi w tej sieci.
Średni koszt napraw wyliczono na 461,67 GBP (ok. 2650 zł)
4. Daihatsu
Trzecia firma z Kraju Kwitnącej Wiśni, która chce, by jej klienci umieli docenić serwis. W Polsce samochody producenta z grupy Toyoty nie są oferowane, główny europejski rynek dla nich to Wielka Brytania. Daihatsu w swojej ofercie ma przede wszystkim małe autka miejskie i niewielkie terenówki. Ich rozmiar w przypadku cen usług i części nie ma jednak znaczenia.
W rankingu Warranty Direct Daihatsu zajęło miejsce tuż za podium, a średnia cena wizyt w serwisie marki to 471,93 GBP (ok. 2700 zł).
3. Audi
Podium niepodzielnie opanowali producenci niemieccy, związani z klasą premium. 3 pozycja przypadła firmie z Ingolstadt. Tu, podobnie jak i w przypadku Mercedesa i BMW, bogata gama modeli z górnej półki cenowej, zaawansowane technologie i (przynajmniej w teorii) standard obsługi, pociągają za sobą wymierne koszty.
Według badań Warranty Direct klient zostawi w serwisie tej marki 513,45 GBP (ok. 3000 zł)
2. Bentley
Kupiony przez Volkswagena w 1998 r symbol brytyjskiej motoryzacji o iście królewskich konotacjach (m.in. w garażu królowej Elżbiety II stoi kilka aut tej marki), dzisiaj radzi sobie doskonale. W ofercie ma luksusowe limuzyny i auta sportowe, które pod swoim brytyjskim garniturem, kryją niemieckie technologie. Ten mariaż okazał się jednak na tyle dobry, że po auta tej marki ustawiają się kolejki zamożnych klientów. A skoro ma się paręset tysięcy dolarów na auto, to trzeba jeszcze trochę wysupłać z kieszeni na jego obsługę.
Według WD wizyty w sieci warsztatów Bentleya to średnio wydatek na poziomie 682,03 GBP (ok. 3900 zł).
1. Porsche
Samodzielny rekordzista tego zestawienia to Porsche (podobnie jak Bentley i Audi, związany mocno z grupą Volkswagena). Ale auta ze Stuttgartu to nie samochody dla ludu, więc i ceny obowiązujące na usługi oraz części w autoryzowanych punktach marki są odpowiednie.
Według Warranty Direct za naprawy klienci Porsche średnio zapłacili 766,48 GBP (ok. 4400 zł).