Mazda CX-5 2,0 AT AWD SkyPassion: w stronę Niemiec

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Od wielu lat, najlepiej prowadzące się crossovery powstają w Niemczech. Prym w tej dziedzinie wiedzie BMW X3 oraz Audi Q5. Na te auta trzeba jednak wydać przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy więcej, niż na modele bez łatki premium.

W nieco niższej klasie, to Volkswagen Tiguan wraz z Fordem Kugą wyznacza standardy trakcyjne. Ta sytuacja może się jednak bardzo szybko zmienić, bo na europejskim rynku pojawiła się Mazda CX-5. Świetnie wygląda, oferuje przestronne i dobrze wykonane wnętrze, a do tego gwarantuje właściwości jezdne porównywalne do wspomnianych wcześniej konstrukcji zza Odry.

CX-5 zastąpiła w ofercie przybysza z kontynentu amerykańskiego - model CX-7. Kompaktowy crossover nie ma łatwego życia w swoim segmencie, bo musi mierzyć się z bestsellerami w postaci Nissan Qashqai, Kia Sportage, czy Toyota RAV4. Kilkanaście konstrukcji z Azji, Stanów Zjednoczonych i Europy nie ułatwia klientowi ostatecznej decyzji, ale obok Mazdy nie powinien przechodzić obojętnie. Auto wykonano w pionierskiej dla japońskiego koncernu technologii SKYACTIVE, której kontynuacją jest "szóstka" obecna od grudnia zeszłego roku w polskich salonach sprzedaży.

Auto wyróżnia stosunkowo lekka konstrukcja (1530 kilogramów), 21-centymetrowy prześwit umożliwiający swobodne podjeżdżanie pod wysokie krawężniki i szereg detali podnoszących atrakcyjność zgrabnie narysowanego nadwozia. Japonka mierzy 455 cm długości, co wpisuje się w średnią zarezerwowaną dla tego segmentu. Ponadto, samochód w topowej specyfikacji postawiono na 19-calowych obręczach, wyposażono w biksenonowe reflektory i przetłoczenia nadające sylwetce sportowego wydźwięku. Projektanci dopieścili każdy detal.

Ciekawie prezentuje się również wnętrze, choć okazuje się mniej przestronne niż w przypadku najnowszego wcielenia RAV4. Miejsca nie brakuje z przodu, gdzie na przyzwoicie wyprofilowanych fotelach każdy przyjmie dogodną pozycję. Wszechstronna regulacja pozwoli dopasować optymalną pozycję. Nieco gorzej przedstawia się sytuacja z tyłu, gdzie wysocy pasażerowie mogą mieć problem z przestrzenią przed kolanami. Bagażnik o pojemności 504 litrów otrzymał regularne kształty, dzięki czemu zmieszczenie trzech podróżnych walizek nie będzie stanowić większego problemu. Chcąc przewieźć większy gabarytowo przedmiot, z łatwością złożymy oparcie kanapy uzyskując aż 1620 litrów.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

To, co wyróżnia Mazdę spośród innych miejskich crossoverów, to jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Zdecydowana większość plastików jest miękka i przyjemna w dotyku. W tej kwestii, prezentowany pojazd zbliża się do niemieckiej trójcy z metką premium na kołnierzu. W zależności od indywidualnych preferencji, Mazdę można doposażyć w wiele ciekawych udogodnień. Dwustrefowa klimatyzacja, tempomat, panoramiczne okno dachowe, czy rozbudowany system multimedialny z opcjonalną nawigacją, to tylko niektóre z ciekawych dodatków. Trudności nie będziemy mieć także z obsługą poszczególnych urządzeń. Ergonomia stoi na bardzo wysokim poziomie.

CX-5 mogą napędzać tylko trzy silniki. Zwolennicy długich podróży powinni wybierać między 150, a 175-konnym dieslem, natomiast pozostałym zostaje dwulitrowy benzyniak o mocy 165 (automat 160 KM) koni mechanicznych. Można go zamówić z napędem na obie, lub na jedną oś. Ponadto, otrzymujemy możliwość sprzężenia go z automatyczną przekładnią, dość sprawnie żonglującą przełożeniami. Powyższy zestaw docenią użytkownicy spędzający większość czasu w mieście. Mimo zastosowania tylko jednego sprzęgła, samochód żwawo się rozpędza i cechuje się przyzwoitą elastycznością. Do pierwszej setki przyspiesza w 9,2 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 187 km/h. Do szybszej jazdy zachęca bardzo precyzyjny układ kierowniczy i stosunkowo sztywno zestrojone zawieszenie.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Mazda nie boi się ciasnych zakrętów i gwałtownych manewrów na drodze. W razie czego, z opresji wyjdziemy obronną ręką dzięki skutecznej i w porę reagującej elektronice. Mimo zainstalowania 19-calowych obręczy ze stopów lekkich, auto nieźle radzi sobie z nierównościami. Dopiero po zetknięciu z poprzecznym uskokiem, wkrada się delikatna nerwowość. W trudniejszy teren nie warto się zapuszczać, bo dołączany napęd na tylną oś poradzi sobie jedynie z sypkim piaskiem i płytkimi koleinami wypełnionymi błotem. Niestety, między bajki należy włożyć obietnice producenta dotyczące zapotrzebowania na paliwo. 9-10 litrów w mieście trzeba przyjąć jako normę. W trasie komputer pokładowy wskaże wyniki nie mniejsze, niż 7 litrów.

Najtańszy crossover Mazdy z napędem na przednią oś i 165-konnym silnikiem benzynowym kosztuje 94 400 złotych. Nieco lepiej wyposażony diesel o mocy 150 koni mechanicznych to już wydatek ponad 121 tysięcy. Na widoczny na zdjęciach egzemplarz trzeba przeznaczyć przynajmniej 137 400 złotych. To niemało względem niemieckiej konkurencji, ale w zamian otrzymujemy nieźle wyposażony samochód oraz bardzo dobre właściwości jezdne. Mimo dość wysokiej ceny, CS-5 ma wszelkie zadatki ku temu, aby szybko wskoczyć na podium rankingów sprzedaży na Starym Kontynencie.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

"Mazda CX-5 2,0 AT AWD SkyPassion" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy"
Pojemność silnika cm3 "1 998"
Moc KM / przy obr./min "160 / 6 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "160 / 6 000"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "187"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,2"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,1 / 5,8 /6,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "9,8 / 7,1 / 7,9"
Pojemność bagażnika min./max. / l "503 / 1 620"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 555 / 1 840 / 1 670"
Cena wersji podstawowej w zł "94 400 "
Cena testowanego modelu w zł "142 500"
Plusy null
Minusy null
Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła