Zamieszanie wokół biopaliw winą rządu

Obraz

|

Obraz

|
| --- | PO uważa, że rząd i minister finansów Zyta Gilowska ponoszą odpowiedzialność za ewentualne straty producentów i rolników zaangażowanych w produkcję biopaliw.

Platforma wezwała Gilowską, by wytłumaczyła dlaczego w czasie prac nad przepisami nie poinformowała o skutkach, jakie niesie ze sobą unijna dyrektywa zmieniająca zasady produkcji biopaliw.

"Kiedy w sierpniu 2006 r. parlament zakończył pracę nad ustawą o biopaliwach, obowiązywała już od trzech lat dyrektywa Rady UE nr 96/2003 w sprawie m.in. podatku akcyzowego na biopaliwa. Już od 2003 r. rząd i minister finansów musiał mieć wiedzę, że od 1 stycznia 2007 r. te przepisy się zmienią. Dlaczego w czasie prac nad ustawą o biopaliwach minister finansów nie zabierała głosu w tej sprawie?" - pytał na środowej konferencji prasowej wiceszef klubu PO Zbigniew Chlebowski.

Ustawa - mówił - zachęciła polskich przedsiębiorców i rolników do inwestycji na zasadach, które okazały się nieaktualne, a regulacje wprowadzane przez unijną dyrektywę sprawiają, że produkcja biopaliw w Polsce jest nieopłacalna.

"Rząd i minister finansów powinien wytłumaczyć się, dlaczego o tych przepisach wcześniej nie mówił. Po drugie powinien przygotować konkretne propozycje dotyczące rozwiązania tego problemu" - podkreślił Chlebowski.

Według posła Platformy Aleksandra Grada, rząd przede wszystkim powinien przygotować długookresową politykę akcyzową związaną z biopaliwami. Grad proponuje resortowi finansów zwolnienie z akcyzy biokomponentów, które są samoistnymi paliwami (jak estry), zminimalizowanie opłaty paliwowej oraz opracowanie nowych stawek akcyzowych w ustawie o akcyzie.

"Oczekujemy, że minister finansów pójdzie w tę stronę. Jeżeli tak się nie stanie, to sami wyjdziemy z takimi inicjatywami" - dodał Grad.

Resort finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu akcyzy na biopaliwa w grudniu ubiegłego roku. Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia br. Zgodnie z nim, nawet dwukrotnie zmniejszyła się kwota zwolniona od podatku akcyzowego.

Ministerstwo tłumaczyło, że pozostawienie dotychczasowych rozwiązań stanowiłoby niedozwoloną pomoc publiczną i powodowało konieczność zwrotu kwot ulg wraz z odsetkami przez podmioty korzystające ze zwolnień w tym zakresie.

Rozporządzenie zakłada, że zwolnienie z akcyzy dla benzyny silnikowej nieetylizowanej, z dodatkiem biokomponentów, wynosi 1,50 zł od każdego litra dodanych biokomponentów, a zwolnienie dla oleju napędowego wynosi 1 zł od każdego litra dodanych biokomponentów. Według resortu finansów, rozporządzenie w sprawie biopaliw utrzymuje maksymalne, dopuszczalne prawem UE ulgi podatkowe dla producentów biopaliw.

Rolnicy i producenci alarmowali, że po zmianie przepisów produkcja rzepaku i tłoczenie z niego oleju staną się nieopłacalne. Problem dotyczy ok. 6 tys. rolników oraz właścicieli tłoczni. Z powodu zmniejszenia ulgi podatkowej na biopaliwa w trudnej sytuacji finansowej znalazła się Rafineria Trzebinia, pierwszy w Polsce producent biopaliw. Powodem problemów jest zmniejszenie ulg w akcyzie z tytułu dodatku biokomponentów do paliw.

W środę Samoobrona zagroziła wyjściem z koalicji, jeśli Gilowska nie zmieni rozporządzenia w sprawie biopaliw.(PAP)

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025