Paryż i Londyn sklasyfikują auta pod względem emisji spalin

Ekologia odgrywa coraz większą rolę w życiu zanieczyszczonych, europejskich stolic. Władze Paryża i Londynu rozpoczęły właśnie prace nad stworzeniem systemu, który pozwalałby klasyfikować pojazdy pod względem rzeczywistej emisji spalin.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | shuterstock.com
Aleksander Ruciński

Obecnie niektóre miasta w Europie stosują system oparty na normach emisji Euro, stanowiących ustandaryzowany wyznacznik zanieczyszczeń emitowanych przez dany samochód. Afera spalinowa w Volkswagenie, która doczekała się już nawet własnej nazwy - "Dieselgate" - obnażyła jednak bezużyteczność tego typu klasyfikacji. Paryż i Londyn szukają więc własnej alternatywy.

Istnieje bowiem podejrzenie, że wyniki badań przeprowadzanych w sterylnych, laboratoryjnych warunkach, według określonych scenariuszy, mają niewiele wspólnego z rzeczywistym, codziennym użytkowaniem samochodu. Wiele pojazdów, spełniających najwyższe, wymagane przepisami normy emisji spalin, na co dzień emituje ponadprzeciętne ilości zanieczyszczeń. Władze dwóch europejskich stolic uważają to za poważny problem przyczyniający się do znaczącego spadku jakości powietrza.

Londyn i Paryż zamierzają więc opracować własny system klasyfikacji pojazdów, oparty na rzeczywistych, uśrednionych wynikach emisji spalin. Z pomocą ma przyjść Międzynarodowa Rada Czystego Transportu, która miałaby zajmować się przeprowadzaniem badań emisji spalin w rzeczywistych warunkach, jak najlepiej oddających codzienne użytkowanie pojazdu. Na podstawie takich wyników powstać ma klasyfikacja, która będzie stale aktualizowana i ogólnodostępna.

Uzyskane, rzeczywiste rezultaty byłyby następnie podstawą do tworzenia stref ekologicznych w obydwu stolicach, do których dostęp miałyby tylko auta najbardziej przyjazne środowisku. Takich rozwiązań nie brakuje już dziś. Problem w tym, że ich twórcy nierzadko bazują na nieprawdziwych danych. Burmistrz Londynu, Sadiq Khan liczy, że nowy program "położy kres smogowi, który rocznie zabija 9000 osób w samej stolicy Wielkiej Brytanii".

W najbliższych tygodniach przygotowania do wdrożenia nowego systemu ruszą pełną parą. Kilkaset aut poruszających się po ulicach Londynu zostanie wyposażonych w urządzenia pomiarowe, które pozwolą uzyskać uśrednione wyniki. Na razie nie wiadomo, kiedy system będzie gotowy w 100 proc. Pewnym jest jednak, że władze Londynu i Paryża podchodzą do tematu bardzo poważnie.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025