Zadziorny maluch - Citroen C2 VTR
Citroen C2 nawiązuje swoja stylistyką do nurtu pojazdów zapoczątkowanego przez najnowsze wcielenie Mini, ma jednak bardziej aerodynamiczne kształty i mocniejszy, bardziej wyrazisty i nowoczesny styl. Z przodu wyjątkowo atrakcyjnie i dynamicznie prezentuje się oryginalny, podwójny grill z wielkim logo, z boku sylwetka pojazdu zyskuje sportowy charakter dzięki opadającej mocno linii tylnego okna, a ostro ścięty tył pojazdu wyposażony w duże reflektory stanowi harmonijne zwieńczenie zamysłu stylistów. Dostęp do bagażnika jest ułatwiony dzięki dwuczęściowej klapie.
Dynamiczna i elegancka sylwetka byłaby jednak niewystarczająca, żeby zadowolić amatorów sportowego auta, gdyby w ślad za udanym projektem stylistów nie szła gama odpowiednich silników.
Nominalnie każda z jednostek napędowych nie wyróżnia się szczególnie mocą, ale uwzględniając niewielkie rozmiary i małą wagę pojazdu, zadowoli niemal każdego użytkownika C2.
Podstawowym silnikiem jest jednostka benzynowa 1.4i VTR o pojemności 1360 ccm i mocy 75 KM, która prędkość 100 km/godz. osiąga w 12,2 sek. Dużo lepsze wrażenie robi jednak szesnastozaworowy silnik 1.6i o pojemności 1,6l i mocy 125 KM, który do setki dochodzi w 8,3 sek.
Od maja Citroën C2 wzbogacił się o wersję z silnikiem diesla HDi 110 KM wyposażonym w filtr cząstek stałych, uzupełniając bogatą ofertę pięciu silników benzynowych: 1.1i (61 KM), 1.4i (75 KM), 1.4i 16V (90 KM), 1.6i 16V (110 KM) i 1.6i 16V (125 KM). Silnik diesla zapewnia wyjątkowo dynamiczne właściwości jezdne i wyróżnia się niskim zużyciem paliwa i poziomem emisji CO2 wynoszącymi odpowiednio 4,4 l/100 km i 119 g/km.
Silniki współpracują z 5-biegową skrzynią biegów: mechaniczną lub mechaniczną, elektronicznie sterowaną (MAP). Sprzęgło jest twardo zestrojone i nie toleruje nonszalanckiej zmiany biegów, co dla początkującego kierowcy może być utrudnieniem, natomiast zaawansowanemu zapewnia dynamiczne przechodzenie na kolejny bieg i efekt "szybkiego startu".
Nowa wersja C2 oferuje również technologię Stop & Start, dzięki której zużycie paliwa i poziom emisji CO2 zmniejszają się o około 10 proc. w cyklu miejskim, a nawet do 15 proc. w przypadku dużego natężenia ruchu. System umożliwia unieruchomienie silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (na światłach, w korkach...). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się automatycznie. Ponadto C2 jest wyposażony seryjnie w ESP, ABS z elektronicznym rozkładem siły hamowania, system wspomagania hamowania awaryjnego, system antypoślizgowy (ASR) oraz automatyczne włączanie świateł awaryjnych w przypadku gwałtownego hamowania.
Jak na auto ze sportowym zacięciem, C2 ma dość twarde zawieszenie, ale dzięki temu samochód ma wyjątkową stabilność i precyzyjnie trzyma się toru jazdy. Rozkład amortyzacji z przodu i z tyłu został również dostosowany do dynamicznego stylu jazdy.
Michał Donda
wydanie internetowe: www.motobiznes.pl