Związkowcy z tyskiego Fiata żądają podwyżek

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Związkowcy z tyskiej fabryki Fiata, którzy domagają się podwyżki płac - po 420 zł brutto dla każdego pracownika - w czwartek manifestowali przed bramą zakładu. Uważają, że firma, która notuje wysokie zyski, powinna lepiej płacić pracownikom.

W wiecu informacyjno-protestacyjnym wzięli udział nie tylko pracownicy fabryki Fiata, ale też firm kooperujących z nią. Jak podają, ich zarobki nie zmieniły się od 2011 r. - Bardzo cieszę się, że przyjechali koledzy z innych zakładów. Ważne, byśmy byli zjednoczeni w walce o podwyżki. W ciągu trzech lat Fiat potroił zyski, które sięgają ok. 300 mln zł rocznie, a pracownicy zarabiają tyle samo, co w 2011 roku, gdy po raz ostatni zwiększono stawki godzinowe - powiedziała przewodnicząca Solidarności w spółce Fiat Auto Poland (FAP) Wanda Stróżyk. Dodała, że w spółkach kooperujących w Fiatem pracodawcy uzależniają podwyżki od wzrostu wynagrodzeń w FAP. W części z tych firm trwają spory zbiorowe. Solidarność planuje zaostrzenie akcji protestacyjnych. - Jeśli wkrótce nie dojdzie do kompromisu, zaostrzymy protest. Jeśli u nas dojdzie do strajku, samochody przestaną zjeżdżać z linii produkcyjnej - powiedział Mateusz Gruźla z "S" z Denso Thermal Systems Polska, firmy dostarczającej FAP deski rozdzielcze.

Kolejny wiec zaplanowano na 26 stycznia. Na ten sam dzień zarząd zaprosił związkowców z FAP na spotkanie. - Być może wreszcie uda się coś uzgodnić - powiedziała Stróżyk. Rzecznik FAP Bogusław Cieślar przekazał PAP, że rozmowy ze związkowcami są "zasadą obowiązującą w spółce" i planowane są spotkania, na których poruszane będą tematy interesujące związki zawodowe i pracodawcę, w tym m.in. płace i uelastycznienie czasu pracy. - Kierownictwo tyskiego zakładu Fiata jest odpowiedzialne za miejsca pracy, za przyszłość tyskiego zakładu, za jego dalszą modernizację i rozwój - podkreślił Cieślar. Rzecznik podał, że średnia płaca brutto w FAP za rok 2014 wyniosła ok. 5 600 zł. Związkowcy domagają się wzrostu wynagrodzeń dla wszystkich pracowników spółki oraz Fiata w wysokości 420 zł brutto od 1 lipca 2014 roku oraz tego, by podwyżka za drugie półrocze ubiegłego roku została wypłacona załodze w formie wyrównania. Podobne postulaty zostały zgłoszone w firmach, współpracujących z FAP.

Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w 2014 roku blisko 314 000 samochodów, wobec 295 700 rok wcześniej. Ponad 259 000 wyprodukowanych w ubiegłym roku aut to marki koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (ok. 189 000), Abarth 500 (ok. 9 000) i Lancia Ypsilon - (ok. 61 000). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. Na rok 2015 FAP prognozuje wielkość produkcji podobną do ubiegłorocznej. Przedstawiciele fabryki tłumaczą dobry wynik utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500, który dominuje w produkcji tyskiego zakładu.

Ilość wytwarzanych pojazdów zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. zakład wyprodukował 605 000 samochodów, a rok później 533 500. W 2011 r. produkcja wyniosła 467 700 aut, a w 2012 r. - 348 500 egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem wytwarzania modelu Panda Classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295 700 samochodów. 2014 rok jest pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła. Z zatrudnieniem przekraczającym 3 300 pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥