Trwa ładowanie...
dz06f2t

Związkowcy z tyskiego Fiata żądają podwyżek

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Związkowcy z tyskiego Fiata żądają podwyżek
(Materiały prasowe)
dz06f2t

Związkowcy z tyskiej fabryki Fiata, którzy domagają się podwyżki płac - po 420 zł brutto dla każdego pracownika - w czwartek manifestowali przed bramą zakładu. Uważają, że firma, która notuje wysokie zyski, powinna lepiej płacić pracownikom.

W wiecu informacyjno-protestacyjnym wzięli udział nie tylko pracownicy fabryki Fiata, ale też firm kooperujących z nią. Jak podają, ich zarobki nie zmieniły się od 2011 r. - Bardzo cieszę się, że przyjechali koledzy z innych zakładów. Ważne, byśmy byli zjednoczeni w walce o podwyżki. W ciągu trzech lat Fiat potroił zyski, które sięgają ok. 300 mln zł rocznie, a pracownicy zarabiają tyle samo, co w 2011 roku, gdy po raz ostatni zwiększono stawki godzinowe - powiedziała przewodnicząca Solidarności w spółce Fiat Auto Poland (FAP) Wanda Stróżyk. Dodała, że w spółkach kooperujących w Fiatem pracodawcy uzależniają podwyżki od wzrostu wynagrodzeń w FAP. W części z tych firm trwają spory zbiorowe. Solidarność planuje zaostrzenie akcji protestacyjnych. - Jeśli wkrótce nie dojdzie do kompromisu, zaostrzymy protest. Jeśli u nas dojdzie do strajku, samochody przestaną zjeżdżać z linii produkcyjnej - powiedział Mateusz Gruźla z "S" z Denso Thermal Systems Polska, firmy dostarczającej FAP deski rozdzielcze.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *

dz06f2t

Kolejny wiec zaplanowano na 26 stycznia. Na ten sam dzień zarząd zaprosił związkowców z FAP na spotkanie. - Być może wreszcie uda się coś uzgodnić - powiedziała Stróżyk. Rzecznik FAP Bogusław Cieślar przekazał PAP, że rozmowy ze związkowcami są "zasadą obowiązującą w spółce" i planowane są spotkania, na których poruszane będą tematy interesujące związki zawodowe i pracodawcę, w tym m.in. płace i uelastycznienie czasu pracy. - Kierownictwo tyskiego zakładu Fiata jest odpowiedzialne za miejsca pracy, za przyszłość tyskiego zakładu, za jego dalszą modernizację i rozwój - podkreślił Cieślar. Rzecznik podał, że średnia płaca brutto w FAP za rok 2014 wyniosła ok. 5 600 zł. Związkowcy domagają się wzrostu wynagrodzeń dla wszystkich pracowników spółki oraz Fiata w wysokości 420 zł brutto od 1 lipca 2014 roku oraz tego, by podwyżka za drugie półrocze ubiegłego roku została wypłacona załodze w formie wyrównania. Podobne postulaty zostały zgłoszone w firmach, współpracujących z FAP.

Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w 2014 roku blisko 314 000 samochodów, wobec 295 700 rok wcześniej. Ponad 259 000 wyprodukowanych w ubiegłym roku aut to marki koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (ok. 189 000), Abarth 500 (ok. 9 000) i Lancia Ypsilon - (ok. 61 000). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. Na rok 2015 FAP prognozuje wielkość produkcji podobną do ubiegłorocznej. Przedstawiciele fabryki tłumaczą dobry wynik utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500, który dominuje w produkcji tyskiego zakładu.

Ilość wytwarzanych pojazdów zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. zakład wyprodukował 605 000 samochodów, a rok później 533 500. W 2011 r. produkcja wyniosła 467 700 aut, a w 2012 r. - 348 500 egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem wytwarzania modelu Panda Classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295 700 samochodów. 2014 rok jest pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła. Z zatrudnieniem przekraczającym 3 300 pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej.

Źródło: PAP

ll/moto.wp.pl

Kliknij i sprawdź najnowsze ogłoszenia motoryzacyjne!

dz06f2t

Podziel się opinią

Share

dz06f2t

dz06f2t