Audi A1 Ambition 1.4 TFSI

None

Obraz

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Niespełna 4 metry długości, silniki spalające około 6 litrów na setkę, intrygujący wygląd zewnętrzny i znaczek Audi na masce. Model A2 debiutował 10 lat temu, a jego produkcja po zaledwie 5 latach przedwcześnie dobiegła końca. Nie było wielu chętnych na małe auto za duże pieniądze. 10 lat temu nowy model kosztował około 60 tys. zł.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Dziś bogatszy w doświadczenia koncern z Ingolstadt prezentuje zupełnie nowy model. Dynamiczny samochód do miasta: Audi A1. Jest mały, szybki i zwinny. Wszędzie się wciśnie, a w zakrętach trzyma się jak zaczarowany.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Podobnie jak model sprzed 10 lat ma długość niespełna 4 metrów. Na tym podobieństwa się kończą. Nowe Audi A1 będzie konkurować w segmencie małych samochodów klasy premium. Sprawdźmy czy niemiecki producent uczy się na błędach.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską testowanej wersji 122-konny silnik benzynowy TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką.

Pojemność: 1.4 litra.

Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (w zakresie od 1500 do 4000 obr./min).

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Sylwetki Audi A1 na pewno nie pomylimy z innym modelem. Charakterystyczna linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i pochylonym jak w Coupe słupkiem C może być dodatkowo podkreślona kontrastowym lakierem. Oczywiście - za dopłatą.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Charakterystyczna linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i pochylonym jak w Coupe słupkiem C może być dodatkowo podkreślona kontrastowym lakierem.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Twarde, sportowo dostrojone zawieszenie i bezpośrednio działający, elektrohydrauliczny układ kierowniczy w połączeniu z rozbudowanym o elektroniczną szperę systemem ESP zapewnią pozytywne wrażenia każdemu, kto lubi sportową jazdę.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Reflektory z układającymi się w falę diodami to znak rozpoznawczy najnowszych modeli Audi.

/ 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Z tyłu - diodowe lampy i zachodząca na boczne krawędzie klapa 270-litrowego bagażnika.

10 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Z tyłu - diodowe lampy i zachodząca na boczne krawędzie klapa 270-litrowego bagażnika.

11 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Pokrywę bagażnika ukształtowano podobnie jak w o wiele większym Audi Q7.

12 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Nie przesadzono z ilością dekoracyjnych detali.

13 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Pierwszymi, które zwracają uwagę są cztery okrągłe dysze nawiewu, przypominające lotnicze turbiny.

14 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Jakość wykończenia wnętrza nieco niższa niż w większych modelach tej marki.

15 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Wśród pokładowych multimediów wyróżnia się 14-głośnikowy system audio firmy Bose o mocy 465 W z subwooferem i twardym dyskiem zdolnym pomieścić 20 GB muzyki.

16 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Wiele elementów wyposażenia wnętrza znamy z innych modeli grupy VW.

17 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

122-konny, benzynowy silnik rozpędza małe Audi do setki w 8,9 sekundy i gwarantuje mu prędkość maksymalną 203 km/h.

18 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Ciekawostka: za dopłatą można zamówić diodowe oświetlenie wnętrza.

19 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Testowany model wyposażono w dwusprzęgłową, 7-biegową skrzynię S-tronic.

20 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Okrągłe dysze nawiewu, przypominające lotnicze turbiny. Za dopłatą można wybrać ich kolor.

21 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Pokrętła sterujące klimatyzacją "pożyczono" z Audi TT.

22 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Minusy? Schowany w centralnym punkcie deski rozdzielczej wyświetlacz nawigacji i systemu MMI o przekątnej 6,5 cala, który wysuwa się po lekkim naciśnięciu jest efektowny, ale nie do końca praktyczny. Po otwarciu u dołu częściowo zasłania go krawędź konsoli.

23 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze zapewnia sporo miejsca pasażerom na przednich fotelach.

24 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Jest skromnie. Nie przesadzono z ilością dekoracyjnych detali.

25 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Miejsca tylko dla czterech osób, na środku tylnej kanapy zamontowano uchwyty na napoje.

26 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Dodatkowe światła po otwarciu klapy bagażnika na poboczu ruchliwej drogi będą ostrzegać innych kierowców.

27 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu tylnych siedzeń mamy do dyspozycji 920 litrów przestrzeni ładunkowej.

28 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maską może się znaleźć jeden z czterech 4-cylindrowych silników o pojemnościach 1.2, 1.4 lub 1.6 oraz mocy od 86 do 122 KM.

29 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Do wyboru są dwie benzynowe jednostki TFSI i dwa diesle TDI. Wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbinami i system start-stop.

30 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Najoszczędniejszym ma być 1.2 TFSI. By szybciej się rozgrzewał w pierwszej fazie jego pracy wstrzymane jest krążenie cieczy w układzie chłodzenia. Każda z montowanych w A1 jednostek powinna zdaniem producenta spalać średnio poniżej 6 l/100 km.

31 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Najlepsze osiągi zapewnia najmocniejsza jednostka benzynowa, połączona z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią S-tronic.

32 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Z przodu typowa dla Audi osłona chłodnicy "Single Frame" i reflektory z diodami. Za to niewielkie, przypomnijmy - niespełna 4-metrowe autko z najmniejszym, benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 86 KM trzeba zapłacić w wersji podstawowej prawie 70 000 zł. Topowa wersja kosztuje około 91 000 zł, a długa lista wyposażenia dodatkowego pozwoli przekroczyć magiczny próg 100 000 zł.

33 / 33Ostry maluch

Obraz
© Marek Wieliński

Czy Audi nie popełniło błędu jak w przypadku modelu A1? Odpowiedź brzmi: i tak i nie. Samochód nie jest tak awangardowy pod względem technicznym jak A2, ale dopracowany w niemal każdym detalu. Ma coś, czego brakowało w tamtym modelu - świetnie się prowadzi, jest zwinny, zupełnie jak inne, o wiele większe modele tej marki. Niestety, nie udało się wyeliminować istotnej wady, którą jest wysoka cena. Producent zakłada, że musi być drogo... w końcu to "klasa premium". A1 to dobrze wykonane auto za które Audi każe sobie dobrze zapłacić.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025