Lancia: kręte drogi rozwoju

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Patrząc na rozwój firmy Lancia, powstałej jako mały zakład, a obecnie będącej ważną częścią koncernu, który wchłonął amerykańskiego giganta Chryslera wyraźnie widać, że motoryzacja cały czas się zmienia. Zacznijmy jednak od początku.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Etap pierwszy - samodzielnie

W listopadzie 1906 w Turynie powstała, założona przez panów Vincenzo Lancię i Claudio Fogolina, firma "Lancia & Cie", a jej pierwszym seryjnym pojazdem była, produkowana od roku 1907, Lancia Alfa (do roku 1930 kolejne modele firmy oznaczano literami greckiego alfabetu, a później wiele samochodów nosiło kobiece imiona). Już od początku istnienia, firma nie poddawała się trendom i zamiast produkować (jak wielu konkurentów) mniej lub bardziej uznane na rynku modele, rozpoczęto prace badawcze. To w okresie międzywojennym (w roku 1922) powstała Lancia Lambda - pierwszy na świecie samochód z niezależnym zawieszeniem kół przednich i nadwoziem samonośnym.

Te innowacje techniczne i dopracowane w każdym detalu wyposażenie, sprawiły że Lancia zaczęła być uważana za markę luksusową. Włoska lekkość stylu, duże zaangażowanie w rozwój techniki i panujący w okresie międzywojennym "motoryzacyjny barok" sprawiły, że samochody tej firmy z charakterystycznymi eleganckimi nadwoziami, szybko podbiły serca (i kieszenie) bogatych klientów. Czas prosperity przerwały działania wojenne.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Po zakończeniu II wojny, kiedy zniszczona Europa podnosiła się z gruzów, nastał czas samochodów popularnych. Firma Lancia nie mając jednak w swej ofercie modeli tego typu, ponownie spróbowała sił w klasie aut luksusowych. Wzorem wersji przedwojennych, postanowiono zyskać klientów wprowadzając innowacje techniczne. Wtedy to powstała Lancia Aurelia (produkowana w latach 1950-1958), w której połączono luksusowe nadwozie i sportowe osiągi (wielu specjalistów od historii motoryzacji uważa nawet, że był to pierwszy pojazd zasługujący w pełni na miano _ grand turismo _, czyli GT). W modelu tym Lancia wprowadziła też kilka interesujących rozwiązań.

Głównym było zastosowanie, po raz pierwszy w seryjnie produkowanym pojeździe, silnika V6. Napędzał on koła tylne poprzez skrzynię biegów umieszczoną, wraz z mechanizmem różnicowym, z tyłu pojazdu. Taka konstrukcja zapewniała lepsze rozłożenie masy pojazdu. Ponadto celem wyeliminowania drgań kół, hamulce bębnowe z tyłu umieszczone były przy mechanizmie różnicowym, a nie bezpośrednio przy kołach. W sumie przez cały okres produkcji powstało 18 201 tych samochodów.

Jednak największą innowacją lat pięćdziesiątych było zaangażowanie w sporty motorowe. Po przejęciu nadzoru w firmie przez syna założyciela - Gianni'ego Lancię, postanowiono wykorzystać rozwiązania techniczne firmy w wyścigach samochodowych. W roku 1954 Lancia zbudowała bolid F1 o nazwie D50. Jego debiut nastąpił podczas ostatniego wyścigu sezonu 1954, gdzie kierowca Alberto Ascari przejechał najszybsze okrążenie w kwalifikacjach i wywalczył pierwsze miejsce startowe.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Niestety w roku 1955 wskutek kłopotów finansowych, związanych z brakiem na rynku modeli popularnych i śmierci Ascariego (zginął na torze Monza podczas prywatnych testów, prowadząc Ferrari 750), Lancia wycofała się z mistrzostw. Bolidy Lancii zakupił wówczas Enzo Ferrari i w sezonie 1956 pojazdy jeździły w barwach firmy z czarnym koniem. To właśnie tym modelem Juan Manuel Fangio zdobył tytuł mistrzowski, ale oficjalna nota o zdobyciu mistrzostwa przypisana jest Ferrari.

Lancia produkująca samochody drogie i luksusowe (nawet oferowany od roku 1963 model Fulvia, nazwalibyśmy dziś kompaktem premium), miała coraz większe kłopoty finansowe. Na mocy porozumienia z Fiatem, w roku 1969 stała się jedną z firm należących do koncernu, produkującą samochody pod własną nazwą.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Etap drugi z Fiatem

Oprócz samochodów osobowych firma produkowała również modele użytkowe. W stosunkowo niewielkich liczbach produkowano ciężarówki, autobusy, trolejbusy i pojazdy wojskowe. Powstał nawet osobny oddział Lancia Veicoli Industriali, który w roku 1975 wszedł w skład nowo tworzonej spółki Iveco. Wraz ze stworzeniem nowej spółki zaprzestano produkcji samochodów użytkowych pod marką Lancia.

Największą sławę tego okresu przyniósł jednak Lancii sport. W roku 1973, dla uzyskania homologacji rajdowej, postanowiono zbudować 500 egzemplarzy samochodu Stratos HF, w którym zastosowano silnik Ferrari V6. To zadanie wykonała firma Bertone i zaczął się czas Lancii. Gdy model Stratos odniósł trzy kolejne zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata (1974, 1975, 1976), stał się ikoną tras rajdowych. Także do Polski sprowadzono wówczas trzy modele, które z powodzeniem startowały na rajdowych odcinkach. Samochód zawdzięczał te sukcesy charakterystycznej budowie: stalowa centralna konstrukcja klatkowa z tylną ramą, na której był osadzony silnik V6 i wymiary - rozstaw osi równy 217 cm oraz rozstaw kół - 143 cm (przód) i 146 cm (tył).

W roku 1983 firma ponownie zdobyła mistrzowski tytuł. Tym razem za sprawą modelu 037, który zdetronizował Audi Quattro będące zwycięzcą w roku 1982 (ale w roku 1984, model ten ponownie zapewnił sukces konstruktorom Audi). Od połowy lat osiemdziesiątych rozpoczęła się zaś era Lancii Delty. Kierowcy jeżdżący kolejnymi odmianami pojazdów wygrali w okresie od roku 1985 do roku 1992, aż 49 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata. Pozwoliło to Lancii sześć razy z rzędu otrzymać mistrzostwo świata w kategorii producentów (1987-1992). Jest to najdłuższe utrzymywanie się modelu na szczycie klasyfikacji w historii Mistrzostw. Po sezonie 1993 Lancia ostatecznie wycofała się z rywalizacji w rajdach.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Równocześnie w tym czasie nastąpił powrót do wytwarzania modeli prestiżowych. Zostało to jednak dokładnie zaplanowane. Bazując na tych samych płytach podłogowych wykonywano samochody o charakterystyce przynależnej marce: Fiat - samochody popularne, Alfa Romeo - pojazdy sportowe, Lancia - modele prestiżowe. Typowym przykładem tego zabiegu są zbudowane na jednej płycie Alfa Romeo 164, Lancia Thema i Fiat Croma.

Kiedy w XXI wieku osiągnięcia na rynku wyraźnie wskazywały na ustabilizowaną pozycję wszystkich marek koncernu (Fiat oferuje z sukcesem Punto i Bravo, Alfa modele 159 i Giulietta, a Lancia Deltę), nagle dowiedzieliśmy się o kolejnym etapie rozwoju marki.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Etap trzeci Fiat + Chrysler = Lancia

- Nasza praca dopiero się rozpoczęła - tak w roku 2010 Dyrektor Generalny Grupy Fiat, Sergio Marchionne, skomentował historyczny fakt połączenia firm. - Wraz z naszymi nowymi partnerami z Chryslera będziemy pracować na rzecz podniesienia wartości ogromnego potencjału tego sojuszu.

W ramach aliansu nowe pojazdy, które powstały po przeprowadzeniu konsolidacji, noszą w Europie kontynentalnej nazwę Lancia, a w Ameryce i na Wyspach Brytyjskich są oferowane jako Chrysler. Istotą współpracy nie jest jednak ujednolicenie stylistyczne sugerujące, iż ten sam samochód ma podobać się Amerykanom i Europejczykom. Pojazdy produkowane są (i będą w przyszłości) z myślą o danym rynku i wymaganiach odbiorcy.

Dodatkowo potencjał technologiczny i specjalizacja obu koncernów sprawia, że w aliansie wykorzystane są ze strony Fiata technologie common rail, Multiair oraz budowa małych i średnich pojazdów, a ze strony Chryslera budowa dużych limuzyn, van, SUV-ów i pickupów, jak również silników sześcio- i ośmiocylindrowych, oraz hybryd. Całkowicie zmieniono również materiały tapicerskie i wykończenie wnętrz samochodów amerykańskich, tak aby odpowiadały wymaganiom i gustom Europejczyków.

Współpraca produkcyjna zaczęła się w roku 2011, a plany zakładają, że do roku 2014 powstaną 34 nowe modele, a 17 przejdzie gruntowne modernizacje. Lancia z pewnością nie powiedziała ostatniego słowa.

Bogusław Korzeniowski

mw/mw

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025